جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

بهترین ابزارهای رایگان سئو برای افراد مبتدی

بهترین ابزارهای رایگان سئو برای افراد مبتدی
آنچه در این پست می خوانید

به کارگیری اصول سئو، تنها شرط ارتقا و رتبه بندی سایت محسوب میشه. در این بین روش هایی برای یادگیری سئو و استفاده از ابزار های مربوط به سئو وجود داره. برخی رایگان و برخی غیر رایگان هستند. اما نمیتوان گفت الزاما تمام مواردی که چون به صورت رایگان عرضه میشن، از کیفیت پایینی برخوردارند. مراحل و مسیر یادگیری در دیجیتال مارکتینگ الزام هر کسب و کاری است و به خوبی باید با نحوه کار ابزارها آشنایی کامل پیدا کنید. استفاده از ابزار های رایگان سئو بسیار مفیده.

هر متخصص با تجربه ای در زمینه سئو موظف است پیش از توصیه شرکت در دوره پولی، کتاب، خبرنامه یا سمینار، اطلاعاتی در رابطه با منابع رایگان، ارائه بده. هیچ بهانه‌، منطق، توجیه یا استدلالی برای توصیه به غیر از این راهنما ها و منابع رایگان سئو وجود نداره.

معرفی کامل بهترین و معتبرترین ابزارهای رایگان سئو

در ادامه 10 مورد از بهترین راهنما های رایگان ابزارهای سئو را به شما عزیزان و علاقمندان به سئو معرفی می کنم:

1. سئو گوگل راهنمای مبتدی (Google’s SEO Starter Guide)

اگرچه این راهنما کامل نیست، اما توضیحی بی طرفانه از نحوه عملکرد بهینه سازی اولیه موتور های جستجو ارائه میده. ضمن اینکه هیچ تبلیغی برای کتاب‌، خبرنامه‌، ابزار و مرورگرها در این راهنما وجود نداره.

2 1

این راهنما، می بایست اولین منبعی باشد که مطالعه می شود. من می دانم که بسیاری از افراد حاضر در این صنعت، از گوگل متنفرند و جان مولر (مدیر آنالیز وب مستر گوگل) را به دروغگو بودن متهم می کنند. اما توجه داشته باشید که تیم آنها همواره نظرات و توییت ها را پاسخ می دهند. این پشتیبانی فنی حرفه‌ ای، کاملا آگاه و رایگان است و همه افراد با هر تجربه‌ای در این صنعت می توانند از آن استفاده می‌کنند.

2. راهنمای نحوه عملکرد (Google How Search Works Guide)

این راهنما در عین حال که بسیار ابتدایی است اما یک نمای کلی از نحوه عملکرد سیستم جستجوی گوگل ارائه می دهد و اگر بخوام صادقانه بگم، روشی که بسیاری از افرادی که سال‌ ها خدمات رایگان سئو و نحوه عملکرد گوگل را می‌فروشند، شرم‌آوره. گاهی اوقات تنها چیزی که نیاز دارید یک توضیح ساده و صریحه.

این راهنما توسط تیم گوگل طراحی شده و نیازی به خوب جلوه دادن آن نیست. من یک راهنمای مشابه از Bing مایکرو سافت را نیز توصیه می کنم. به طور جدی، صفحات محصولات برای جستجوی بینگ بسیار پربازده و مناسب تبلیغات هستند.

3. دستورالعمل های وب مستر بینگ (Bing’s Webmaster Guidelines)

در این لینک. من درک می کنم که چرا بیشتر متخصصین سئو اطلاعات زیادی درباره بینگ ندارند. بینگ سهم بازار زیادی در اروپا یا آسیا ندارد. نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که حدود 1/3 جستجوی دسکتاپ و حدود 1/2 جستجوی صوتی در بینگ صورت می گیرد. همچنین بازار PPC بسیار خوبی در بینگ اجرا می شود.

4 1

گوگل بر بازار جستجوی موبایل کاملا مسلط است؛ اما جستجوی دسکتاپ همچنان حائز اهمیت می باشد. بنابراین، دستورالعمل‌ های وب‌ مستر بینگ یک مرجع حیاتی برای بازاریابان است که قصد دارند ترافیک جستجوی خود را افزایش دهند. بینگ بزرگترین شبکه شرکای جستجو را دارد.

تقریبا هر موتور جستجوی جدیدی که تا کنون در مورد آن مطالعه کرده اید، از شرکای بینگ محسوب میشود. با محاسبه «سهم بازار جستجو»، متوجه خواهید شد که بینگ بزرگ‌ تر از آن چیزی است که اکثر متخصصان سئو به آن اشاره دارند.

4. راهنمای وب مستر گوگل (Google Webmaster Guidelines)

پیش از مطالعه راهنمای گوگل، مطالعه دستور العمل های وب مستر بینگ به نوعی الزامی تلقی می شود. بینگ و گوگل دو موتور جستجوی متفاوت هستند. اغلب مردم به اشتباه فکر می کنند هر دستورالعملی برای گوگل کارآمد باشد، برای بینگ هم کارآمد است.

5 1

اگرچه بینگ و گوگل در مدیریت بسیاری موارد یکسان عمل می کنند، اما تفاوت های قابل توجهی بین فهرست ها، الگوریتم ها و نتایج این دو موتور جستجو وجود دارد. بازاریابان می بایست از همان ابتدا یادگیری این تفاوت ها را آغاز کنند. بنابراین ابتدا دستور العمل های بینگ و سپس دستورالعمل‌ های وب‌ مستر گوگل را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:  آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه ای

شما باید بدانید از چه مواردی باید صرف نظر کنید و چه مواردی را به کار گیرید. بنابراین دستورالعمل ‌های وب ‌مستر باید همیشه در فهرست منابع سئوی پیشنهادی باشد. دسترسی به این اطلاعات رایگان است و جزو اولین منابعی محسوب میشود که کارمندان موتور جستجو به یک مبتدی توصیه می کنند مطالعه کند.

5. جعبه ابزار بینگ

کنسول وب مستر بینگ با کنسول گوگل بسیار متفاوت است. اما آیا می‌دانستید که اگر از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید، جعبه ابزار بینگ داده‌ های تأیید سایت شما را وارد می‌کند؟ استفاده از جعبه ابزار بینگ را شروع کنید. اکثر افرادی که از عدم دریافت ترافیک از بینگ شکایت دارند، اذعان می کنند که هیچ کاری برای بهینه سازی آن انجام نداده اند.

6 1

برخی از افراد سعی می کنند برای بینگ، بهینه سازی کنند اما موفق نمی شوند. ولی باید بدانید بینگ یکی از بازیگران اصلی است و شما نباید آن را نادیده بگیرید. چیزی که گاهی اوقات برای بینگ کارامد است با آنچه برای گوگل کارامد است، بسیار متفاوت است.

به عنوان مثال، اگر سایت شما از سایت هایی که در بینگ ایندکس شده اند، لینکی کسب نمی کند، این احتمال وجود دارد که سایت شما در بینگ عملکرد خوبی نداشته باشد. بینگ از نمایه بینگ استفاده می کند، نه گوگل.

6. کنسول جستجوی گوگل(Google Search Console )

برخی افراد از این که سایت هایشان در گوگل رتبه بندی نمی شود، شکایت دارند. اما این عدم رتبه بندی به این دلیل است که رتبه‌ بندی گوگل خود را بررسی نمی‌ کنند. قبل از اینکه برای «رتبه‌ بندی گوگل» به کسی پول پرداخت کنید، باید داده‌ های کنسول جستجوی گوگل خود را بررسی کنید.

دقت داشته باشید این منبع، تنها منبع دقیق اطلاعات است. آموزش سرچ کنسول گوگل را در آکادمی بخونید. شما می بایست داده های حقیقی رابه بندی و راهنمایی که توضیح می‌ دهد داده‌ ها از کجا آمده و چگونه گزارش می‌شوند را مطالعه کنید. دلیلی که مردم گزارش‌ های رتبه‌ بندی کنسول جستجوی گوگل را نادیده می‌گیرند این است که «فقط موقعیت میانگین را گزارش می‌کند».

7

اگر حداقل یک سال است که در زمینه سئو کار می‌ کنید و برای گزارش‌ های رتبه‌ بندی ابزار سئو سایت خود هزینه می‌کنید، باید روش خود را تغییر دهید. گزارش‌ های رتبه‌ بندی ابزار های سئو برای تخمین اینکه ترافیک سایت رقیب ممکن است چگونه باشد، بسیار مفید است. اما منابع اطلاعاتی قابل اعتمادی برای ترافیک سایت شما نیستند. بنابراین بهتر است داده های ترافیک واقعی و دقیق را از کنسول جستجوی گوگل دریافت کنید.

7. ترند های گوگل (Google Trends)

تجزیه و تحلیل روند برای بهینه سازی موتور های جستجو حیاتی است. اگر در پی دلیلی برای کاهش ترافیک یک سایت هستید، باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا سایت موقعیت میانگین واقعی خود را از دست داده است؟
  • آیا سایت محتوایی را حذف، هدایت یا از فهرست حذف کرده است؟
  • آیا الگوی کسب‌ و کار سایت تحت تأثیر رویداد های اخیر (حوادث، اخبار، و …) قرار گرفته است؟
  • الگو های ترافیک تاریخی سایت چگونه است؟
  • روند ترافیک جستجوی سایت چگونه است ؟
8

ای کاش بینگ نیز ابزاری مانند Google Trends داشت. با بررسی تاریخچه پرس و جو هایی که یک وب سایت هدف قرار می دهد، می توانید چیز های زیادی در مورد اینکه چرا یک وب سایت عملکرد خوبی ندارد، یاد بگیرید. آیا می‌دانستید که اکثر مردم از گزارش‌ های ثانویه‌ ای که Google Trends در زیر نمودار اول ارائه می‌کند بی‌ اطلاع هستند؟ زمان بیشتری را صرف پیمایش در داده‌ ها و کلیک کردن روی گزینه‌ ها کنید.

بیشتر بخوانید:  معرفی 13 ابزار رایگان برای تحقیق کلمات کلیدی

8. گزارش آمار جهانی استیت کانتر (Statcounter’s Global Stats Report)

استیت کانتر داده ها را از سراسر جهان جمع آوری می کند. نمی توان گفت که این گزارش‌ ها 100٪ دقیق هستند. اما گزارش آمار جهانی Statcounter یک منبع عالی برای هر کسی است که می‌خواهد تخمین ‌های سهم بازار را برای مرورگر، پلتفرم دستگاه، موتور جستجو، رسانه‌ های اجتماعی و موارد دیگر مطالعه کند. می توانید داده ها را بر اساس منطقه و عوامل دیگر بررسی کنید و این امکانات به طور رایگان در دسترس است.

9

در این صفحه می توانید سوالات متداول ارائه شده را مشاهده کنید که توضیح می‌ دهد داده‌ ها از کجا آمده‌ اند، چگونه از آن برای جمع‌ آوری گزارش‌ ها استفاده می‌شود و… .

9. آرشیو اینترنت ( Wayback Machine)

در حال حاضر افراد بیشتری نسبت به گذشته به Wayback Machine مراجعه می‌کنند، اما بسیاری از بازاریابان وب همچنان از این مورد بی اطلاعند. اولین کاری که هنگام از دست دادن ناگهانی ترافیک باید انجام دهید این است که وب سایت خود را در یک مرورگر بارگذاری کنید و سپس آن را با نسخه های اخیر آرشیو شده سایت خود در Wayback Machine مقایسه می کنید.

10

شما می‌توانید از آرشیو اینترنت برای گرفتن تصاویر اسناد وب استفاده کنید. بنابراین تاریخچه ای از تغییرات را در طول زمان مشاهده خواهید کرد.

10. یک مرورگر وب جایگزین

من از پنج مرورگر مختلف استفاده می کنم. مرورگر ترجیحی من مایکرو سافت اج (Microsoft Edge) است و به نظر من ویوالدی (Vivaldi) در رتبه دوم قرار دارد. اگر همچنان از کروم یا فایرفاکس استفاده می کنید، باید مرورگر های به روز تری را  آزمایش کنید. مرورگر های جدید تر، بسیاری از افزونه های جالبی را ارائه می دهند که کار شما را به عنوان یک متخصص سئو تکمیل می کند.

11

اکثر مرور گر ها هنوز بر روی پلتفرم منبع باز Chromium ساخته می شوند و من متوجه شده ام که اگر نتوانید نسخه های مناسب از برنامه های افزودنی مورد علاقه خود را در فروشگاه های برنامه افزودنی در خود مرورگرها پیدا کنید، بسیاری از افزونه های کروم در این مرورگرها به خوبی کار می کنند. در حالی که سازگاری بین مرورگر ها برای همه برنامه‌ های افزودنی تضمین نشده است، نباید احساس کنید که مجبور هستید با کروم کار کنید.

مرورگر های دیگر فعالیت شما را به روشی که کروم انجام می دهد ردیابی نمی کنند و همانطور که گفتم، آنها ویژگی های خوب دیگری دارند. اگر یادگیری سئو را به تازگی آغاز کردید، تمام تمرکز خود را روی کروم نگذارید.

نتیجه گیری

یادگیری بهینه سازی اولیه برای موتور های جستجو نباید برای شما هزینه ای جز زمان و انرژی داشته باشد. صنعت سئو فاقد استاندارد های مناسب است و این بدان معناست که قابل اعتماد ترین اطلاعاتی که پیدا می کنید مستقیما توسط خود موتور های جستجو ارائه می شود. هنگامی که از مهارت ها و تجربه خود مطمئن شدید، می توانید فعالیت خود را با ابزارهای برتر و دوره های پولی ادامه دهید. همواره در نظر داشته باشید که یادگیری سئو به صورت رایگان به راحتی امکان پذیر است. اگر به دنبال یادگیری بیشتر در حوزه سئو هستید صفحه مقالات سئو را دنبال کنید.

دوست دارید با ابزارهای سئو حرفه ای کار کنید؟!

کلاس و دوره های آموزش سئو من را در وب آنجل دنبال کنید تا به یک متخصص تبدیل شوید.

حامد مهدی زاده
حامد مهدی زاده
حامد مهدی زاده هستم، یکی از کارشناسان سئو و دیجیتال مارکتینگ در ایران. با بیش از 15 سال سابقه کار، هدفم این است که با استفاده از تجربیات و مهارت‌هایی که به دست آورده‌ام، اثری ماندگار در حوزه کاری خود بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *