جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

کامل ترین تاریخچه موتورهای جستجو

تاریخچه سئو
آنچه در این پست می خوانید

لازمه یادگیری هر مطلبی، شناخت تاریخچه و روند تکامل آن است. در ادامه با تاریخچه سئو و بهینه سازی موتور های جستجو بیشتر آشنا می شوید. آنچه مسلم است شرط افزایش ترافیک وب سایت، صرف نظر از نوع آن، بهینه سازی برای موتور های جستجو است.

بهینه سازی و سئو یک موضوع پیچیده است. لذا شناخت تاریخچه و نحوه تکامل آن، شما را در بهبود و درک نحوه استراتژی بهینه سازی موتور های جستجو یاری می رساند.

1

آغاز: (اواسط 1990 – اوایل دهه 2000)

اولین وب سایت در سال 1991 ایجاد شد. اما بهینه سازی موتور های جستجو به طور رسمی در سال 1997 آغاز شد. در آن زمان فردی به نام ” راک جفرسون استارشیپ”، سرپرست یک گروه موسیقی، متوجه شد که وب سایت گروه در صفحه چهارم نتایج موتور جستجو قرار دارد.

در نتیجه در پی ابراز ناراحتی او در این باره، شرکتی که وب‌سایت گروه را راه اندازی کرده بود، تصمیم گرفت بر رموز رتبه‌ بندی موتور های جستجو تمرکز کند. آن ها موفق شدند با تکرار نام گروه در صفحه، رتبه سایت خود را بهبود بخشند و این سر آغازی برای بهینه سازی موتور های جستجو بود.

آغاز بهینه سازی موتور های جستجو

در ابتدا هیچ تاکتیک خاصی برای ارتقا رتبه وجود نداشت. تنها تکرار کلمات کلیدی ملاک بهینه سازی موتور های جستجو بود. در این بین برخی افراد به تاکتیک‌ های کلاه سیاه نیز روی آوردند تا رتبه وب‌ سایت‌ های خود را ارتقا دهند.

در سال 1994، دو دانشجو از دانشگاه استنفورد، یاهو را راه اندازی کردند. نسخه اصلی یاهو، تنها فهرستی از سایت های جالب ارائه می داد. اگر تصمیم داشتید وب سایت شما در نتایج جستجوی یاهو ظاهر شود، می بایست وب سایت خود را به صورت دستی به یاهو ارسال و درخواست ایندکس میکردید.

2

به روز رسانی موتور های جستجو، ماه ها به طول می انجامد. با این حال، در طول این مدت، پیشرفت های قابل توجهی در زمینه بهینه سازی موتور های جستجو رخ داد: در سال 1996، لری پیج و سرگئی برین Backrub را ایجاد کردند.

این موتور جستجو، برای رتبه بندی وب سایت ها، از ارتباط و محبوبیت لینک های ورودی استفاده می کرد. این سایت سرانجام به گوگل تبدیل شد. یک سال بعد، در سال 1997، دنی سالیوان Search Engine Watch را راه اندازی کرد.

که قرار بود به یکی از منابع اولیه اطلاعات، در مورد بهینه سازی موتور های جستجو، نکاتی در مورد جستجوی اینترنتی و کسب رتبه بهتر در موتور های جستجو تبدیل شود. در همین سال Google.com و Ask Jeeves نیز راه اندازی شد.

3

در سال 1998، با راه اندازی Goto.com، لینک های جستجوی پولی ایجاد شدند. تبلیغ‌ کنندگان می‌توانستند با انجام مناقصه‌ هایی، در رتبه بندی بالاتری قرار بگیرند.

در نهایت، در سال 1999، یک کنفرانس اختصاصی در زمینه استراتژی های موتور های جستجو، برای اولین بار برگزار شد. این کنفرانس ها تا سال 2016 با نام های گوناگون ادامه یافت.

کلاه سیاه – اوایل دهه 2000

تا اوایل دهه 2000، گوگل هنوز شناخته شده نبود اما به لطف همکاری با یاهو، محبوبیت آن به سرعت افزایش یافت. به این صورت که در هر یک از جستجوی های یاهو عبارت «انجام شده به کمک Google» به چشم می خورد.

همچنین در همان سال‌ های اولیه، موتور جستجو، الگوریتم PageRank را معرفی کرد. بدین ترتیب، برای تعیین رتبه یک وب سایت در نتایج جستجو، علاوه بر فاکتور های داخلی، فاکتور های خارجی هم بررسی می شد.

به زبان ساده تر، این الگوریتم، کمیت و کیفیت لینک های خارجی و نیز محتوا را مورد بررسی قرار می داد. در نتیجه، لینک سازی، خرید و تبادل لینک توسط وب مستر ها برای بهبود رتبه وب سایت ها افزایش یافت. همچنین در این مدت، Google Blogger.com خریداری و AdSense راه اندازی شد.

که هر دو افزایش وب سایت هایی را در پی داشت که علاوه بر اینکه سرشار از کلمات کلیدی بودند، محتوای پرباری نداشتند و تنها برای کسب درامد راه اندازی شده بودند.

4

اولین ارتقاء الگوریتم گوگل

تمام موارد فوق الذکر منجر به اولین به روز رسانی الگوریتم اصلی گوگل در سال 2003 شد. این به روز رسانی در زمان تعطیلات صورت گرفت. از این رو بسیاری از وب سایت های تجاری متضرر شدند. این به روز رسانی به فیلتر هایی برای از بین بردن کلمات کلیدی، متون نامرئی و لینک های پنهان متکی است.

بیشتر بخوانید:  آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه ای

اگرچه هدف آن مبارزه با تاکتیک‌ های هرزنامه است، اما در نتیجه آن، بسیاری از سایت‌ های مربوط به فروش، شاهد کاهش ترافیک بودند. در پی اعتراض های بسیار زیاد، گوگل موظف شد به روز رسانی های اصلی را در طول تعطیلات منتشر نکند. به روز رسانی Jagger در سال 2005 ارائه شد.

این به روز رسانی به کاهش تبادل لینک های شایع کمک کرد و منجر به کاهش عنوان لینک به عنوان یک عامل رتبه بندی شد. با این وجود، تمام تغییرات دهه 2000 بد نبودند. در سال 2004، بهینه سازی محلی موتور های جستجوی آغاز شد.

این اتفاق زمانی رخ داد که گوگل و سایر موتور های جستجو، فعالیت خود را در جهت بهبود ارتباط نتایج جستجو با هدف جغرافیایی آغاز کرده بودند. یکی دیگر از مهم ترین تغییرات این دوره، پیدایش جستجوی شخصی است. موتور های جستجو نتایجی را با درنظر گرفتن تاریخچه جستجو و علایق مخاطب، نشان می دادند.

جستجوی پویا – اواسط 2000

از سال 2006 تغییرات مثبت آغاز شد. در این زمان، گوگل، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) را راه اندازی کرد. با راه اندازی این دو ابزار، امکان مشاهده عملکرد وب سایت در موتور های جستجو فراهم شد.

5

 توسعه گوگل در زمینه تجزیه و تحلیل، یک گام مهم در تاریخچه بهینه سازی موتور های جستجو به شمار می آید. گوگل همچنین یوتیوب را خریداری کرد که در حال حاضر دومین موتور جستجوی بزرگ در جهان است. علاوه بر این، نقشه های سایت XML از پشتیبانی جهانی برخوردار شدند.

این امکانات به موتور های جستجو اجازه می دهد تا خزش در هر وب سایت ها بهتر صورت گیرد. سال 2007 را می توان آغاز جستجوی جهانی نامید. چرا که گوگل امکان نمایش تصاویر، ویدیو ها و اخبار در نتایج جستجو را فراهم کرد.

در سال 2008، گوگل تصمیم گرفت بر روی برند ها و اعتماد تمرکز کند و راهی برای پاکسازی فضای اینترنت پیدا کند. در نتیجه Vince را راه اندازی کرد. موتور های جستجوی کوچکتر مانند بینگ و یاهو که کاربران کمتری داشتند و در سال 2009 تصمیم گرفتند با گوگل متحد شوند و محتوای یکسانی ارائه دهند.

اواخر دهه 2000 نیز شاهد ظهور پلتفرم های شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و… بودیم. به همین دلیل سیگنال های اجتماعی نقش غیر مستقیمی در رتبه بندی وب سایت ها ایفا می کردند.

  • کیفیت در کانون توجه قرار می گیرد: اوایل دهه 2010

تغییرات چشم گیری در این زمان رخ داد. برای مثال، موتور های جستجو الگوریتم های خود را تغییر دادند و کیفیت محتوا را به عنوان عامل اصلی رتبه بندی ملاک قرار دادند. در پی این تصمیم دو به‌ روزرسانی بزرگ گوگل به نام Panda و Penguin در سال‌های 2011 و 2012 عرضه شد.

هدف هر دوی این به ‌روز رسانی ‌ها مبارزه با وب‌ سایت‌ هایی بود که محتوای زیاد با کیفیت پایین تولید می‌ کردند. در حالی که پاندا بر حذف چنین محتوا هایی تمرکز می کرد، پنگوئن وب سایت هایی را با الگو های پیوند غیر معمول، مقادیر بالای متن و پر کردن کلمات کلیدی هدف قرار می داد.

در نتیجه، برخی از برند های بزرگ، مانند JCPenney، شهرت خود را از دست دادند و ترافیک آنها عملا در عرض یک شب از بین رفت.

6

در سال 2012 Google Knowledge Graph راه اندازی شد. این نمودار به جای تفسیر کلمات کلیدی، بر تفسیر معنایی و هدف جستجو تمرکز داشت و علاوه بر افزایش امکانات برای جستجو با تلفن همراه و جستجوی صوتی، منجر به به روز رسانی بزرگ بعدی در سال 2013 به نام Hummingbird شد. این به‌ روزرسانی در نهایت مانند پاندا و پنگوئن به بخشی از الگوریتم اصلی گوگل تبدیل ‌شد.

هدف Hummingbird رسیدگی بهتر به سوالات عامیانه و جستجوی صوتی بود.

تلفن همراه – اواسط دهه 2010

اگرچه تلفن های همراه مدت زیادی در دسترس بودند اما تا سال 2015 نقش مهمی در دنیای موتور های جستجو ایفا نمی کردند. در این سال، جستجو هایی که از طریق تلفن همراه صورت می گرفت، از جستجویی که از طریق رایانه صورت می گرفت پیشی گرفتند.

بیشتر بخوانید:  بازاریابی مقاله چیست؟

در طول این مدت، گوگل و سایر موتور های جستجو تاکید بیشتری بر جستجو های تلفن همراه داشتند و دستورالعمل هایی را برای بهینه سازی وب سایت ها برای دستگاه های تلفن همراه صادر کردند. طراحی ریسپانسیو به یک امر عادی تبدیل شد.

و مدیران وب‌ سایت ‌ها تلاش می کردند وب‌ سایت ‌های خود را به گونه ای طراحی کنند که در تلفن های همراه نیز جلوه زیبایی داشته باشد. همچنین در این زمان گوگل بهبود جستجوی محلی را آغاز کرد.

بر این اساس، بهینه‌ سازی تلفن همراه، با بهینه سازی محلی موتورهای جستجو به اولویت اصلی هر وب‌ مستر تبدیل شد. قابل توجه ترین به روز رسانی الگوریتم گوگل در آن زمان چیزی است که در محافل وب مستر به عنوان “Mobilegeddon” شناخته می شود.

نام اصلی آن به سادگی “Google Mobile Friendly Update” است و در فوریه 2015 منتشر شد.

طبق دستورالعمل های این افزونه، امکان بررسی و رتبه بندی از طریق جستجو هایی که توسط تلفن همراه صورت می گرفت فراهم شد.

همچنین این افزونه اولین به روز رسانی گوگل بود که به طور رسمی قبل از عرضه معرفی شد.

افزونه Mobilegeddon در سال 2016 از صفحات شتاب‌ دهی موبایل (AMP) پیروی می‌کرد.

(صفحاتی که از فناوری AMP استفاده می‌کنند از محتوایی بهره می‌برند که فورا بارگذاری می‌شود. کاربران آنها عمدتا رسانه های خبری و ناشران هستند.)

سریع تر، بهتر، محتوا – اواخر دهه 2010 تا هم اکنون

تمرکز بر محتوای با کیفیت تا به امروز ادامه دارد.

برای مبتدیان، طراحی ریسپانسیو همچنان نقش اساسی و اصلی را در رتبه هر وب سایت ایفا می کند.

با این حال، سرعت صفحه و کلمات کلیدی در حال حاضر نیز از عوامل رتبه بندی هستند.

در نتیجه، سایت‌ هایی با زمان آپدیت های سریع، پیوندهای داخلی مناسب، دارای فهرست‌ و دسته بندی کلمات کلیدی، در نتایج موتور های جستجو مورد توجه قرار می‌ گیرند.

در سال 2017، گوگل صدور هشدار های کروم HTTPS، برای سایت‌ هایی که با وجود اخذ اطلاعات کاربر، رمز گذاری SSL ندارند را آغاز کرد.

تعدادی به‌ روز رسانی منتشر شد که وب‌ سایت‌ هایی با محتوای با کیفیت پایین و نیز وب سایت هایی که نمایش‌ دهنده ‌های میان‌ افزاری و پاپ ‌آپ را نمایش می‌ دهند جریمه ‌کند.

مدیر عامل گوگل، گوگل را اولین شرکت هوش مصنوعی معرفی کرد.

این مسئله، نشان‌ دهنده آغاز دوران دیگری در تاریخچه موتور جستجو است.

و در Google RankBrain قابل مشاهده است، که هدف آن تفسیر هدف جستجو بر اساس کلمات یا عبارات وارد شده است.

در سال 2018، گوگل شاخص Mobile-First را اعلام کرد.

از آن زمان، موتور جستجو از نسخه های موبایلی وب سایت ها برای ایجاد فهرست خود به جای وب سایت های دسکتاپ استفاده می کند.

google mobile first index یک تغییر قاطع در  تاریخچه بهینه سازی موتور های جستجو است.

امسال نیز سالی است که به‌ روزرسانی E-A-T منتشر می‌شود.

تمرکز آن بر وب‌ سایت‌ هایی است که به دستورالعمل‌ های مهارت، توانایی، اعتبار (E-A-T) Google پایبند هستند.

GDPR، قانون کلی حفاظت از داده اتحادیه اروپا در سال 2018 اجرایی می شود.

و پیامد های جدی برای موتور های جستجو ایجاد می کند.

زیرا جستجو های شخصی همچنان بر صحنه بهینه سازی موتور های جستجو تسلط دارند.

در سال 2019، به‌ روزرسانی BERT دنبال می ‌شد.

این بزرگترین تغییر در الگوریتم گوگل در چند سال اخیر است.

BERT در درجه اول بر تفسیر جستجو های طولانی مدت در تلاش برای نمایش نتایج جستجوی مرتبط‌ تر متمرکز بود.

با ورود به یک دهه جدید، جستجوی صوتی بیشتر در حال افزایش است و جستجوی بصری هر روز بهتر و بهتر می شود.

چت ربات ها و دستیار های شخصی هوش مصنوعی مانند اپل و کورتانا مانند سایر فناوری های آینده رواج بیشتری دارند.

می توان تصور کرد که آنها همچنان نقش بزرگ تری در دنیای بهینه سازی موتور های جستجو ایفا خواهند کرد.

بهینه سازی موتور های جستجو از گذشته تا حال دستخوش تغییرات زیادی شده است.

امروزه، وب سایتی می تواند رتبه بالایی کسب کند که ضمن خودداری از استفاده از تاکتیک های منسوخ شده، بر محتوای پربار، لینک های داخلی و خارجی و سایر نکات را تاکید داشته باشد.

حامد مهدی زاده
حامد مهدی زاده
حامد مهدی زاده هستم، یکی از کارشناسان سئو و دیجیتال مارکتینگ در ایران. با بیش از 15 سال سابقه کار، هدفم این است که با استفاده از تجربیات و مهارت‌هایی که به دست آورده‌ام، اثری ماندگار در حوزه کاری خود بگذارم.

یک پاسخ

  1. بازتاب: نحوه عملکرد موتور های جستجو چگونه است؟ و چرا باید به آن اهمیت داد؟ - حامد مهدی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *