تبلیغات کلیکی چیست؟ جامع ترین راهنمای بازاریابی PPC

پرداخت به ازای کلیک یا PPC، گونه ای از تبلیغات است که به شما این امکان را می دهد که زمانی که یک کاربر کلمات کلیدی یا عبارات خاصی را در موتور جستجو تایپ می کند، وب سایت شما را…
تبلیغات کلیکی
آنچه در این پست می خوانید

واقعا چقدر با دنیای تبلیغات پولی یا کلیکی آشنا هستید؟ اگرچه 50 درصد از کسب‌ و کار های کوچک به نوعی تبلیغات آنلاین انجام می‌دهند، اما پرداخت به ازای کلیک هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته است. به عنوان یک بازاریاب، الزامی است که حداقل در حد مبتدی اطلاعاتی در رابطه با PPC داشته باشید. این مقاله راهنما توسط حامد مهدی زاده به شما کمک می کند تا تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) را به طور کامل درک کنید.

برای شروع، ابتدا در رابطه با مزایای تبلیغات پولی توضیح میدهم و سپس به تعاریف کلیدی مورد نیاز می پردازم. قبل از مطالعه این مقاله بهتر است کاملا با دیجیتال مارکتینگ و مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ و در کل با نحوه عملکرد موتورهای جستجو آشنایی کاملی داشته باشید. مواردی که در این مقاله مورد بحث قرار می گیرد به شرح زیر است:

  • شرایط و تعاریف PPC
  • بهترین پلتفرم های PPC
  • مزایای PPC
  • چگونه یک کمپین PPC بسازیم
  • بهترین روش های PPC
  • مدیریت PPC

PPC چیست؟

پرداخت به ازای کلیک یا PPC، گونه ای از تبلیغات است که به شما این امکان را می دهد که زمانی که یک کاربر کلمات کلیدی یا عبارات خاصی را در موتور جستجو تایپ می کند، وب سایت شما را در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) مشاهده کند. صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP آگهی های شما را به منظور هدایت کاربران به صفحه شما، نمایش می‌ دهد. هزینه این نوع تبلیغ بر حسب تعداد کلیک هایی که بر روی آگهی انجام می شود، محاسبه می شود. چنانچه PPC به درستی طراحی و اجرا شود، سرمایه عظیمی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

تبلیغات PPC، بیشتر در صفحات نتایج موتور های جستجو مانند گوگل یا بینگ رایج است، اما در شبکه های اجتماعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید تبلیغات این چنینی را پیش از نتایج جستجوی ارگانیک مشاهده کنید.

شرایط و تعاریف PPC

چنانچه قصد ورود به فضای تبلیغات پولی را دارید، بهتر است با اصطلاحات زیر آشنایی داشته باشید.

بازاریابی موتور های جستجو (SEM)

هدف همه انواع تبلیغات دیجیتال رتبه بندی برای کلمه کلیدی هدف است. شما می توانید این کار را به روش های مختلفی انجام دهید. بازاریابی موتور های جستجو (SEM) به هر بازاریابی دیجیتالی (پرداخت یا بدون پرداخت) در موتور های جستجو مانند گوگل، یاهو یا بینگ اشاره دارد.

SEM یک اصطلاح کلی است که هم تبلیغات پولی و هم بهینه سازی موتور جستجو را در بر می گیرد. PPC فقط مختص به موتور های جستجو نیست و شبکه های اجتماعی نیز تبلیغات PPC دارند.

هزینه به ازای هر کلیک (CPC)

در این نوع تبلیغ، فرد تبلیغ کننده مبلغی برای هر کلیک می پردازد. CPC تعیین می کند تبلیغ شما در چه جایگاهی قرار گیرد. بنابراین قیمت پیشنهادی بالاتر، بازدهی بهتری را نیز در برخواهد داشت. شما CPC را با حداکثر قیمتی که مایل به پرداخت به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ خود هستید تنظیم می کنید.

آنچه در واقع پرداخت می‌کنید با فرمول زیر تعیین می‌شود:

(رتبه تبلیغ رقیب / امتیاز کیفیت شما) + 0.01 = CPC واقعی.

رتبه آگهی (Ad Rank)

رتبه آگهی موقعیت یک تبلیغ را در صفحه نتایج موتور جستجو تعیین می کند. این رتبه بر حسب حداکثر مبلغ پیشنهادی تعیین می شود.

امتیاز کیفیت (Quality Score)

امتیاز کیفیت، امتیازی است که موتور های جستجو بر اساس نرخ کلیک (CTR) به تبلیغ شما می دهند. این امتیاز در برابر میانگین CTR تبلیغات در موقعیت مورد نظر اندازه گیری می شود. مواردی چون مرتبط بودن کلمات کلیدی، کیفیت صفحه و عملکرد گذشته شما در SERP در تعیین کیفیت تاثیر گذار است.

حداکثر پیشنهاد (Maximum Bid)

حداکثر مبلغی که شما مایلید به ازای هر کلیک برای تبلیغ خود بپردازید، حداکثر پیشنهاد نامیده می شود. می‌توانید CPC خود را بر روی حالت دستی تنظیم کنید. در این صورت حداکثر پیشنهاد قیمت را برای تبلیغات خود تعیین می‌کنید یا به موتور های جستجو اجازه می‌دهید قیمت پیشنهادی شما را بر اساس اهداف شما تنظیم کنند.

یکی از این گزینه های پیشرفته شامل استراتژی های پیشنهادی است که به طور خودکار پیشنهاد های شما را بر اساس کلیک ها یا تبدیل ها تنظیم می کند.

CPM (هزینه در هر میلیون)

تبلیغات CPM که به عنوان هزینه در هزار نیز شناخته می شود. هزینه تبلیغات به ازای هر هزار نمایش را مشخص می کند و بیشتر برای تبلیغات اجتماعی و نمایشی پولی استفاده می شود. انواع دیگری از هزینه‌ ها نیز وجود دارد. مانند هزینه به ازای مشارکت (CPE) وهزینه به ازای کسب (CPA). اما در این مقاله قصد دارم بیشتر بر روی ‌تبلیغات معروف تری مثل CPC مانور دهم.

کمپین

اولین قدم در راه اندازی تبلیغات PPC تعیین کمپین تبلیغاتی شما است. شما می توانید کمپین خود را با عنوان پیام یا موضوع اصلی که قصد تبلیغات در آن موضوع را دارید، در نظر بگیرید. می توانید برای هر گروه تبلیغاتی که ایجاد می کنید یک CPC تعیین کنید.

کلید واژه ها

هر تبلیغ، در گروه تبلیغاتی شما مجموعه ای از کلمات کلیدی یا اصطلاحات کلیدی مرتبط را هدف قرار می دهد. این کلمات کلیدی به موتورهای جستجو اعلام می کنند که تبلیغ شما می بایست در کنار کدام عبارات یا عبارت‌ های جستجو در SERP نمایش داده شود. هنگامی که تعیین کردید کدام کلمات کلیدی بهترین عملکرد را دارند، می توانید یک CPC خاص برای کلمات کلیدی موجود در تبلیغات خود تعیین کنید.

متن آگهی

کلمات کلیدی شما باید نمایانگر متن آگهی شما باشد. به یاد داشته باشید، امتیاز کیفیت شما بر اساس میزان مرتبط بودن تبلیغ شما تعیین می شود. بنابراین، متن موجود در آگهی شما باید با عبارات کلید واژه مورد نظر شما مطابقت داشته باشد.

صفحه فرود

صفحه فرود بخش مهمی از استراتژی تبلیغات پولی شما است. صفحه فرود جایی است که کاربران با کلیک بر روی تبلیغ PPC شما به آن منتقل می شوند.

3 2

صفحه فرود می تواند یک صفحه وب اختصاصی، صفحه اصلی شما یا جای دیگری باشد. مطمئن شوید که بهترین شیوه های صفحه فرود را برای به حداکثر رساندن تبدیل دنبال می کنید.

بهترین پلتفرم های PPC

اکنون که اصول PPC را درک کرده‌اید، حدس می‌ زنم سوال بعدی شما این است: کجا باید تبلیغ کنم؟ ده‌ ها فضای آنلاین وجود دارد که می‌توانید این تبلیغات را انجام دهید و بهترین راه برای بررسی آنها، نگاهی دقیق به بازگشت سرمایه بالقوه خود در هر پلتفرم است. محبوب‌ ترین پلتفرم‌ های تبلیغاتی به این دلیل مؤثر هستند که استفاده از آن‌ ها آسان است و مهم‌ تر از همه، ترافیک بالایی دارند.

هنگام انتخاب یک پلتفرم، موارد دیگری که باید در نظر بگیرید: در دسترس بودن اصطلاحات کلید واژه، محیطی که مخاطبان هدف شما وقت خود را صرف می کنند و بودجه تبلیغاتی شما است. در ادامه فهرستی از برخی از پلتفرم های برتر PPC وجود دارد.

  • تبلیغات گوگل (که پیشتر به عنوان AdWords شناخته می شد)

به طور متوسط، گوگل در هر ثانیه بیش از 90،000 عبارت جستجو را پردازش می‌کند و فرصت‌ های زیادی برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی در اختیار شما قرار می‌ دهد که مخاطب مورد نظر شما را وادار به کلیک کردن کند.

4 1

نکته منفی این است که کلمات کلیدی در این پلتفرم در فضایی بسیار رقابتی هستند، بنابراین هزینه تبلیغات بیشتر است.

تبلیغات بینگ

تبلیغات بینگ CPC کمتری نسبت به گوگل دارد.

تبلیغات فیس بوک

تبلیغات فیس بوک یک پلتفرم محبوب و مؤثر برای تبلیغات پولی است. فیس بوک به شما اجازه می دهد تا کاربران را بر اساس علایق، جمعیت شناسی، موقعیت مکانی و رفتار ها هدف قرار دهید. همچنین، فیس بوک امکان تبلیغات بومی را فراهم می کند. به این معنی که تبلیغات معرفی شده و در فید اجتماعی ترکیب می شوند. ناگفته نماند که می توانید از تبلیغات فیسبوک برای تبلیغات در اینستاگرام نیز استفاده کنید.

ادرول (AdRoll)

ادرول یک پلتفرم هدف گیری مجدد است. این پلتفرم برای افرادی که پیشتر از وب سایت شما بازدید کرده اند تبلیغاتی ارائه می دهد. به عنوان مثال، کسی مقاله شما را در مورد تهیه پنیر مطالعه کرده است. می‌ توانید با نمایش یک آگهی که کلاس‌ های آشپزی آنلاین شما را تبلیغ می‌کنند، این افراد را هدف‌ گیری کنید.

5 1

در حالی که هدف‌ گیری مجدد با Google Ads امکان‌پذیر است، مزیت استفاده از AdRoll این است که می‌ تواند تبلیغات را در گوگل و سایت‌ های شبکه های اجتماعی نمایش دهد که بسته به هدفتان، فرصت‌ های بیشتری برای ثبت کلیک‌ ها یا نمایش‌ ها به شما می‌دهد.

RevContent

به طور خاص بر ترویج محتوا از طریق PPC تمرکز دارد. پس از پیشنهاد کلمات کلیدی، تبلیغات شما در کنار محتوای مرتبط با آن کلمات کلیدی نمایش داده می شود. با استفاده از این پلتفرم، از مزایای CPC پایین و ترافیک بسیار بالا بهره مند خواهید شد.

PPC چگونه کار می کند؟

پرداخت به ازای کلیک (PPC) یک مدل تبلیغاتی پولی است که تحت بازاریابی موتور های جستجو (SEM) قرار می گیرد. با PPC، تبلیغ‌ کننده تنها زمانی ملزم به پرداخت می شود که مخاطبان از طریق نمایش‌ ها یا کلیک‌ ها با تبلیغ تعامل داشته باشند.

مزایای تبلیغات PPC

  • تبلیغات PPC مقرون به صرفه هستند.
  • تبلیغات PPC نتایج سریعی در پی دارند.
  • شما به راحتی می توانید تبلیغات PPC را کنترل و آزمایش کنید.
  • تبلیغات PPC به شما این امکان را می دهد که مشتریان ایده آل خود را هدف قرار دهید.
  • تغییرات الگوریتم تأثیر کمی بر تبلیغات PPC دارد.
  • تبلیغات PPC به شما کمک می کند حتی با دامنه کم در رتبه بندی قرار گیرید.
  • داده های تبلیغات PPC می تواند استراتژی SEO شما را بهبود بخشد.

تبلیغات PPC مقرون به صرفه هستند. با کمپین های تبلیغاتی PPC، کنترل کاملی بر میزان هزینه ای که می خواهید خرج کنید دارید. از آنجایی که تنها زمانی پرداخت می‌کنید که بازدید کنندگان بر روی لینک منتهی به وب‌سایت یا صفحه فرود کلیک کنند ارزش پول خود را دریافت خواهید کرد.

  1. تبلیغات PPC نتایج سریعی در پی دارند، اگرچه رتبه بندی ارگانیک عالی است.

اما گاهی اوقات قرار گرفتن در صفحه SERP ماه ها یا حتی سال ها به طول می انجامد. اگر یک استارت آپ یا کسب‌ و کار کوچک راه اندازی کرده اید، احتمالا زمان زیادی برای ترافیک ارگانیک نخواهید داشت. تبلیغات PPC در اینجا شما را یاری می رساند. با کمک تبلیغات PPC بهینه شده، می توانید ظرف چند ساعت پس از راه اندازی کمپین خود، رتبه بالایی در SERP کسب کنید.

  1. شما به راحتی می توانید تبلیغات PPC را کنترل و آزمایش کنید، کنترل کلمات کلیدی، قرار دادن تبلیغات و پرداخت وجه تبلیغات PPC بسیار ساده است.
6 1

همچنین می توانید تست های A/B را با تبلیغات مختلف اجرا کنید تا تبلیغاتی را شناسایی کنید که بالا ترین بازده را دارند. تبلیغات PPC به شما این امکان را می دهد که مشتریان ایده آل خود را هدف قرار دهید. با تبلیغات PPC، می توانید از مخاطبانی که تمایلی به تبلیغات شما ندارند صرف نظر کنید و مخاطبان پویا در زمینه مدنظر خود را بیابید.

بیشتر بخوانید:  بک لینک چیست: اهمیت و نحوه لینک سازی

به غیر از کلمات کلیدی، تبلیغات PPC گزینه های هدف گیری مانند فعالیت آنلاین گذشته یا اطلاعات جمعیتی را ارائه می دهد. یکی دیگر از کاربرد های عالی تبلیغات PPC ایجاد کمپین های هدف گیری مجدد است که بازدید کنندگانی را که پس از ورود به سایت شما خرید نکرده اند را هدف قرار می دهد.

  1. تغییرات الگوریتم تاثیر کمی بر تبلیغات PPC دارد

بین تغییرات متعدد الگوریتم گوگل و 200 عامل رتبه‌بندی، تلاش برای دریافت ترافیک رایگان از موتور های جستجو در مقایسه با تبلیغات PPC کمی ناپایدار است. با تبلیغات PPC، لازم نیست نگران تغییرات الگوریتم باشید، بلکه با خاطری آسوده می توانید بر عملکرد کمپین های خود تمرکز کنید.

  1. تبلیغات PPC به شما کمک می کند حتی با دامنه پایین در رتبه بندی جای داشته باشید.

کلمات کلیدی به طور فزاینده ای رقابتی شده اند. این موضوع باعث می‌شود کسب‌ و کاری که دارای اعتبار دامنه پایین است، در رتبه‌ بندی‌ های برتر در یک موتور جستجو یا در مقابل مخاطبان هدف خود در یک پلتفرم اجتماعی قرار بگیرد. با تبلیغات PPC، بدون در نظر گرفتن رتبه بندی دامنه خود، می توانید به سرعت برای کلمات کلیدی که مخاطبان شما جستجو می کنند رتبه بندی شوید.

داده های تبلیغات PPC می تواند استراتژی سئو شما را بهبود بخشد. شما نباید تمام تلاش‌های بهینه‌ سازی موتور جستجو (SEO) خود را به طور کامل رها کنید. تبلیغات پولی می بایست به جای جایگزین کردن استراتژی سئوی، مکمل آن باشد. هنگامی که کاربران کلمات کلیدی شما را جستجو می کنند، شما هدف جستجوی آنها را می دانید و می توانید مرتبط ترین تبلیغ را برای مخاطبان خود نمایش دهید. کسب و کاری بهترین نتایج را می بیند که SEO و PPC را در بازاریابی خود به صورت هماهنگ پیش ببرد.

PPC در مقابل CPC

تبلیغات PPC و CPC از نظر فنی یکسان نیستند. PPC به سبکی از بازاریابی اشاره دارد که شامل پرداخت هزینه برای تبلیغات می شود. CPC یا هزینه به ازای هر کلیک، به مقدار مبلغی اشاره دارد که با یک کلیک روی تبلیغ خود هزینه می کنید.

چگونه یک کمپین PPC بسازیم؟

شما می توانید با استفاده از Google AdWords یا هر پلتفرم دیگری، یک کمپین PPC با کیفیت ایجاد کنید. توجه داشته باشید که اجرای گام به گام تمامی موارد الزامی نیست اما پس از اجرا می توانید اطمینان حاصل کنید که فعالیت شما بیشتر تاثیر را خواهد داشت.

  • تنظیم پارامترها

انجام این مرحله در آغاز به نوعی الزامی تلقی می شود. بدون تنظیم پارامترها، ریسک بی اثر شدن تبلیغ شما بالا می رود. هدف از ایجاد کمپین های تبلیغاتی، قرار دادن کسب و کار ا در چارچوب اهداف نهایی است. ابتدا باید دریابید که این کمپین ها، چگونه شما را در راستای این اهداف قرار می دهد. سپس، تعیین کنید که قصد دارید تبلیغات دقیقا چه چیزی را برای شما به ارمغان بیاورد.

بازدید، فروش، آگاهی از برند و… می تواند از اهداف شما باشد. در مرحله بعد باید مشخص کنید که قصد داریدچه میزان هزینه کنید. تبلیغات شما باید شامل چند مورد باشد:

  • چه کسانی را می خواهید هدف قرار دهید
  • موضوع کمپین
  • چگونه موفقیت را اندازه گیری می کنید

اهداف و معیارهای شما از ایجاد کمپین

در ادامه برخی از اهداف رایج PPC و نحوه اندازه گیری آنها را بیان میکنم.

  • آگاهی از برند

آگاهی از برند به آشنایی مخاطبان هدف با شرکت شما کمک می کند. می‌ توانید آگاهی از برند را از طریق تعامل اجتماعی، نظر سنجی‌ ها و ترافیک مستقیم اندازه‌ گیری کنید.

  • تولید سرنخ

هدف اصلی طراحی یک صفحه فرود مرتبط و جذاب برای دنبال کردن آگهی پولی شماست. از آنجایی که برای هر گروه تبلیغاتی یک صفحه فرود جداگانه ایجاد می‌کنید. اگر از ابزاری مانند HubSpot استفاده می‌کنید، باید بتوانید به راحتی تبدیل‌ های سرنخ را در رابط Google Ads از طریق یک پیکسل ردیابی یا از طریق پارامتر های UTM رد یابی کنید.

  • تخفیف

اگر پیشنهاد، تخفیف محصول یا خدمات، یا مسابقه با زمان محدود دارید، تبلیغ پیشنهاد عالی است. شما باید یک صفحه ثبت نام اختصاصی یا یک کد تخفیف منحصر به فرد ایجاد کنید تا بدانید کدام کاربران از تبلیغ شما آمده اند.

  • فروش

میزان فروش را می‌توان بر اساس میزان فروش محصول یا خدمات شما بر اساس تبلیغات پولی‌ انجام شده اندازه‌ گیری کرد. شما می توانید این مورد را از طریق نرم افزار CMS یا با گزارش اسناد ردیابی کنید.

  • ترافیک سایت

چنانچه محتوای باکیفیتی در وب‌سایت خود داشته باشید، ترافیک سایت به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت. نوع کمپین خود را انتخاب کنید. علاوه بر مکانی که تبلیغ می‌ کنید، چگونگی تبلیغ نیز حائز اهمیت است.

انواع مختلفی از کمپین های تبلیغاتی وجود دارد و انتخاب شما به محلی بستگی دارد که می توانید به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید ترکیبی از انواع کمپین را امتحان کنید.

7

  • تبلیغات جستجویی

تبلیغات جستجویی رایج‌ ترین نوع PPC هستند و به تبلیغات متنی که در صفحات نتایج موتور جستجو نشان داده می‌ شوند اشاره دارد.

  • تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغات را در وب‌سایت‌های خارجی، از جمله شبکه‌ های اجتماعی، قرار دهید. این تبلیغات عموما حاوی تصاویر هستند. روش‌ های متفاوتی برای تبلیغات نمایشی وجود دارد، Google Display Network (GDN) و سایر شبکه‌ های تبلیغاتی از جمله این موارد هستند.

  • اجتماعی

تبلیغات اجتماعی به تبلیغاتی اطلاق می‌شود که در شبکه های اجتماعی، از جمله فیسبوک، لینکدین، توییتر و اینستاگرام مشاهده می کنید.

  • ریمارکتینگ

بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ می‌ تواند از کوکی‌ ها یا فهرستی از مخاطبینی که آپلود می‌کنید برای هدف قرار دادن افرادی که قبلاً از طریق برخی اقدامات با شرکت شما تعامل داشته‌اند، استفاده کند. این اقدام می تواند پر کردن یک فرم، خواندن یک وبلاگ یا بازدید از یک صفحه در وب سایت شما باشد.

  • خرید گوگل (Google Shopping)

خرید گوگل یا گوگل شاپینگ برای سایت‌های تجارت الکترونیک مؤثر ترین راه می باشد. تبلیغ شما (تصویر، قیمت و توضیحات کوتاه محصول) بر اساس کلمات کلیدی مورد نظر در صفحه جستجو نمایش داده می شود.

8

تحقیق راجب کلمات کلیدی

مجموعه‌ای از کلید واژه‌ ها برای هدف‌گذاری، به هر گروه تبلیغاتی که ایجاد می‌کنید، اختصاص داده می شود. به این ترتیب موتور های جستجو می‌دانند چه زمانی و کجا تبلیغ شما را نمایش دهند. قانون کلی این است که بین یک تا پنج کلمه کلیدی برای هر گروه تبلیغاتی انتخاب کنید و آن کلمات کلیدی باید بسیار مرتبط باشند (در اصال امتیاز کیفیت به آن بستگی دارد).

کلمات کلیدی را به نحوی انتخاب کنید که با موضوع گروه تبلیغاتی شما همسو هستند. اگر در این بین به کلمات کلیدی خاصی برخوردید که خارج از موضوع هستند، می بایست یک گروه تبلیغاتی جداگانه برای آنها ایجاد کنید. در واقع، شما باید فهرست کلمات کلیدی خود را در طول کمپین به دقت زیر نظر داشته باشید.

افزونه Google Analytics و Tracking را تنظیم کنید. Google Analytics رایگان است، بنابراین دلیلی وجود ندارد که آن را در وب سایت خود نصب نکنید.

9

این ابزار بینش هایی در مورد نحوه عملکرد وب سایت، نحوه تعامل کاربران با صفحات و محتوای جذاب برای بازدیدکنندگان ارائه می دهد. اطلاعات جمع آوری شده از Google Analytics را می توان برای PPC و فراتر از آن استفاده کرد.

بهترین روش ها برای یک استراتژی PPC با کیفیت

پیش از پرداخت هر گونه وجهی بهتر است با بهترین و موثر ترین استراتژی های PPC آشنا شوید.

  • کپی تبلیغات PPC

مناقصه بر روی کلمات کلیدی هدفمند، با یافتن افراد مناسب، بازدهی را به طرز  کلمات کلیدی و تبلیغ باید برای کاربران کاملا واضح باشد و دقیقا همان چیزی را که جستجو گر به دنبال آن است ارائه دهید. تبلیغات جستجو از یک عنوان، یک URL، و یک توضیح کوتاه تشکیل شده است و هر یک از این موارد دارای وجوه محدودی هستند که باید دنبال شوند. برای استفاده حداکثری از این فضا، مطمئن شوید که نسخه تبلیغاتی شما موارد زیر را در بر می گیرد:

  • مستقیما با شخصیت مورد نظر خود صحبت کنید.
  • کلیدواژه اصلی را وارد کنید.
  • یک CTA عملی ارائه دهید تا جستجو گر بداند در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهد.
  • پیشنهاد را جذاب کنید.
  • از زبانی استفاده کنید که با کپی صفحه فرود شما مطابقت دارد.
  • انجام آزمایش A/B Split با کپی شما

بهترین شیوه های صفحه فرود

مسلما مهمترین عنصر PPC صفحه ای است که پس از کلیک روی تبلیغ شما، سرنخ ها را برای آن ارسال می کنید. این صفحه باید بسیار هدفمند، مرتبط با تبلیغ شما باشد، آنچه را که وعده داده شده را ارائه دهد و یک تجربه یکپارچه ارائه دهد. چرا؟ زیرا هدف صفحه فرود شما تبدیل بازدیدکننده جدیدتان به سرنخ یا مشتری است.

نه تنها این، بلکه یک صفحه فرود با تبدیل بالا امتیاز کیفی شما را بهبود می بخشد و منجر به قرار دادن تبلیغات بهتر می شود. هیچ چیزی مانند یک صفحه فرود بد ساخته شده سود PPC را کاهش نمی دهد. صفحه فرود PPC باید شامل چه چیزی برای افزایش تبدیل باشد؟

عنوان خوب که منعکس کننده جستجوی شما است طراحی و طرح بندی تمیز فرم پاسخگو که استفاده از آن با دکمه CTA متمایز آسان است از مهم ترین مواردی است که در طراحی صفحه فرود باید در نظر گرفت.

تست A/B تبلیغات PPC

به‌عنوان یک بازاریاب، احتمال اینکه  چیزی را بدون آزمایش به مخاطب خود ارسال کنید صفر است. کمپین های PPC نیز باید همینطور باشند. تست A/B برای کمپین تبلیغاتی پولی شما مانند هر عنصر دیگری حیاتی است. هدف از آزمایش تبلیغ، افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل است. آزمایش تبلیغات فقط شامل چهار بخش است:

  • عنوان
  • توضیحات
  • صفحه فرود
  • کلمات کلیدی

بهتر است تمام آزمایش‌ های بالقوه‌ای را که می‌توانید اجرا کنید فهرست کنید و آنها را با بیشترین تأثیر گذاری اولویت‌ بندی کنید. به این ترتیب، بودجه خود را برای تبلیغات ضعیف هدر نداده اید.

به حداکثر رساندن نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

به حداکثر رساندن نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در کمپین‌های تبلیغاتی، به معنای در نظر گرفتن هزینه‌های جذب مشتری است. که به شما کمک می‌کند تعیین کنید چه مقدار از هزینه می‌ت واند از طریق تبلیغات پولی بازگردد. شما با کاهش ورودی ها و افزایش بازده می توانید بیشترین سود را داشته باشید. چند عامل وجود دارد که باید به آنها توجه داشت.

10

راه های کاهش ورودی ها

  • قبل از شروع، بودجه تبلیغاتی را تعیین کنید.
  • تبلیغات مرتبط تری ایجاد کنید. هرچه تبلیغات شما مرتبط تر باشد، CPC شما کمتر است.
  • امتیاز کیفیت خود را بهبود بخشید. هرچه QS شما بالاتر باشد، موتور های جستجو برای کلیک ها هزینه کمتری از شما خواهند گرفت.
بیشتر بخوانید:  معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

راه های افزایش درآمد

  • بهترین شیوه های صفحه فرود را برای افزایش نرخ تبدیل دنبال کنید.
  • با خاص بودن تبلیغ خود به دنبال سرنخ های با کیفیت بروید. هرچه سرنخ‌ های شما با کیفیت‌تر باشند، احتمال اینکه تبدیل شوند و در نهایت مشتری شوند بیشتر می‌شود.

نکات و ترفندهای  PPC

چند کار دیگر وجود دارد که می توانید برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه تبلیغات پولی خود انجام دهید. این تکنیک ها می تواند خواه زمان صرف شده، بودجه، کلیک ها یا تبدیل ها باشد.

کاربران

  • گوگل این امکان را برای شما فراهم میکند که مخاطبان خود را به گونه ای شناسایی کنید و افرادی را انتخاب کنید که احتمال کلیک بر روی تبلیغ توسط آنها بیشتر باشد.
  • می توانید یک لیست مشتری آپلود کنید تا پول خود را برای افرادی که قبلاً از شما خرید کرده اند هدر ندهید.
  • گوگل همچنین گزینه هایی برای جستجوی مخاطبان دارد. برای مثال، «مخاطبان درون بازار» از ردیابی رفتار کاربر استفاده می‌کند تا شما را در مقابل مشتریان بالقوه‌ ای قرار دهد که در بازار محصول یا خدماتی مانند شما هستند.
  • همچنین می‌ توانید پیشنهاد خود را برای زیر گروه‌ های مرتبط‌تر در بین مخاطبان هدف خود افزایش دهید – روشی به نام لایه‌ بندی مخاطبان. به عنوان مثال، HubSpot ممکن است بر روی افرادی که در بازار نرم افزار CRM هستند لایه بندی کند و یک تعدیل قیمت پیشنهادی 30٪ اضافه کند زیرا این افراد ممکن است احتمال بیشتری برای تبدیل داشته باشند.

تعدیل پیشنهادات

تعدیل قیمت به شما این امکان را می دهد که قیمت پیشنهادی خود را بر اساس عملکرد افزایش یا کاهش دهید. حتی می‌توانید این تنظیمات را بر اساس دسته‌های مختلف مانند دستگاه، جمعیت‌ شناسی، زبان و موارد دیگر انجام دهید. به عنوان مثال، اگر یک کلمه کلیدی در تلفن همراه به خوبی روی دسکتاپ کار نمی کند.

می توانید یک تعدیل قیمت منفی اضافه کنید تا زمانی که شخصی کلمه کلیدی شما را در تلفن همراه جستجو می کند، X٪ کمتر از قیمت پیشنهادی معمولی خود پیشنهاد دهید.

زمان بندی تبلیغات سفارشی

می‌ توانید برنامه‌ ریزی آگهی را در Google Ads تنظیم کنید تا آگهی شما فقط در روز ها و زمان‌ های خاص نمایش داده شود. این می تواند هزینه تبلیغات را کاهش دهد و ارتباط را برای مخاطب هدف شما بهبود بخشد.

افزونه های لینک سایت

افزونه‌های لینک سایت به شما این امکان را می‌دهند که آگهی خود را با اطلاعات اضافی تکمیل کنید. به عنوان مثال، اگر در یک فروشگاه محلی تبلیغی را برای یک تبلیغ فصلی اجرا می کنید، می توانید یک افزونه پیوند سایت برای نمایش ساعت و مکان فروشگاه خود اضافه کنید. این افزونه ها علاوه بر اینکه فضای بیشتری را در SERP ها اشغال می کنند بیشتر دیده می شوند، در بهبود رتبه تبلیغات نیز نقش دارند.

ردیابی تبدیل

ردیابی تبدیل، عملکرد صفحه فرود شما را از طریق یک کد رهگیری نظارت می‌کند. با فعال کردن این ویژگی، برای انجام تنظیماتی که می‌ تواند تبدیل‌های شما را بهبود بخشد، به تجهیزات بیشتری دسترسی پیدا می کنید.

مانیتورینگ کلمات کلیدی

می‌ توانید برای کلمات کلیدی که بهترین نتایج را برای کمپین شما ایجاد می‌ کنند، قیمت‌ های بالا تری ارائه دهید و رفبا را حذف کنید.

انواع مطابقت

Match Types در Google Ads به شما این امکان را می‌دهد انتخاب کنید که گروه تبلیغاتی شما چقدر مرتبط با یک تیم جستجو باشد. چهار نوع تطبیق وجود دارد:

  • تطبیق گسترده
  • گسترده اصلاح شده
  • عبارت
  • تطابق دقیق.

گوگل آگهی شما را با توجه به انتخاب شما در نتایج نمایش می دهد. به عنوان مثال، اگر عبارت کلیدی شما «چگونه غازها را بگیریم» است و «تطابق گسترده» را انتخاب کنید. گوگل آگهی شما را برای جستار هایی که شامل هر کلمه ای در عبارت کلیدی شما به هر ترتیبی باشد، از جمله «غاز ها گرفتن» و «غاز ها» را نمایش می دهد.

کلمات کلیدی منفی

با طراحی یک لیست کلیدواژه منفی به موتور های جستجو اطلاع می دهید که تبلیغ شما برای چه جستجو هایی نباید نمایش داده شود. تبلیغات شبکه های اجتماعی اگرچه CPM در پلتفرم‌ های اجتماعی رایج ‌تر است. سایت‌ های شبکه های اجتماعی PPC را نیز که مشابه تبلیغات موتور های جستجو کار می‌کند، ارائه می کنند. با این تفاوت که تبلیغات در شبکه های اجتماعی می توانند مستقیماً در اکثر پلتفرم ها نشان داده شوند و اثر بخشی مسدود کننده های تبلیغات را کاهش دهند.

پلتفرم‌ های اجتماعی، مانند فیس‌بوک، به شما امکان می‌دهند جمعیت‌ شناسی هدفمندی تعیین کنید و افراد را بر اساس علایق مورد هدف قرار دهید. در حالی که جستجو ی پولی بیشتر بر کلمه کلیدی متمرکز است، شبکه های اجتماعی دارای دو عملکرد تبلیغاتی پولی هستند که برای موفقیت تبلیغات بسیار مهم هستند. این دو عملکرد عبارتند از:

  • هدف‌گیری مجدد
  • مخاطبان مشابه

هدف گذاری مجدد

بازاریابی مجدد برای افراد، بر اساس بازدید از سایت یا لیست تماس های آپلود شده دستی است. Lookalike Audiences افراد موجود در لیست بازاریابی شما را بررسی می کند و مخاطبانی را به موازات لیست شما ایجاد می کند و هدف بالقوه شما را گسترش می دهد.

11

شبکه های اجتماعی پولی همچنین امکان ایجاد انواع تبلیغات مانند تصاویر، ویدیو ها، متن و موارد دیگر را فراهم می کند.

مدیریت و ردیابی PPC

شما باید تبلیغات خود را مدیریت کرده و دائماً نظارت کنید تا مطمئن شوید که به نتایج مطلوب می‌رسید. مدیریت، تجزیه و تحلیل و ردیابی برای کمپین PPC بسیار مهم هستند زیرا بینش های ارزشمندی را در اختیار شما قرار می دهند و به شما کمک می کنند تا کمپین موثر تری ایجاد کنید.

مدیریت PPC چیست؟

مدیریت PPC طیف گسترده ای از تکنیک ها را پوشش می دهد، از جمله:

  • ایجاد و تنظیم اهداف
  • آزمایش تقسیم
  • معرفی کلمات کلیدی جدید
  • بهینه سازی مسیرهای تبدیل
  • تغییر برنامه ها برای رسیدن به اهداف

در ادامه فهرستی از برخی نرم افزارها و منابع PPC محبوب و دارای رتبه بالا جمع آوری شده است.

HubSpot

یک الگوی قوی ارائه می‌دهد تا به شما کمک کند بخش‌ های متحرک کمپین خود را نظارت و مدیریت کنید، همچنین پیگیری گروه‌ های تبلیغاتی، کلمات کلیدی و تست‌های A/B را آسانتر می سازد.

WordStream

بخش‌ های خسته‌ کننده راه‌ اندازی و مدیریت کمپین PPC شما را به صورت خودکار انجام می دهد.

NinjaCat

به شما این امکان را می دهد که تمام تجزیه و تحلیل های خود را از چندین پلتفرم در یک گزارش ترکیب کنید تا بتوانید کل کمپین خود را در یک مکان ردیابی کنید.

Optmyzr

از پشتیبانی سرتاسر PPC، از ایجاد گرفته تا گزارش، برخوردار است و نرم افزار خود را به صورت آزمایشی به صورت رایگان در دسترس همگان قرار داده است.

SEMRush

می‌تواند به شما در مدیریت مهم‌ترین بخش کمپین PPC – کلمات کلیدی – کمک کند. می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید، فهرست‌ های کلمات کلیدی خود را مدیریت و بهینه کنید، و فهرست‌ های منفی را تشکیل دهید.

Unbounce

یک سازنده صفحه فرود است که می‌ توانید از آن برای ایجاد صفحات فرود برای هر یک از کمپین‌ های مختلف PPC خود استفاده کنید.

Databox

به کسب‌ و کارها کمک می‌کند عملکرد تبلیغات و نمایش‌های خود را ردیابی کنند. همچنین می‌توانید از تجزیه و تحلیل پیش‌ بینی‌کننده Databox برای تخمین عملکرد تبلیغاتتان در آینده استفاده کنید.

Ahrefs

یکی دیگر از ابزار های سئو است. می توانید از Ahrefs برای بررسی میزان عملکرد تبلیغات PPC خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از Ahrefs از کلمات کلیدی رقبای خود مطلع شوید. ویرایشگر تبلیغات مایکروسافت (Bing Ad Editor سابق) یک ابزار مدیریتی برای تبلیغات PPC است که از طریق بینگ اجرا می شود.

با استفاده از این ابزار می توانید پیشنهادات خود را مدیریت کنید، در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید و تغییراتی در تبلیغات خود ایجاد کنید.

معیارهای PPC

PPC معیار های زیادی دارد و میتوان گفت تقریبا تمام موارد را به نوعی، ملاک قرار می دهد اما در ادامه به بررسی چند معیار کلیدی برای ردیابی در کمپین PPC می پردازم.

  • کلیک‌ ها

کلیک ها به تعداد کل کلیک‌هایی که روی یک آگهی دریافت می‌کنید اشاره دارد. این معیار تحت تأثیر انتخاب کلمه کلیدی شما و ارتباط کپی تبلیغ شما قرار می گیرد.

  • هزینه به ازای هر کلیک (CPC)

قیمتی را که برای هر کلیک روی تبلیغ خود می پردازید اندازه گیری می کند.

  • نرخ کلیک (CTR)

درصدی از بازدیدهای تبلیغاتی است که منجر به کلیک می‌شود. این معیار میزان پرداخت شما (CPC) را تعیین می کند. نرخ کلیگ معیارهای CTR براساس صنعت متفاوت است. نمایش‌ها تعداد دفعاتی است که یک تبلیغ مشاهده می‌شود.

  • هزینه به ازای میلیون (CPM)

هزینه به ازای میلیون، برای هر هزار بار نمایش تعیین می شود. برداشت ها برای کمپین های آگاهی از برند بسیار مرتبط هستند.

  • هزینه تبلیغات

هزینه تبلیغات مبلغی است که برای تبلیغات خود خرج می کنید. شما می توانید این هزینه را با بهبود امتیاز کیفیت خود بهینه کنید.

  • بازگشت هزینه تبلیغات

این معیار درآمد دریافتی را برای هر دلاری که برای تبلیغات خرج می شود محاسبه می کند.

  • نرخ تبدیل

نرخ تبدیل به درصد افرادی اشاره دارد که دعوت به اقدام را در صفحه فرود شما تکمیل می‌کنند و به سرنخ یا مشتری تبدیل می‌شوند.

  • هزینه به ازای هر تبدیل

هزینه به ازای هر تبدیل، به هزینه تولید سرنخ اشاره دارد. این هزینه به عنوان هزینه کل یک تبلیغ تقسیم بر تعداد تبدیل محاسبه می شود.

  • امتیاز کیفیت (QS)

امتیاز کیفیت موقعیت آگهی را تعیین می‌کند، بنابراین معیار مهمی است که باید به آن توجه داشت. با توجه دقیق به هر یک از این معیارها، می توانید ROI کمپین پولی خود را افزایش دهید و برای نتایج بهتر هزینه کمتری کنید.چه به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده باشید و چه ده ها سال است که چنین تجربه ای دارید، PPC می تواند مانند یک تقویت کننده  برای برتری در رقابت به شما کمک کند. استفاده از درس‌ های موجود در این راهنما در مورد ساخت کمپین PPC و بهترین روش‌ ها برای یک استراتژی PPC با کیفیت، شما را به خوبی در مسیر بهبود ترافیک وب‌ سایت و تبدیل‌ ها قرار می‌دهد.

مشاوره و خدمات راه اندازی کمپین های تبلیغاتی

مشاوره و خدمات برای راه‌اندازی کمپین های تبلیغاتی در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی با بالاترین بازخورد ممکن با چیدن استراتژی مناسب و اصولی

حامد مهدی زاده
حامد مهدی زاده
حامد مهدی زاده هستم، یکی از کارشناسان سئو و دیجیتال مارکتینگ در ایران. با بیش از 15 سال سابقه کار، هدفم این است که با استفاده از تجربیات و مهارت‌هایی که به دست آورده‌ام، اثری ماندگار در حوزه کاری خود بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *