جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

نحوه عملکرد موتورهای جستجو چگونه است؟

نحوه عملکرد موتور های جستجو
آنچه در این پست می خوانید

موتورهای جستجو با خزیدن در وب با استفاده از ربات هایی به نام عنکبوت کار می کنند. این خزنده های وب به طور موثر لینک ها را از صفحه ای به صفحه دیگر دنبال می کنند تا محتوای جدیدی را برای افزودن به فهرست جستجو پیدا کنند. هنگامی که از یک موتور جستجو استفاده می کنید، نتایج مرتبط از فهرست استخراج شده و با استفاده از یک الگوریتم خاص رتبه بندی می شوند.

به همین دلیل ممکن است پیچیده به نظر برسد. اگر می‌خواهید در موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب کنید تا ترافیک بیشتری به وب ‌سایت خود وارد کنید، به درک اساسی از نحوه یافتن، فهرست‌ بندی و رتبه‌ بندی محتوا توسط موتورهای جستجو نیاز دارید. من قصد دارم در این مقاله با جزئیات کامل این مسائل را توضیح بدم.

در این مقاله قرار است به موارد زیر بپردازم:

  • اصول موتور جستجو
  • موتورهای جستجو چگونه فهرست خود را می سازند
  • موتورهای جستجو چگونه صفحات را رتبه بندی می کنند
  • موتورهای جستجو چگونه نتایج جستجو را شخصی سازی می کنند

اصول اولیه موتوهای جستجو

پیش از کسب اطلاعات از مسائل فنی، شناخت موتورهای جستجو و میزان اهمیت آن حائز اهمیت است.

موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو ابزار هایی هستند که محتوای وب را مطابق با درخواست جستجوی کاربر پیدا و رتبه بندی می کنند. هر موتور جستجو از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • فهرست جستجو: یک کتابخانه دیجیتال اطلاعات در مورد صفحات وب.
  • الگوریتم جستجو: برنامه های رایانه ای که نتایج تطبیق را از فهرست جستجو رتبه بندی می کنند.

نمونه هایی از موتورهای جستجوی محبوب عبارتند از گوگل (Google)، بینگ (Bing) و داک داک گو (DuckDuckGo).

2 2

هدف موتور های جستجو چیست؟

هدف هر موتور جستجو ارائه بهترین و مرتبط ترین نتایج برای کاربران است. به این ترتیب موتور های جستجو، سهم بازار را، حداقل به صورت تئوری، به دست می آورند یا حفظ می کنند.

موتور های جستجو چگونه کسب درآمد می کنند؟

موتور های جستجو دو نوع نتایج جستجو دارند:

  • نتایج ارگانیک از فهرست جستجو: به منظور حضور در این قسمت نمی توانید هزینه ای بپردازید.
  • نتایج پرداخت شده از آگهی دهندگان: برای حضور در این قسمت می توانید هزینه کنید.

هر بار که شخصی روی یک نتیجه جستجوی پولی کلیک می کند، تبلیغ کننده به موتور جستجو پول پرداخت می کند. این عمل تبلیغات، پرداخت به ازای کلیک (PPC) شناخته می شود. به همین دلیل سهم بازار حائز اهمیت است. هرچه تعداد کاربران بیشتر باشد، کلیک روی تبلیغات بیشتر است و در نتیجه درامد بالاتر می باشد.

3 2

چرا باید به نحوه عملکرد موتور های جستجو اهمیت داد؟

درک اینکه چگونه موتور های جستجو محتوا را پیدا، فهرست و رتبه بندی می کنند به شما کمک می کند تا وب سایت خود را در نتایج جستجوی ارگانیک برای کلمات کلیدی مرتبط و محبوب رتبه بندی کنید. اگر بتوانید برای این درخواست ها رتبه بالایی کسب کنید، کلیک‌ ها و ترافیک ارگانیک بیشتری برای محتوای خود دریافت خواهید کرد.

محبوب ترین موتور جستجو کدام است؟

گوگل، 92 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. گوگل موتور جستجویی است که اکثر متخصصان سئو و صاحبان وب سایت به آن اهمیت می دهند. زیرا این پتانسیل را دارد که ترافیک بیشتری را نسبت به هر موتور جستجوی دیگری به سمت خود دریافت کند.

4 2

موتور های جستجو چگونه فهرست خود را ایجاد می کنند؟

اکثر موتور های جستجوی معروف مانند گوگل و بینگ دارای تریلیون ها صفحه در فهرست جستجوی خود هستند. بنابراین قبل از اینکه در مورد الگوریتم‌ های رتبه‌ بندی صحبت کنم، می بایست مکانیسم‌ های مورد استفاده برای ساخت و نگهداری یک فهرست وب را عمیقا مورد بررسی قرار دهیم. در اینجا روند اصلی، طبق عملکرد گوگل بیان شده ست:

  • URL ها،
  • خزش،
  • پردازش
  • و ارائه نمایه سازی

فرآیند زیر به طور خاص برای گوگل اعمال می شود. اما احتمالا برای سایر موتور های جستجوی وب مانند بینگ عملکردی بسیار مشابه دارد. انواع دیگری از موتور های جستجو مانند آمازون، یوتیوب و ویکی پدیا وجود دارند که فقط نتایج را از وب سایت خود نشان می دهند.

  • مرحله 1.
  • URL

همه چیز با یک لیست شناخته شده از URL ها شروع می شود. گوگل URL ها را از طریق فرآیند های مختلف کشف می کند، اما سه مورد از رایج ترین آنها عبارتند از:

  • بک لینک ها
  • نقشه های سایت
  • ارسال های URL
  • بک لینک ها

گوگل در حال حاضر فهرستی حاوی تریلیون ها صفحه وب دارد. شما می توانید با استفاده از Site Explorer با Ahrefs Webmaster Tools، بک لینک های وب سایت خود را به صورت رایگان مشاهده کنید.

5 2

مراحل مشاهده بک لینک ها به شرح زیر است:

1.ابتدا یک حساب رایگان در Ahrefs Webmaster Tools ایجاد کنید.

  1. دامنه خود را در Site Explorer کپی پیست کنید.
  2. به گزارش Backlinks بروید.

شما می توانید نمای نسبتا کاملی از بک لینک های خود را در این قسمت مشاهده کنید.

  • نقشه های سایت

نقشه سایت تمام صفحات مهم وب سایت شما را فهرست می کند. ارسال نقشه سایت به گوگل موجب می شود وب سایت شما را سریع تر کشف شود.

  • ارسال URL

گوگل همچنین اجازه ارسال URL های فردی را از طریق کنسول جستجوی خود می دهد.

مرحله 2.

  • خزش

خزش مرحله ای است که یک ربات کامپیوتری به نام spider (به عنوان مثال Googlebot) صفحات کشف شده را بازدید و دانلود می کند. توجه به این نکته مهم است که خزش گوگل همیشه به همان ترتیبی که صفحات کشف می شوند صورت نمی گیرد.

6 2

گوگل URL ها را برای خزیدن بر اساس چند عامل در صف قرار می دهد، از جمله:

  • رتبه صفحه URL
  • زمان تغییر URL
  • جدید یا قدیمی بودن URL
بیشتر بخوانید:  معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

مرحله 3.

  • پردازش

پردازش مرحله ای است که گوگل برای درک و استخراج اطلاعات کلیدی از صفحاتی که خزش در آن صورت گرفته است، کار می کند. این بخش برای درک و استخراج لینک ها و نیز ذخیره محتوا برای نمایه سازی ضروری است. گوگل باید صفحات را ترجمه کند تا بتواند به طور کامل عملیات پردازش را انجام دهد.

در این مرحله، گوگل کد صفحه را اجرا می کند. در این قسمت، برخی از پردازش ها قبل و بعد از ترجمه انجام می شود.

مرحله 4.

  • نمایه سازی (ایندکس)

نمایه سازی مرحله ای است که اطلاعات پردازش شده از صفحاتی که خزش در آن صورت گرفته، به یک پایگاه داده بزرگ به نام فهرست جستجو اضافه می شود. نمایه اساسا یک کتابخانه دیجیتالی از تریلیون ها صفحه وب است که نتایج جستجوی گوگل را نمایش می دهد. این نکته بسیار مهم است. در واقع هنگامی که مطلبی را در یک موتور جستجو، تایپ می کنید، این عبارت مستقیما در اینترنت برای نتایج منطبق جستجو نمی شود.

بلکه جستجو در قسمت فهرست صفحات وب موتور جستجو صورت می گیرد. اگر یک صفحه وب در فهرست جستجو وجود نداشته باشد، کاربران موتور های جستجو آن را پیدا نخواهند کرد. به همین دلیل ایندکس شدن وب سایت شما در موتور های جستجوی اصلی مانند گوگل و بینگ بسیار حائز اهمیت است.

موتور های جستجو چگونه صفحات را رتبه بندی می کنند؟

کشف، خزش و نمایه سازی محتوا صرفا اولین بخش از پازل است. موتور های جستجو به روشی برای رتبه بندی نتایج منطبق در هنگام انجام جستجوی کاربر نیاز دارند. این کار، وظیفه الگوریتم های موتور های جستجو است. هر موتور جستجو دارای الگوریتم های منحصر به فردی برای رتبه بندی صفحات وب است.

اما از آنجایی که گوگل پرکاربرد ترین موتور جستجو است، تمرکز اصلی من بر روی این موتور جستجو خواهد بود. گوگل بیش از 200 فاکتور برای رتبه بندی دارد. همه این عوامل رتبه بندی برای هیچ کس مشخص نیست اما عوامل کلیدی به شرح زیر است:

  • بک لینک ها
  • اعتبار
  • جدید بودن
  • اعتبار موضوعی
  • سرعت صفحه
  • سازگاری با تلفن همراه

بک لینک ها یکی از مهم ترین فاکتور های رتبه بندی گوگل هستند. آندری لیپاتسف، استراتژیست ارشد کیفیت جستجو در گوگل، این موضوع را طی یک وبینار زنده در سال 2016 تأیید کرد.

هنگامی که در مورد مهم ترین فاکتور رتبه بندی از او سوال شد، پاسخ او “محتوا و لینک هایی که به سایت شما اشاره می کنند” بود.

لینک ها، از سال 1997 زمانی که PageRank را معرفی شد. بک لینک یک فاکتور مهم برای رتبه بندی گوگل محسوب می شوند. لینک ها، یک صفحه وب را بر اساس کمیت و کیفیت بک لینک هایی که به آن اشاره می کنند، ارزش گذاری می کنند.

7 1

زمانی که بیش از یک میلیارد صفحه تجزیه و تحلیل شد، ارتباط واضحی بین تعداد وب ‌سایت‌ هایی که به یک صفحه لینک می‌دهند و میزان ترافیک ارگانیکی که از گوگل دریافت می‌کند، کشف شد. با این حال، کمیت همه چیز را در بر نمی گیرد چرا که همه بک لینک ها به طور یکسانی ایجاد نمی شوند. این امکان وجود دارد که صفحه ای با تعداد بک لینک کم اما با کیفیت بالا از صفحه ای که تعداد زیادی بک لینک با کیفیت پایین تر دارد، در رتبه بالاتری قرار گیرد.

بک لینک خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

شش ویژگی کلیدی برای ایجاد یک بک لینک خوب وجود دارد.

  • اعتبار
  • ارتباط
  • انکرتکست  (متن لینک شده)
  • فالو و نوفالو
  • جایگاه
  • مقصد
  • اعتبار لینک

بک لینک از صفحات و وبسایت های معتبر معمولا بیشترین تاثیر را در رتبه بندی دارند. چه صفحاتی معتبر هستند؟ در زمینه سئو، صفحات و وب سایت هایی معتبر هستند که دارای بک لینک یا “نظرات” زیادی هستند. در Ahrefs دو معیار برای تخمین اعتبار نسبی وب سایت ها و صفحات داریم:

  • رتبه دامنه (DR): اعتبار نسبی یک وب سایت در مقیاس 0 تا 100.
  • رتبه بندی URL (UR): اعتبار نسبی یک صفحه در مقیاس 0 تا 100.

می توانید اعتبار هر وب سایت یا صفحه وب را در Ahrefs’ Site Explorer بررسی کنید.

  • ارتباط لینک

عموما لینک هایی از ارزش بالا برخوردارند که مرتبط با موضوع باشند و طراحی لینک مرتبط با موضوع، نشان دهنده کیفیت بالا می باشد. با ذکر یک مثال، این مسئله را برای شما توضیح می دهم. فرض کنید به دنبال بهترین رستوران ایتالیایی هستید. در این زمینه به توصیه دوست سرآشپز خود بیشتر از دوست دامپزشک خود اعتماد خواهید کرد.

اما اگر به دنبال توصیه های غذایی برای گربه بودید، این قضیه برعکس بود. بنابراین سعی کنید لینکی که طراحی می کنید از بیشترین تطابق به محتوا برخوردار باشد تا موتورهای جستجو راحت تر بتوانند محتوای شما را شناسایی کنند.

  • ارتباط

گوگل راه های زیادی برای تعیین ارتباط صفحه دارد. در ابتدایی ترین سطح، به دنبال صفحاتی می گردد که حاوی کلمات کلیدی مشابه عبارت جستجو شده هستند. اما ارتباط بسیار فراتر از تطبیق کلمات کلیدی است. گوگل همچنین از داده‌ های تعاملی برای ارزیابی مرتبط بودن نتایج جستجو با جستار ها استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، بررسی می کند که آیا کاربران از مطالب این صفحه رضایت داشته اند یا خیر.

  • جدید بودن

یکی از عوامل رتبه بندی، جدید بودن محتوا است. ( مهم ترین عوامل رتبه بندی در سئو را در سئو روز توضیح دادم) چرا که برخی نتایج بیشتر از سایرین اهمیت دارد. برای مثال، اگر شما عبارت” هدفون های جدید دیجی کالا” را جستجو کنید، جدیدترین موارد، حائز اهمیت هستند. به همین دلیل، گوگل نتایج جستجوی تازه منتشر شده یا به روز شده را در رتبه بالاتری قرار می دهد.

بیشتر بخوانید:  بهینه سازی رابط کاربری و طراحی ظاهری، برای کاربر

اما برای جستجوی عبارت “بهترین هدفون”، جدید بودن آنچنان اهمیت ندارد. به همین دلیل، گوگل نتایجی را نمایش می دهد که در چند ماه گذشته به روز شده یا منتشر شده اند. اما این مورد را در نظر بگیرید: “چگونه کراوات را ببندیم”. طی دهه‌ ها هیچ چیزی در مورد این فرآیند تغییر نکرده است، بنابراین مهم نیست که نتایج جستجو مربوط به دیروز یا 1998 باشد.

  • اعتبار موضوعی

در این بخش، گوگل محتوا ها را از وب سایت های دارای اعتبار در موضوعی خاص، رتبه بندی می کند. این بدان معنی است که ممکن است یک وب سایت در عین حال که منبع مناسبی تلقی می شود، برای موضع خاصی، منبع مناسبی نباشد. گوگل در یکی از پتنت های خود در این مورد گفت: اینکه آیا سیستم جستجو یک سایت را معتبر می داند یا نه، معمولاً وابسته به عبارتی است که جستجو می کنید.

سیستم جستجو می تواند سایت مراکز کنترل بیماری، “cdc.gov” را به عنوان یک سایت معتبر برای عبارت “گزش پشه جلوگیری از CDC” در نظر بگیرد. اما ممکن است همان سایت را برای موضوع” بهترین رستوران ها” معتبر در نظر نگیرد. اگرچه این تنها یکی از بسیاری از پتنت‌ های ثبت شده توسط گوگل است. اما شواهدی را می‌بینیم که «اعتبار موضوعی» در نتایج جستجو برای بسیاری از عبارت های جستجو شده اهمیت دارد.

  • سرعت صفحه

هیچ کس تمایل ندارد برای بارگذاری صفحات انتظار زیادی بکشد. به همین دلیل است که گوگل سرعت صفحه را به یک فاکتور رتبه بندی تبدیل کرد. این اتفاق برای جستجو های دسکتاپ در سال 2010 و برای جستجو های تلفن همراه در سال 2018 رخ داد. تاریخچه موتورهای جستجو رو بخونید.

می‌توانید سرعت هر صفحه وب را در PageSpeed ​​Insights بررسی کنید. این صفحه ضمن بررسی سرعت صفحه، پیشنهاد هایی برای افزایش سرعت صفحه ارائه می دهد.

خدمات افزایش سرعت سایت

8 1

صفحه PageSpeed ​​Insights همچنین نشان می دهد که صفحه شما در مورد Core Web Vitals چگونه است. Core Web Vitals از سه معیار تشکیل شده است که عملکرد بارگذاری، تعامل و ثبات بصری صفحات وب شما را ارزیابی می کند.

گوگل تایید کرده است که Core Web Vitals یک سیگنال رتبه بندی است.

با استفاده از گزارش Core Web Vitals در Google Search Console می توانید عملکرد تمام صفحات وب سایت خود را مشاهده کنید. اگر بسیاری از URL ها عملکرد ضعیفی دارند یا نیاز به بهبود دارند، با یک متخصص صحبت کنید.

  • سازگاری با تلفن همراه

65 درصد از جستجو های گوگل در دستگاه های تلفن همراه انجام می شود. از سال 2019، پس از به روز رسانی گوگل در زمینه سازگاری با تلفن همراه، سازگاری با تلفن همراه به یک عامل موثر در رتبه بندی تبدیل شده است. به طوری که این رتبه بندی علاوه بر تلفن همراه در دستکاپ نیز مشهود است. این بدان معناست که گوگل «عمدتاً از نسخه تلفن همراه برای فهرست‌بندی و رتبه‌ بندی» در همه دستگاه‌ ها استفاده می‌کند.

9 1

به عبارت دیگر، فقدان سازگاری با موبایل می‌ تواند بر رتبه‌ بندی در همه جا تأثیرگذار باشد. می‌ توانید با استفاده از ابزار Google’s Mobile-Friendly Test یا در گزارش قابلیت استفاده از تلفن همراه در Google Search Console، سازگاری با تلفن همراه هر صفحه وب را بررسی کنید.

چگونه موتور های جستجو نتایج جستجو را شخصی سازی می کنند؟

موتور های جستجو می دانند که چه نتایجی برای چه افرادی جذابیت بیشتری دارد. به همین دلیل است که آنها نتایج را برای هر کاربر تنظیم می کنند. اگر تا به حال یک مورد را در چندین دستگاه یا مرورگر جستجو کرده باشید، احتمالاً تأثیرات این شخصی‌ سازی را دیده‌ اید.

گوگل بیان می‌کند که اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی، سابقه جستجو های گذشته و تنظیمات جستجو، همگی در نمایش نتایج  متناسب با شما موثر است. سه عامل در شخصی سازی نقش اصلی دارند. این عوامل عبارتند از:

  1. مکان

اگر چیزی مانند «رستوران ایرانی» را جستجو کنید، رستوران های ایرانی در نزدیکی شما در صفحه ظاهر می شوند. گوگل با علم به این که بعید است برای صرف ناهار سفری بین کشوری داشته باشید، رستوران های اطراف را به شما نشان می دهد. موقعیت مکانی شما آنقدر بر نتایج جستجو های محلی تأثیر گذار است که عملا هیچ همپوشانی در هنگام جستجوی یک مورد از دو مکان مختلف وجود ندارد.

  1. زبان

گوگل می داند که نشان دادن نتایج انگلیسی به کاربران اسپانیایی زبان فایده ای ندارد. با این حال، گوگل برای انجام این کار تا حدودی به صاحبان وب سایت متکی است. اگر صفحاتی به چند زبان دارید، ممکن است گوگل متوجه این موضوع نباشد. شما می توانید این اطلاعات را را به کمک ویژگی HTML به نام hreflang به گوگل منتقل کنید.

10 1

Hreflang کمی پیچیده است و بسیار فراتر از محدوده این راهنما است. اما اساساً یک قطعه کد کوچک است که رابطه بین چندین نسخه از یک صفحه را در زبان های مختلف نشان می دهد.

  1. تاریخچه جستجو

شاید واضح ‌ترین مثال استفاده گوگل از تاریخچه جستجو برای شخصی‌ سازی نتایج، هنگامی باشد که یک جستجو تکراری انجام می‌دهید. در این زمان نتیجه‌ای که پیشتر باز کرده اید، در رتبه بالاتری قرار دارد. گرچه این اتفاق همیشه رخ نمی دهد اما بسیار رایج است (به خصوص اگر در مدت کوتاهی چندین بار روی صفحه کلیک یا از آن بازدید کرده باشید.)

نتیجه گیری

درک نحوه عملکرد موتور های جستجو اولین قدم برای کسب رتبه بالاتر در گوگل و نیز کسب ترافیک بیشتر است. اگر موتور های جستجو نتوانند صفحات شما را پیدا کنند، بخزند و ایندکس کنند، عملا پیشرفتی نخواهید داشت. به این منظور سعی کنید اطلاعات خود را در زمینه سئو افزایش دهید.

حامد مهدی زاده
حامد مهدی زاده
حامد مهدی زاده هستم، یکی از کارشناسان سئو و دیجیتال مارکتینگ در ایران. با بیش از 15 سال سابقه کار، هدفم این است که با استفاده از تجربیات و مهارت‌هایی که به دست آورده‌ام، اثری ماندگار در حوزه کاری خود بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *