بک لینک چیست: اهمیت و نحوه لینک سازی

به زبان ساده، بک لینک را می‌توان به صورت لینک‌هایی که در وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما داده می‌شوند، تعریف کرد. به عنوان مثال، اگر یک پست بلاگ در مورد سفر به وب‌سایت یک هتل لینک بزند، این لینک به…
بک لینک چیست: توضیحات، اهمیت و راه‌های بهبود
آنچه در این پست می خوانید

فرض کنید می‌خواهید یک خودروی جدید بخرید و نمی‌دانید که از کدام نمایشگاه این خرید را انجام دهید. معمولاً به جای این که سر زده وارد یک نمایشگاه تصادفی شده و ماشین را خریداری کنید، از چند نفر از دوستان و اقوام خود در مورد نمایشگاه‌هایی که برای این کار می‌شناسند و به آن‌ها اعتماد دارند، سوال می‌کنید. فرض کنید 6 نفر از 10 نفر یک نمایشگاه‌ را به شما معرفی کنند، قطعاً اعتماد و توجه شما به سمت آن نمایشگاه معطوف شده و احتمالاً خودرو را از آن‌جا می‌خرید. بک لینک‌ها چنین کاری را برای سایت شما انجام می‌دهند.

بک لینک (Backlink) چیست؟

به زبان ساده، بک لینک را می‌توان به صورت لینک‌هایی که در وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما داده می‌شوند، تعریف کرد. به عنوان مثال، اگر یک پست بلاگ در مورد سفر به وب‌سایت یک هتل لینک بزند، این لینک به عنوان یک بک لینک برای وب‌سایت هتل محسوب خواهد شد.

بک لینک‌ها بخشی بسیار حیاتی از سئو هستند چرا که به گوگل این سیگنال را می‌دهند که وب‌سایت‌های دیگر محتوای قرار داده شده در سایت شما را معتبر شمرده و در نتیجه، گوگل رتبه‌های بهتری به شما خواهد داد.

چرا بک لینک اهمیت زیادی دارد؟

بک لینک‌ها در واقع رای مثبت صادر شده از سوی سایت‌های دیگر هستند. هر کدام از آن‌ها به موتورهای جستجو می‌گویند که این محتوا باارزش، کاربردی و معتبر بوده است. بدیهی است که هر چقدر رای مثبت بیشتری داشته باشید، رتبه شما در صفحه نتایج گوگل هم بهتر خواهد بود.

استفاده از بک لینک به عنوان یک فاکتور رتبه‌دهی چیز جدیدی نیست؛ در واقع کاملاً برعکس، بک لینک‌ها پایه‌گذار اصلی‌ترین الگوریتم گوگل یعنی PageRank بوده‌اند. درست است که گوگل از آن زمان تابحال بیش از هزاران تغییر را در الگوریتم‌های خود اعمال کرده اما بک لینک‌ها همچنان به عنوان یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای رتبه‌دهی گوگل به حساب می‌آیند.

آیا همه بک لینک‌ها یکسان هستند؟

مسلماً خیر، همه بک لینک‌ها یکسان نیستند. اگر یکی از دوستان شما در کار خرید و فروش خودرو باشد، احتمالاً بیشتر به پیشنهاد وی برای خرید ماشین گوش می‌کنید تا کسی که کارمند بانک است. برای رتبه گرفتن بهتر در صفحه نتایج جستجوی گوگل، باید روی بک لینک‌های باکیفیت تمرکز کنید.

در واقع از دیدگاه گوگل، یک بک لینک باکیفیت بیشتر از هزار لینک بی‌کیفیت اهمیت دارد، اما چطور بتوانیم بک لینک‌های باکیفیت را از نمونه‌های به‌دردنخور تشخیص دهیم؟ تمام بک لینک‌های باکیفیت دارای یک سری ویژگی خاص هستند که عبارت‌اند از:

  • منبع معتبر: ترجیح می‌دهید وب‌سایت شما از دانشگاه صنعتی شریف لینک داشته باشد یا یک سایت معمولی ناشناخته؟ گوگل هم مانند شما به این موضوع دقت می‌کند. به این موضوع “اعتبار دامنه (Domain Authority)” هم گفته می‌شود. هر چقدر اعتبار یک سایت بیشتر باشد، امتیاز بیشتری را هم به شما با بک لینک اعطا خواهد کرد.
  • کلمه کلیدی هدف در انکر تکست بک لینک: انکر تکست همان متن قابل مشاهده آبی رنگی است که لینک روی آن قرار دارد. انکر تکست بک لینک‌های شما باید دارای کلمه کلیدی هدف‌تان باشند، بدین صورت گوگل به شما رتبه بسیار بهتری را خواهد داد.
  • مرتبط بودن: اگر کار شما فروش پوشاک باشد، گرفتن لینک از یک وب‌سایت در حوزه مد و فشن بسیار باارزش‌تر از گرفتن لینک از سایت فوتبالی است. گوگل به مرتبط بودن بک لینک‌های کسب‌ شده با سایت شما اهمیت بسیار زیادی خواهد داد.
  • لینک‌های DoFollow: گوگل و موتورهای جستجوی دیگر تگ‌های NoFollow قرار داده شده روی لینک‌ها را دنبال نمی‌کنند. در واقع برای این که گوگل بتواند بک لینک قرار داده شده روی یک سایت به سمت وب‌سایت شما را دنبال کند، باید تگ DoFollow بر روی آن قرار داشته باشد.
  • لینک قرار داده شده روی دامینی که تابحال به سایت شما لینک نزده است: فرض کنید که یک وب‌سایت با تمام فاکتورهای بالا به شما لینک می‌زند؛ خیلی هم عالی، سپس دوباره و سه‌باره و چهارباره هم به شما لینک می‌زند. آیا تمام این لینک‌ها ارزشی مشابه با لینک اول دارند؟ خیر. این لینک‌ها ارزش بیشتری نسبت به سایت‌های بی‌کیفیت دارند، اما قطعاً در صورتی که از 100 سایت معتبر متفاوت 100 لینک بگیرید، خیلی بهتر از این است که از یک سایت معتبر 100 بار لینک بگیرید.

اعتبار دامنه (Domain Authority) چیست؟

اعتبار دامنه شبکه‌ای کوچک از URLها و لینک‌هایی است که روی سایت شما وجود دارند. درست همانند بک لینک‌های گرفته شده از سایت‌های خارجی، لینک‌های داخلی سایت شما هم می‌توانند اعتبار را از لینکی به لینک دیگر انتقال دهند.

بیشتر بخوانید:  بازاریابی مقاله چیست؟
اعتبار دامنه (Domain Authority)

به همین دلیل است که لینک‌های گرفته شده از برندهای بزرگ نسبت به کسب‌وکارهای کوچک اعتبار بیشتری دارند. به عنوان مثال، لینک گرفته شده از یکی از صفحات CNN باارزش است چرا که CNN یک وب‌سایت با اعتبار بالاست. وب‌سایت‌های کمتر شناخته شده نسبت به CNN، اعتبار کمتری هم خواهند داشت.

اگر صفحه اصلی سایت شما از یک شبکه خبری محلی لینک بگیرد، اعتبار آن افزایش پیدا می‌کند، اما از آن‌جایی که صفحه اصلی سایت به صفحات دیگر لینک زده است، قسمتی از این اعتبار دریافتی در میان این صفحات توزیع خواهد شد. اعتبار توزیع شده در صفحات لینک شده به صفحه اصلی، به همین شکل در میان صفحاتی که صفحات دیگر به آن‌ها لینک شده‌اند هم توزیع می‌شود. بنابراین اعتبار دریافتی از لینک‌های خارجی در واقع در میان کل صفحات سایت شما توزیع خواهند شد. این صفحات هرچقدر به بالای این زنجیره نزدیک‌تر باشند، سهم بیشتری از این اعتبار را دریافت خواهند کرد.

برندهای بزرگ به این شیوه می‌توانند با استفاده از کلمات کلیدی مختلف به بازار سلطه پیدا کنند. قدرت دامنه آن‌ها و لینک‌سازی داخلی هوشمندانه باعث می‌شود که حتی صفحات جدید آن‌ها هم به سرعت رتبه‌های برتر را کسب کنند.

کمیت بک لینک یا کیفیت، کدام بهتر است؟

محاسبه دقیق ارزش اعتبار لینک‌ها کاری بسیار سخت و پیچیده است، اما با دانستن نحوه کار الگوریتم PageRank گوگل می‌توانیم چشم‌اندازی کلی را به این موضوع داشته باشیم.

بک لینک با کیفیت
  • به طور کل، ما باید به دنبال بیشترین حد ممکن بک لینک باشیم.
  • در عین حال، بهتر است که این بک لینک‌های دریافتی از وب‌سایت‌های معتبر باشند.
  • با استفاده از درک خود و همچنین یک سری از ابزارها، می‌توانید متوجه شوید که آیا سایت هدف معتبر است یا خیر.
  • جذب بک لینک‌های بیشتر همیشه می‌تواند تاثیر مثبتی روی تمام سایت شما داشته باشد.

به طور خلاصه، نمی‌توان گفت که کمیت یا کیفیت برتری قابل توجهی نسبت به هم دارند و شما باید هر دوی آن‌ها را در کنار هم داشته باشید. گرفتن لینک در سال 1403 به مراتب سخت تر و حساس تر شده چه پولی و چه غیر پولی! هر وب ساتی به راحتی به شما لینک نخواهد داد بلکه محتوای خیلی خوبی داشته باشید.

مزایای داشتن بک لینک

لینک‌سازی بخش بسیار مهمی از سئو است چرا که به موتورهای جستجو برای تعیین اعتبار و ارتباط یک صفحه کمک می‌کند. در واقع موتورهای جستجو میزان اهمیت یک صفحه را بر اساس تعداد بک لینک‌هایی که دارد، می‌سنجند. علاوه بر این، موتورهای جستجو به هنگام بررسی بک لینک‌های یک صفحه به کیفیت آن‌ها هم توجه ویژه‌ای می‌کنند.

بک لینک‌ها رتبه شما را بهبود می‌بخشند چرا که نشان‌دهنده ارزش هستند. هر چقدر بک لینک باکیفیت بیشتری در سایت خود داشته باشید، صفحات شما هم رتبه‌های بالاتری کسب خواهند کرد. نتیجه این اتفاق، بیشتر دیده شدن شما در فضای آنلاین است.

وقتی وب‌سایت‌های محبوب به شما لینک می‌زنند، ترافیک ارجاعی بیشتری را از سوی افرادی که به مطالب و حوزه کاری شما علاقه‌مند هستند دریافت کرده و در نهایت مشتریان احتمالی بیشتری را برای تبدیل خواهید داشت.

انواع بک لینک

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، بک لینک‌ها انواع مختلفی دارند و قدرت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. اصلی‌ترین نوع بک لینک‌هایی که می‌توانید برای سایت خود ایجاد نمایید، عبارت‌اند از:

  • بک لینک پروفایلی: این نوع بک لینک‌ها مناسب شروع اولیه لینک‌سازی خارجی هستند و در صورتی که تحت استراتژی صحیح انجام شوند، تاثیر بسزایی در کمپین Off-Page شما خواهند داشت.
  • رپورتاژ: رپورتاژها عموماً مقالاتی هستند که در وب‌سایت‌های مرتبط با حوزه کاری شما منتشر شده و در مقاله مورد نظر به سایت شما لینک داده می‌شود. با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف و اجرای صحیح، آن‌ها می‌توانند بهترین نقش را در لینک‌سازی شما ایفا کنند.
  • بک لینک کامنتی: در صورتی که صاحبان سایت‌های مختلف به شما اجازه قرار دادن لینک را بدهند، بک لینک‌های کامنتی می‌توانند تاثیر بسزایی در سئو شما داشته باشند.
  • بک لینک Sitewide: لینک Sitewide به لینکی گفته می‌شود که در اکثر صفحات سایت قرار داده می‌شود. این نوع لینک‌ها را معمولاً می‌توانید در نوار کناری سایت یا فوتر آن مشاهده نمایید.
  • بک لینک Web 2: وب‌سایت‌های Web2 در واقع گروه خاصی از سایت‌های محبوب هستند که شامل شبکه‌های اجتماعی هم می‌شوند. قرار گرفتن لینک‌های شما در این وب‌سایت‌ها می‌تواند برای بهبود رتبه سایت‌تان بسیار مفید باشد.
  • بک لینک Wiki: ویکی‌پدیا یکی از معتبرترین وب‌سایت‌های دنیاست و طبیعتاً گرفتن لینک از آن می‌تواند معادل هزاران سایت ضعیف‌تر باشد. بک لینک‌های Wiki می‌توانند رتبه سایت شما را با جهش قابل توجهی مواجه کنند.
بیشتر بخوانید:  سئو چه تاثیری در آگاهی از برند دارد و چطور آن را اندازه‌گیری کنیم؟

نحوه کسب بک لینک

لینک‌سازی خارجی به طور کلی یکی از سخت‌ترین بخش‌های سئو است. برای این که بتوانید از سایتی دیگر لینک دریافت کنید، در واقع باید با رایزنی صاحب سایت را طوری که متقاعد کنید که فکر کند لینک زدن به سایت شما به نفع اوست. در عین حال، نمی‌توانیم به یک باره به چند صد نفر به طور تصادفی ایمیل بزنیم و از آن‌ها بخواهیم که لینک ما را در سایت خود قرار دهند.

خوشبختانه، لینک‌سازی هم دارای استراتژی‌های مختص به خود است که در ادامه می‌خواهیم در مورد آن‌ها بیشتر صحبت کنیم.

ایده‌هایی برای کسب بک لینک

به طور کلی، بک لینک گرفتن به دو شیوه اصلی انجام می‌شود:

  1. شخصی محتوای شما را می‌بیند، تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و تصمیم می‌گیرد به این محتوا لینک بزند.
  2. شما محتوای خود را جلوی دیدگان اشخاص قرار می‌دهید و آن‌ها تصمیم می‌گیرند که به آن لینک بزنند.

قطعاً روش‌های دیگری مانند خرید بک لینک هم برای گرفتن لینک وجود دارند. با این وجود از آن‌جایی که ممکن است گوگل آن‌ها را شناسایی کرده و شما را جریمه کند، باید این کار را تحت تدابیر شدید امنیتی و با دقت کامل انجام دهید، بهترین راه این است که این کار را به کسی که تجربه زیادی در این زمینه دارد بسپارید.

با این حال، خرید بک لینک تنها راه گرفتن بک لینک نیست، راه‌های دیگری هم برای انجام این کار وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • تامین‌کننده‌ها و فروشگاه‌ها: احتمالاً همین حالا نیز با صاحبان چند فروشگاه کوچک و بزرگ در اطراف‌تان ارتباطاتی دارید، از آن‌ها بخواهید که روی وب‌سایت خود به شما لینک بزنند.
  • همکاری: ممکن است در حال حاضر رابطه کاری با چند بیزینس در حوزه کاری خود داشته باشید، اگر چنین است، می‌توانید از این همکاری به نفع تمام طرفین استفاده کنید. کافیست از همکاران خود بخواهید که به ازای دریافت لینک، در سایت‌های خود به شما لینک بزنند. همچنین می‌توانید محتواهای مختلفی را برای آن‌ها تولید کرده و به ازای آن‌ها، درخواست لینک کنید.
  • رضایت مشتری: اگر محصولی را به صورت آنلاین خریده و از تجربه آن لذت برده‌اید، یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که به فروشنده محصول دسترسی پیدا کرده و از او بخواهید که به ازای یک رضایت مشتری خوب، به شما لینک بدهد. بازاریابان عاشق داستان موفقیت محصولات خود هستند و قطعاً به این پیشنهاد شما پاسخ مثبت خواهند داد.
  • بلاگرها: در تمام صنایع مختلف، بلاگرهایی وجود دارند که به آن حوزه علاقه‌مند بوده و دائماً در حال تولید محتوا درباره موضوعات مرتبط با آن هستند. آن‌ها گروه مخاطبانی دارند که به محتوای‌‌شان علاقه‌مند بوده و اگر محصولات یا خدمات شما برای قرار گرفتن جلوی چشمان آن‌ها به اندازه کافی خوب باشد، می‌توانید با بلاگر مورد نظر همکاری کرده و از او لینک دریافت کنید.
  • رسانه: دسترسی به رسانه‌های خبری کار نسبتاً سختی است، اما پتانسیل بسیار زیادی دارد چرا که خبرنگاران همیشه به دنبال داستان‌های جدید برای انتشار هستند. در صورتی که داستان جذابی در مورد کسب‌وکار یا محصولات خود دارید، ممکن است آن‌ها را ترغیب به شنیدن داستان خود کنید. یکی از مزیت‌های رسانه این است که خبر شما توسط رسانه‌های خبری دیگر هم بازنشر خواهد شد و بدین صورت Reach شما به مقدار زیادی افزایش خواهد یافت.

بک لینک واجب‌تر از نان شب!

اجزای اصلی هر استراتژی سئو تحقیق کلمات کلیدی، بهینه‌سازی داخلی و گرفتن بک لینک هستند. انجام یکی از آن‌ها بدون دیگران تاثیر بسزایی در رتبه‌های شما خواهد داشت، اما با این وجود می‌توان گفت که بک لینک‌ها مهم‌ترین گزینه از میان آن‌ها هستند. لینک‌ها فقط روی سئو شما تاثیرگذار نیستند، بلکه می‌توانند در زمینه افزایش آگاهی از برند و ترافیک ورودی به سایت هم معجزه کنند. بنابراین، لینک‌سازی همیشه باید بزرگ‌ترین بخش استراتژی سئو شما باشد.

مشاوره و خدمات برای لینک سازی حرفه ای

مشاوره و خدمات برای لینک سازی حرفه ای را به منظور بهبود رتبه سایت خود با پکیج های بک لینک متنوع را تجربه کنید

حامد مهدی زاده
حامد مهدی زاده
حامد مهدی زاده هستم، یکی از کارشناسان سئو و دیجیتال مارکتینگ در ایران. با بیش از 15 سال سابقه کار، هدفم این است که با استفاده از تجربیات و مهارت‌هایی که به دست آورده‌ام، اثری ماندگار در حوزه کاری خود بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *