مراحل و مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ

اگر به دنبال مسیری برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ هستید، با روش‌های مختلف آن آشنا شوید. 1. یک وبلاگ شخصی راه‌اندازی کنید شروع دیجیتال مارکتینگ را می‌توانید با راه‌اندازی یک وبلاگ شروع کنید. وبلاگ‌نویسی…
مراحل و مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ
آنچه در این مقاله خواهید خواند

مراحل و مسیر یادگیری دیجیتـال مارکتینگ چگونه است؟ و از کجا می‌توانیم به صورت حرفه‌ای بازاریـابی دیجیتال را بیاموزیم؟ این روزها واژه دیجیتال مارکتینگ یک کلمه جدید و پرکاربرد است که افراد زیادی آن را در اینترنت جستجو می‌کنند. تا همین چند سال پیش این عبارت برای بسیاری از ما کاملاً غریب بود و خیلی از ما مفهوم آن را نمی‌دانستیم. اما امروزه کاربران زیادی با این عبارت آشنا شده‌اند و به اهمیت و کارآیی آن پی برده‌اند. در گذشته کاربران به اینترنت به عنوان ابزاری برای سرگرمی و وقت گذرانی نگاه می‌کردند.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد کسب و کارهای اینترنتی، دیگر کاربران اینترنت به دنیای مجازی فقط به عنوان یک ابزار سرگرم کننده نگاه نمی‌کنند و به دنبال ایجاد فرصت‌هایی برای کسب درآمد از آن هستند. همین امر سبب شده در سال‌های اخیر به خصوص از زمان همه‌گیری ویروس کرونا، استفاده از دیجیتال مارکتینگ در ایران رشد بسیار زیادی داشته باشد. امروزه کسب و کارها برای تبلیغ کار خود بیشتر از تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنند.

آنها برای معرفی برند خود به جای استفاده از تبلیغات آفلاین مانند بیلبورد، روی شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ حساب باز می‌کنند و ترجیح می‌دهند سرمایه خود را برای تبلیغ کارشان به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ بسپارند. اکنون که اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای ما تا حدودی روشن شد، من در این مقاله می‌خواهم به آموزش کاربردی و ساده دیجیتال مارکتینگ بپردازم. هرچند دنیای دیجیتال مارکتینگ آنقدر بزرگ است که هرچه در این زمینه بیاموزیم باز هم کم است. اما من در حد توان خود سعی دارم اطلاعات اولیه آموزش دیجیتال مارکتینگ را در اختیار شما عزیزان بگذارم. امیدوارم بتوانم در پایان این مقاله رضایت شما عزیزان را جلب کنم. پس از آن شما می‌توانید در این حوزه کار خود را شروع کرده و کسب درآمد کنید.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟ بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به انگلیسی Digital Marketing، یک اصطلاح کلیدی برای همه تلاش‌های بازاریابی آنلاین شما است. از سایت‌تان گرفته تا برند آنلاین، تبلیغات دیجیتال، بازاریابی از طریق ایمیل، بروشور آنلاین و مواردی از این قبیل، طیف وسیعی از تاکتیک‌هایی که تحت چارچوب بازاریابی دیجیتالی قرار می‌گیرند وجود دارد. در واقع، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، شاخه و زیرمجموعه‌ای از علم بازاریابی و تبلیغات است که در فضای مجازی و دنیای بی‌انتهای اینترنتی انجام می‌شود. برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ، راه‌های مختلفی وجود دارد که با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

“به یاد داشته باشید، ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ دیگر یک انتخاب برای شما نیست، شما محکوم به استفاده از این نوع بازاریابی برای رقابت با رقبای خود هستید. ” – (حامد مهدی زاده)

روش‌ها و مراحل یادگیری دیجیتال مارکتینگ

اگر به دنبال مسیری برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ هستید، با روش‌های مختلف آن آشنا شوید.

1. یک وبلاگ شخصی راه‌اندازی کنید

شروع دیجیتال مارکتینگ را می‌توانید با راه‌اندازی یک وبلاگ شروع کنید. وبلاگ‌نویسی در دیجیتال مارکتینگ یکی از موثرترین راه‌های رشد در کسب و کار است. یکی از راه‌های مفید برای تشویق و ترغیب مشتریان به خرید کالا یا استفاده از خدمات، نوشتن محتوا برای وبلاگ است. محتوای خوب و تاثیرگذار در وبلاگ، کلید اصلی موفقیت آن است. اگر فکر می‌کنید خودتان در نوشتن محتوای خوب برای وبلاگ ضعیف عمل می‌کنید، حتما به سراغ افرادی برای این کار بروید. نویسندگان خوب و تولید کنندگان محتوا می‌توانند به بهترین نحو این کار را برای شما انجام دهند. وبلاگ‌نویسی یا تولید محتوا چه به صورت مستقل چه به عنوان بخشی از یک سایت می‌تواند مهم‌ترین بخش کار شما باشد.

یک محتوای خوب نه تنها سبب جذب مشتریان بیشتر می‌شود، بلکه به شما کمک می‌کند تا در کارتان مشهور شوید. بهترین جایی که شما می‌توانید در مورد حرفه‌ و کسب و کارتان با مخاطبان صحبت کرده و در ارتباط باشید همین بخش وبلاگ است. شما می‌توانید اطلاعات زیادی را در قسمت وبلاگ به اشتراک بگذارید. پس اگر می‌خواهید وارد دنیای جذاب و پرهیاهوی دیجیتال مارکتینگ شوید، همین حالا دست به کار شوید و وبلاگی راه‌اندازی کنید. شما می‌توانید از طریق وبلاگ متوجه شوید که مخاطبان و مشتریان شما چه بازخوردی دارند. این یک راه مناسب برای ارتباط موثر با مشتریان تان است. داشتن ارتباط خوب و موثر با مشتریان برای موفقیت در کسب و کار یک الزام است. وبلاگ بهترین شیوه برای معرفی خودتان، تخصص و کسب و کارتان است. بنابراین تا جایی که می‌توانید وبلاگ‌نویسی را جدی بگیرید و در این راه سرمایه‌گذاری کنید تا در کسب و کارتان رشد کنید.

رند فیشکین، بنیان‌گذار Moz و یکی از بزرگان سئو و بازاریابی محتوا، می‌گوید: “شروع یک وبلاگ گامی اساسی برای هر دیجیتال مارکتر است. این نه تنها به تثبیت حضور آنلاین شما کمک می‌کند، بلکه پلتفرمی را فراهم می‌آورد تا با استراتژی‌های مختلف بازاریابی آزمایش کنید و مخاطبان خود را بهتر بشناسید.”

2. در دوره‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ ثبت‌نام کنید

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که عبارت دیجیتال مارکتینگ تنها مربوط به کسب و کارهای حوزه دیجیتال است. اما این یک باور اشتباه است. در دنیای امروز استفاده از روش‌های سنتی بازاریابی و تبلیغات دیگر آنقدرها مرسوم نیست و بازدهی کمی دارد. مطمئن باشید هر کسب و کاری برای موفقیت در برابر رقبای خود باید از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کند. دوره‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ یکی از مفیدترین و پر مخاطب‌ترین دوره‌های آموزشی است که تمامی کسب و کارها به آن نیاز دارند. در این دوره‌ها ابزارها، مهارت‌ها و تکنیک‌های مؤثر دیجیتال مارکتینگ به متقاضیان و صاحبان کسب و کار آموزش داده می‌شود.

شما در این دوره‌ها می‌توانید با عناوین و مباحث مختلفی مانند مفهوم دیجیتال مارکتینگ، مهارت‌ها و تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال و ضرورت استفاده از آنها در تمامی کسب و کارها، مفهوم سئو، استراتژی‌ها و تکنیک‌های سئو و اهمیت آن در تبلیغات و فروش، روش‌های افزایش ترافیک سایت و تأثیر آن در تبلیغات و رشد کسب و کار، تکنیک‌ها و استراتژی‌های تولید محتوای تاثیرگذار و مفید و بازاریابی موفق در شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید. متخصصان دیجیتال مارکتینگ در این دوره‌ها دیجیتال مارکترهای زیادی را آموزش می‌دهند و آنها را به مهارت‌ها و توانایی‌های مدیریت دیجیتال مارکتینگ تجهیز می‌کنند. دیجیتال مارکترها معمولا پس از پایان این دوره‌ها یک شناخت کلی از بازاریابی دیجیتال و ابزارهای آن پیدا خواهند کرد و پس از آن می‌توانند وارد بازار کار شوند. دوره‌های پیشرفته این آموزش‌ها توانایی و مدیریت استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی شما را ارتقاء خواهد داد. پس اگر می‌خواهید در آینده به عنوان یک دیجیتال مارکتر موفق کسب و کاری راه‌اندازی کنید، از ثبت‌نام در این دوره‌های آموزشی غافل نشوید.

3. کتاب‌هایی در زمینه دیجیتال مارکتینگ بخوانید

مطالعه همیشه خوب است، به خصوص اگر در جهت ارتقای کاری شما باشد. اگر نمی‌خواهید برای ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ هزینه کنید، به دنبال کتاب‌های دیجیتال مارکتینگ باشید. خواندن و مطالعه یکی از بهترین راه‌های یادگیری است. در این راه می‌توانید از اینترنت کمک بگیرید. کتاب‌های مرتبط در این زمینه را دانلود کنید یا به سراغ وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی بروید که دیجیتال مارکتینگ را به شما آموزش می‌دهند. چند سایت خوب را پیدا نموده و مطالب آموزشی آن را دنبال کنید. وب سایت‌ها معمولا آخرین اطلاعات و تکنولوژی‌های به‌روز را برای شما نمایش می‌دهند. آنها معمولا آخرین اخبار و اتفاقات جهانی بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ را در اختیار شما قرار می‌دهند. لیستی از بهترین وبلاگ‌های بازاریابی دیجیتال برای خود تهیه کنید و در هفته چند روز مطالب آن را بخوانید. اگر هنوز در این زمینه اطلاعات زیادی ندارید و تازه‌کار هستید، سعی کنید از سایت‌هایی استفاده کنید که آموزش‌های دیجیتال مارکتینگ را به صورت ساده، آموزنده و سرگرم‌کننده برای شما توضیح داده‌اند.

4. ویدیوهای مرتبط با دیجیتال مارکتینگ را در یوتیوب تماشا کنید

یوتیوب دومین موتور جستجو بعد از گوگل است. کسب و کارها با تبلیغ در یوتیوب، می‌توانند مشتریان و مخاطبان خود را پیدا کرده و به آنها دسترسی پیدا کنند. در سرویس یوتیوب، کسب و کارها نیازی به هزینه‌های زیاد برای تبلیغات ویدئویی ندارند. بلکه هر کسب و کاری که بتواند در یوتیوب کانالی مناسب راه‌اندازی کرده و به‌طور مداوم محتوای با کیفیت برای مخاطبان تولید کند، می‌تواند توجه مخاطبان هدف را جلب کند. یوتیوب یک سرویس میزبانی ویدیوی آنلاین است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا فیلم‌های خود را به اشتراک بگذارند. کسب و کارها می‌توانند برای تبلیغ کار خود با کاربران ویدئوهایی به اشتراک بگذارند. یوتیوب به دلیل محبوبیتی که در بین کاربران دارد، می‌تواند یک سرویس بازاریابی مفید برای کسب و کارها باشد. شما می‌توانید با استفاده از یوتیوب کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده و محصولات خود را تبلیغ کنید. همچنین برندتان را به مخاطبان خود معرفی نموده و از فیدبک‌های کاربران مطلع شوید.

در نهایت محصولات و خدمات خود را به مشتریان‌تان ارائه دهید. همچنین می‌توانید از سایت‌های اشتراک ویدیو همانند آپارات و … استفاده کنید. شما با استفاده از ویدئوهای تبلیغاتی یا ویدئو مارکتینگ در یوتیوب، می‌توانید مخاطبان خود را به کانال‌های اجتماعی دیگر مانند تلگرام و اینستاگرام، یا به سایت خود دعوت کنید. بسیاری از کسب و کارها با افزودن پیوند (آدرس سایت) به کانال خود، مسیر تبدیل کاربر را راحت‌تر می‌کنند. بخش‌هایی در یوتیوب وجود دارد که می‌توان آدرس سایت را در آن درج کرد و مخاطبان را به مشتری تبدیل کرد. علاوه بر آن، شما می‌توانید با افزودن ایمیل، تعامل و تماس با کاربران را آسان‌تر و بیشتر کنید. زیرا هر چقدر مشتریان بتوانند با شما راحت‌تر در تماس و تعامل باشند، شما در کارتان بیشتر پیشرفت می‌کنید.

شما می‌توانید تا حداکثر پنج آدرس را در کانال یوتیوب وارد کنید که از مهمترین آن‌ها می‌تواند آدرس سایت کسب و کار شما باشد. هر کسب و کاری برای معرفی برند یا محصولات و خدمات خود می‌تواند از قسمت توصیف و شرح کسب و کار در یوتیوب استفاده کند. برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ، تماشای ویدیوهای آموزشی در یوتیوب یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌هاست. در ادامه، چندین کانال معروف یوتیوب را که محتوای بسیار مفید و آموزشی در زمینه دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌دهند معرفی می‌کنم:

  1. Ahrefs: Ahrefs یکی از بهترین منابع برای یادگیری SEO و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است. این کانال ویدیوهای کاربردی و آموزنده‌ای درباره تحقیق کلمات کلیدی، لینک‌سازی و بهینه‌سازی سایت دارد.
  2. Neil Patel: نیل پاتل یکی از معروف‌ترین متخصصان بازاریابی دیجیتال است. کانال او شامل ویدیوهای کوتاه و مفید درباره بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و SEO است.
  3. SEMrush: SEMrush یک ابزار معروف در زمینه SEO و بازاریابی دیجیتال است. کانال یوتیوب آنها ویدیوهای آموزشی فراوانی درباره بهینه‌سازی موتورهای جستجو و تحلیل داده‌های وبسایت دارد.
  4. HubSpot: HubSpot یک کانال جامع برای آموزش‌های بازاریابی درونگرا، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، بازاریابی ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی است.
  5. Vanessa Lau: ونسا لاو کانالی با تمرکز بر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، به ویژه اینستاگرام و یوتیوب دارد. ویدیوهای او شامل نکات عملی و استراتژی‌های کاربردی برای رشد در شبکه‌های اجتماعی است.
  6. Adam Erhart: Adam Erhart یک متخصص بازاریابی با محتوای غنی و آموزنده در زمینه استراتژی‌های بازاریابی، مهارت‌های دیجیتال و نکات کاربردی برای کسب و کارهای آنلاین است.

با دنبال کردن این کانال‌ها و مشاهده ویدیوهای آموزشی آنها، می‌توانید به صورت رایگان و بهینه، دانش و مهارت‌های خود را در زمینه دیجیتال مارکتینگ افزایش دهید و از جدیدترین روش‌ها و تکنیک‌ها مطلع شوید. دوره‌های کارآموزی دیجیتال مارکتینگ

5. دوره‌های کارآموزی دیجیتال مارکتینگ را بگذرانید

یکی از فرصت‌هایی که برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از آن استفاده کنید، گذراندن دوره کارآموزی است. در این دوره‌ها شما می‌توانید به طور عملی دیجیتال مارکتینگ را بیاموزید. اگر تصمیم‌تان جدی است و می‌خواهید وارد دنیای مجازی شوید، برای حرفه‌ای شدن حتما یک دوره کارآموزی دیجیتال مارکتینگ را بگذرانید. شما می‌توانید چند شرکت را انتخاب کنید و برای کارآموزی اقدام کنید. حتی اگر کارآموزی بدون حقوق باشد، باید آن را انجام دهید. گاهی متخصصان دیجیتال مارکتینگ دوره‌های کارآموزی برگزار می‌کنند. این دوره‌ها مخصوص کسانی است که علاقه‌مند به بازاریابی دیجیتال هستند و مایلند در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنند.

نیازی نیست در این زمینه تحصیلاتی داشته باشید. معمولا آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ، کارآموزان را به صورت گروهی با پروژه‌های واقعی و چالشی درگیر کرده و با به کار گرفتن ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ آنها را آماده ورود به بازار کار می‌کنند. پس از اتمام دوره کارآموزی، ممکن است یک پیشنهاد شغلی پردرآمد نیز دریافت کنید. گاهی این دوره‌ها به صورت رایگان برگزار می‌شوند و تنها علاقه به کار گروهی، انگیزه بالا، نظم و خلاقیت مهمترین عوامل ورود و موفقیت شما در این دوره هستند.

6. اینفلوئنسرها را در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

اینفلوئنسرها افراد تاثیرگذار و محبوب یا مشهوری هستند که مخاطبان بسیاری آنها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و از نظراتشان تأثیر می‌گیرند. شما می‌توانید اینفلوئنسرهای بازاریابی دیجیتال را در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و… دنبال کنید. کارشناسان و اینفلوئنسرهای دیجیتال مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال هستند. آنها به طور مداوم محتوای جدیدی را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند. از این رو، می‌توانید از این فرصت برای یادگیری بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. من شخصاً کارشناسان برتر بازاریابی دیجیتال را در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، یوتیوب، توییتر و اینستاگرام دنبال می‌کنم تا بتوانم از آنها مطالب جدیدی در حوزه‌ی تخصص خود بیاموزم.

7. به پادکست‌های مرتبط در حوزه دیجیتال مارکتینگ گوش دهید

امروزه پادکست‌ها روز به روز محبوب‌تر می‌شوند. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به پادکست‌ها، به خصوص در زمینه یادگیری، انگیزه و خودسازی گوش می‌دهند. بنابراین، اگر در یادگیری دیجیتال مارکتینگ جدی هستید، می‌توانید شروع به گوش دادن به پادکست‌های مختلف در این زمینه کنید. پادکست‌ها در دسته محتوای صوتی قرار دارند. به طور خلاصه، پادکست یک فایل صوتی دیجیتال است که می‌تواند از اینترنت دریافت شود. موضوع این فایل‌ها می‌تواند داستان، طنز، آموزشی، اجتماعی، ورزشی و… باشد.

این پادکست‌ها معمولا به صورت روزانه یا ماهانه منتشر می‌شوند. پادکست یا رادیوی اینترنتی نقاط ضعف رادیو را ندارد. به عنوان مثال، پادکست‌ها محدودیت زمانی ندارند و می‌توانند از پنج دقیقه تا پنج ساعت ادامه داشته باشند. همچنین برخلاف رادیو، پادکست را می‌توان ذخیره نموده و بارها به آن گوش داد. گوش دادن یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری است. گوش دادن به پادکست مهارت‌های شنیداری را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید پادکست‌هایی در زمینه دیجیتال مارکتینگ دانلود کرده و در هر مکان و زمانی به آن گوش داده و آگاهی و دانش خود را افزایش دهید. همچنین پادکست می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی قوی بین شما و مخاطبان‌تان باشد. شما می‌توانید با ساخت یک پادکست تاثیرگذار، مخاطبان هدف را جذب کرده و تعداد دنبال‌کنندگان خودتان را افزایش دهید.

8. وبینارهای مرتبط با دیجیتال مارکتینگ را تماشا کنید

وبینار به کلاس یا هر دوره‌ی آنلاینی گفته می‌شود که در محیط وب و با استفاده از ابزار ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود. امروزه وبینارهای آموزشی یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. در این وبینارها امکان ارسال و دریافت اطلاعات، پرسش و پاسخ، بحث و گفتگو و برقراری تعامل به ‌صورت آنلاین بین مخاطبان و برگزارکنندگان وبینار وجود دارد. یکی از مراحل یادگیری دیجیتال مارکتینگ شرکت در همین وبینارهای آموزشی است. من از طرفداران پروپاقرص وبینارهای دیجیتال مارکتینگ هستم.

این وبینارها معمولا توسط کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار می‌شود. شما می‌توانید با ثبت‌نام در وبینارهای رایگانی که برگزار می‌شود از دانش و مهارت متخصصان این حوزه استفاده کنید. وبینار گزینه مناسبی برای یادگیری است. یکی از مهمترین مزایای آن صرفه‌جویی در زمان است. شما برای شرکت در وبینار کافی است پشت لپ‌تاپ خود نشسته و به صورت آنلاین در کلاس حضور یابید. وبینارها قابلیت ضبط و انتشار ویدیو را دارند. بنابراین اگر فردی نتوانست در وبینار حضور یابد، می‌تواند در زمان دیگری ویدیوی ضبط شده آن را تماشا کند. وبینارها برای کسب‌ و کارها بسیار مفید هستند.

گواهی‌نامه رایگان دیجیتال مارکتینگ

9. گواهی‌نامه رایگان دیجیتال مارکتینگ بگیرید

در دنیای پیشرفته بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است که از روندها و ابزارهای دیجیتال آگاه باشید. شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های رایگان دیجیتال مارکتینگ، مدرک رایگان گرفته و دانش خود را در این زمینه به روز نگه دارید. آگاه ماندن از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال یک ضرورت مهم در رسیدن به اهداف و پیشرفت در کسب و کارتان است. در همین راستا دوره‌های آموزشی مجازی رایگانی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. اگر نمی‌خواهید برای دوره‌های دیجیتال مارکتینگ هزینه‌ای پرداخت کنید، می‌توانید در دوره‌های بازاریابی دیجیتال رایگان ثبت‌نام کرده و دیجیتال مارکتینگ را به صورت رایگان یاد بگیرید. گواهینامه دیجیتال مارکتینگ مدرکی است که به متخصصان بازاریابی می‌دهند تا با استفاده از آن بتوانند میزان دانش و مهارت خود را نشان دهند.

این گواهینامه‌ها جایگزینی عالی برای مدارک دانشگاهی هستند و بسیاری از آنها از اعتبار بالایی برخوردار هستند و کمک شایانی در زمان استخدام به شما می‌کنند. کسب گواهینامه دیجیتال مارکتینگ در هنگام استخدام به شما کمک می‌کند تا متمایز بوده و در اولویت قرار گیرید. زیرا شرکت‌ها به دنبال افرادی هستند که در کار خود دانش و اطلاعات لازم را داشته باشند.

  • Google Digital Garage: گوگل دوره‌های رایگان زیادی در زمینه دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌دهد که پس از تکمیل دوره‌ها می‌توانید گواهی‌نامه رایگان دریافت کنید.

10. در سمینارها و کنفرانس‌های دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید

انتخاب رسانه‌ی تاثیرگذار و تولید محتوای جذاب، چگونگی انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ و به کارگیری مشاوران و کارشناسان حرفه‌ای، همواره بخشی از دغدغه‌های مدیران کسب و کار در این حوزه است. تبلیغات در گوگل، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، ویدیو مارکتینگ، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی برخی از ابزارهایی است که می‌تواند کسب و کارها را در حوزه بازاریابی دیجیتال توانمند سازد. شما می‌توانید با شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های دیجیتال مارکتینگ، تمامی این موارد را یاد بگیرید. هر ساله هزاران سمینار دیجیتال مارکتینگ و کنفرانس جهانی برگزار می‌شود که شما می‌توانید در این کنفرانس‌ها ثبت نام کرده و اطلاعات ارزشمندی کسب کنید. ممکن است هزینه ورودی این سمینارها بالا باشد، اما ارزش وقت و سرمایه‌گذاری را دارد. بسیاری از کارشناسان، رهبران کسب و کار، اینفلوئنسرهای دیجیتال و کارآفرینان دیجیتال دانش خود را در این سمینارها و کنفرانس‌ها به اشتراک می‌گذارند.

  • Inbound Conference: یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین کنفرانس‌های دیجیتال مارکتینگ که توسط HubSpot برگزار می‌شود.

11. لینکدین مارکتینگ را یاد بگیرید

شما می‌توانید برای‌ تبلیغ کسب ‌و کار خود در لینکدین، یک صفحه کمپانی بسازید. در این صفحه با تولید محتوای مفید و جذاب مخاطبان خود را افزایش دهید. علاوه بر آن، شما می‌توانید برای ترویج کسب ‌و کار خود از محتواهای تبلیغاتی استفاده نموده و بازاریابی کنید. لینکدین یک پورتال آموزشی ایجاد کرده است که در آن می‌توانید دوره‌های افزایش مهارت و توسعه را بیابید. بله، دوره‌های بازاریابی دیجیتال را نیز در این پلتفرم خواهید یافت. تنها نقطه ضعف این پورتال رایگان نبودن آن است. با این حال شما ممکن است بتوانید یک نسخه آزمایشی رایگان دریافت کرده و سخنرانی‌های لازم را تماشا کنید.

  • LinkedIn Learning: لینکدین دوره‌های متنوعی برای افزایش مهارت‌ها و یادگیری بازاریابی دیجیتال ارائه می‌دهد.

12. به گروه‌های فیس‌بوک بپیوندید

گروه‌های فیس‌بوک می‌توانند منبع خوبی برای یادگیری و توسعه مهارت باشند. امروزه بسیاری از وبلاگ‌نویسان و بازاریابان دیجیتال گروه‌های فیس‌بوک دارند که شما می‌توانید برای یادگیری مطالب دیجیتال مارکتینگ به این گروه‌ها ملحق شوید. آنها به طور مداوم ویدیوها، سخنرانی‌ها، معاملات و پیشنهادات هیجان‌انگیز، محتوا و سایر منابع آموزشی را در این گروه‌ها به اشتراک می‌گذارند. بنابراین شما می‌توانید از این طریق بازاریابی دیجیتال را به صورت آنلاین یاد بگیرید.

  • Digital Marketing Questions: یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین گروه‌های فیس‌بوک در زمینه دیجیتال مارکتینگ.

13. به انجمن‌های دیجیتال مارکتینگ بپیوندید

در کنار گروه‌های فیس‌بوک، می‌توانید به انجمن‌های مختلف بازاریابی دیجیتال در اینترنت نیز بپیوندید. برخی از انجمن‌ها پولی هستند، اما برخی نیز رایگان هستند. از این رو، می‌توانید به انجمن‌های رایگان پیوسته و بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید. در انجمن‌ها، می‌توانید شک و تردیدهای خود را در مورد بازاریابی دیجیتال مطرح کنید. همچنین می‌توانید در بحث‌ها شرکت کرده و در صورت تمایل دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. یکی دیگر از مزایای شرکت در این انجمن‌ها یا تالارهای بازاریابی دیجیتال این است که ممکن است معاملات، تخفیف‌ها و پیشنهادهای هیجان‌انگیزی نیز دریافت کنید.

  • Warrior Forum: یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین انجمن‌های بازاریابی دیجیتال که محلی برای تبادل نظر و یادگیری است.

14. فریلنسر شوید

ابتدا توضیح مختصری از واژه فریلنسر به شما می‌دهم. فریلنسر کسی است که به طور مستقل کار کرده و به صورت ثابت یا پروژه‌ای حقوق دریافت می‌کند. فریلنسرها با ایجاد یک وب‌سایت حرفه‌ای و فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی مشتریان خود را پیدا می‌کنند. با پیشرفت بازاریابی آنلاین دیگر برقراری ارتباط با مشتریان کار سختی نیست. دنیای مجازی می‌تواند سکوی پرتاب شما به سوی موفقیت باشد و به شما کمک ‌کند تا مهارت‌های ویژه و کسب و کار خود را با مردم سراسر جهان به اشتراک بگذارید تا موقعیت‌های بهتری به دست آورید. فریلنسرها معمولا به طور همزمان برای چندین کارفرما کار می‌کنند. موثرترین راه برای تبدیل شدن به یک فریلنسر، تمرکز روی یک تخصص خاص و مشخص است. پس همین الان فکر کنید که چه تخصص یا استعداد خاصی دارید و به عنوان فریلنسر مشغول به کار شوید. شما می‌توانید با ارائه تخصص خود به کارفرمایان در مقایسه با رقبای خود متمایز شوید.

فریلنسرها می‌توانند درآمد بالاتری داشته باشند، زیرا آنها می‌توانند تمام سود کارشان را برای خود حفظ کنند. شاید همیشه به دنبال ابزارهایی آن هم به صورت رایگان برای بازاریابی خود بوده‌اید. بازاریابی دیجیتال امروزه به یک باید برای تمامی تجارت‌هایی که می‌خواهند در دنیای دیجیتال راه داشته باشند و بتوانند در اینترنت مشتریانی برای تجارت خود جذب نمایند، مبدل شده است. دیجیتال مارکتینگ جای همه آنها را گرفته است زیرا علی رغم کم‌هزینه بودن و پربازده بودن، قابل ارزیابی و بررسی آماری نیز می‌باشد.

  • Upwork: یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین پلتفرم‌های فریلنسری است که به شما این امکان را می‌دهد تا پروژه‌های مختلفی در زمینه‌های گوناگون پیدا کنید.

برای شروع یادگیری در مسیر دیجیتال مارکتینگ باید با ابزارها آشنا شوید

برای شروع یادگیری در مسیر دیجیتال مارکتینگ باید با ابزارهای زیر آشنا شوید

از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ زمینه‌ها و اشکال مختلفی دارد و تنها به یک شکل خاص از بازاریابی محدود نمی‌شود، ابزارهایی که برای بازاریابی دیجیتال وجود دارند نیز بسیار متنوع می‌باشند و هر یک می‌توانند تنها یک جنبه از بازاریابی دیجیتال را پوشش دهند. اگر شما به دنبال ابزارهایی برای بهبود بازاریابی دیجیتال خود باشید باید بتوانید برای هر شاخه از بازاریابی دیجیتال خود ابزار مناسبی بیابید.

ابزارهای سئو (بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوگر)

Google Search Console

کنسول جستجوی گوگل یکی از ابزارهایی است که استفاده از آن برای صاحبان وب‌سایت‌ها ضروری می‌باشد و می‌توان به جرات گفت که مدیریت سئوی یک وب‌سایت بدون داشتن این ابزار غیر ممکن می‌باشد. این ابزار رایگان است و صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانند به سادگی وب‌سایت خود را در آن ثبت نمایند. با استفاده از این ابزار می‌توانید عملکرد و کارایی وب‌سایت خود را مورد ارزیابی قرار دهید، مشکلات وب‌سایت خود را بیابید، محتواهایی که می‌خواهید موتورهای جستجوگر آنها را کراول کنند ثبت کنید، موبایل فرندلی بودن وب‌سایت خود را ارزیابی نمایید، عبارات جستجویی که کاربران زیادی را برای وب‌سایت شما جذب نموده‌اند بیابید و بسیاری آمارها و اطلاعات دیگر که دانستن آن برای صاحبان وب‌سایت‌ها ضروری است را در اختیار داشته باشید.

SEO SiteCheckup

ابزار SEO SiteCheckup یک ابزار ارزیابی عملکرد و سلامت وب‌سایت است که می‌تواند یک برآورد سریع و جزء به جزء از سلامت سئوی وب‌سایت شما در اختیار شما قرار دهد. این ابزار میزان موفقیت وب‌سایت شما در زمینه سئو و یا سلامت سئوی وب‌سایت شما را به صورت یک امتیاز از 1 تا 100 در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین یک گزارش در قالب یک فایل PDF قابل دانلود از اطلاعات سئوی وب‌سایت شما مثل کلیدواژه‌های مفید و پرترافیک، سئو فرندلی بودن تصاویر، کیفیت لینک‌های برگشتی و … در اختیار شما قرار می‌دهد. SEO SiteCheckup

افزونه Yoast SEO برای وردپرس (Yoast SEO Plugin for WordPress)

Yoast یک افزونه رایگان برای وردپرس است که به کاربران این امکان را می‌دهد که سئوی وب‌سایت خود را به سادگی مدیریت نمایند و صفحات وب خود را بهینه‌سازی نمایند. از این ابزار برای کاربری‌های بسیاری همچون تنظیم قالب‌ها، بهینه‌سازی توضیحات متا و عناوین، استفاده از کلیدواژه‌های بهینه، تنظیمات مربوط به لیستینگ در گوگل و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

Screaming Frog SEO Spider Tool

یکی دیگر از ابزارهایی که می‌تواند برای آنالیز سئوی یک وب‌سایت به شما کمک کند Screaming Frog SEO Spider Tool است. این ابزار یک اپلیکیشن دسکتاپ است که بر روی سیستم عامل‌های مختلف قابل اجرا است. این ابزار می‌تواند یک وب‌سایت را کراول کند و در صورت وجود اشتباهات رایج سئو در آن، صاحب وب‌سایت را از وجود آنها مطلع کند. برای مثال این ابزار می‌تواند برای بررسی زمان پاسخ‌دهی، سلامت لینک‌ها و عدم وجود لینک‌های مخدوش شده، محتواهای تکراری و … در وب‌سایت مورد استفاده قرار بگیرد.

Google’s Mobile Friendly and Speed Tool

این ابزار به شما کمک می‌کند که با سایر وب‌سایت‌هایی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند از لحاظ سئو رقابت نمایید. اگر بخواهید در عرصه رقابت با رقبای تجاری خود پیروز شوید، یکی از پارامترهای مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، سرعت بارگذاری وب‌سایت و موبایل فرندلی بودن آن است. با توجه به افزایش تعداد کاربران موبایلی، این ابزار مشکلاتی که در این زمینه‌ها در وب‌سایت وجود داشته باشد را به صاحبان وب‌سایت گوشزد می‌کند تا بتوانند در اولین فرصت آنها را برطرف نمایند.

Google Analytics

گوگل آنالیتیکس نیز مانند کنسول جستجوی گوگل برای صاحبان وب‌سایت‌ها یک امر ضروری است و بهترین نکته در رابطه با آن این است که این ابزار کاملاً رایگان است. ابزار گوگل آنالیتیکس اطلاعات بسیار جامع و مفیدی درباره ترافیک وب‌سایت، منابع مختلف ترافیک وب‌سایت، میزان بازدید کاربران از صفحات مختلف، زمان بازدید کاربران و اطلاعات آماری مختلف دیگری از وب‌سایت را در اختیار صاحبان وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد.

Buzzsumo

Buzzsumo یک ابزار آنالیز آماری محتوای وب‌سایت است و این ابزار آمار و اطلاعات دقیقی درباره تعداد دفعات اشتراک‌گذاری مطالب و محتواهای موجود در یک وب‌سایت در شبکه‌های اجتماعی در اختیار صاحبان وب‌سایت قرار می‌دهد. با استفاده از این ابزار صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانند مشهورترین و محبوب‌ترین محتواهای وب‌سایت خود را شناسایی نمایند. Buzzsumo

Bitly

ابزار Bitly که اغلب افراد آن را به عنوان یک کوتاه کننده لینک می‌شناسند، کاربردهایی نیز در زمینه آنالیز و ارزیابی وب‌سایت‌ها دارد. این ابزار ترافیک لینک‌ها را به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌دهد و همچنین ترافیک هر لینک را با جزییات برای کاربران آنالیز می‌کند. Bitly

Quill Engage

شاید برای شما سخت باشد که آمارها و اطلاعات دریافتی از گوگل آنالیتیکس را تک به تک بررسی کنید و معنی تمامی اعداد و آمارهای موجود در صفحات را متوجه شوید. این ابزار برای ایجاد توضیحاتی ساده و به زبان انگلیسی سلیس درباره آمارهای ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس به کاربران طراحی شده است.

ابزارهای شبکه‌های اجتماعی

ابزارهای شبکه‌های اجتماعی

Socioboard

ابزار Socioboard یک پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای تجارت‌ها و برندهای مختلف می‌باشد. هدف از ایجاد آن کمک به تجارت‌های مختلف برای جذب حداکثری مخاطب، پشتیبانی از مشتریان، بازاریابی و ایجاد تعامل با کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. شما می‌توانید با ایجاد یک حساب کاربری در این ابزار و کانکت کردن تمامی اکانت‌های تجاری مختلفی که در شبکه‌های اجتماعی گوناگون همچون: فیس‌بوک، تلگرام، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و … دارید، تمامی اکانت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را از طریق یک داشبورد مرکزی کنترل نمایید. ورژن رایگان این ابزار برای شما امکان زمان‌بندی، CRM، مدیریت و بررسی آماری برای 5 اکانت مختلف در شبکه‌های اجتماعی مختلف را فراهم می‌نماید. Socioboard

TweetReach

توییت ریچ به شما اجازه می‌دهد تا از میزان دسترسی به مقالاتتان در پست‌های وبلاگ در توییتر اطلاع یابید. شما می‌توانید به راحتی صرفاً با قرار دادن URL مقاله خودتان در آن اطلاعات توییتر را برای آن مقاله مشخص دریافت کنید. اطلاعاتی از قبیل دسترسی به مقاله، برداشت‌ها، تعداد توییت‌ها و بازنشر توییت‌ها در روزهای اخیر، بیشترین مشارکت‌کنندگان و فهرست بالغ بر 50 کاربری که مقاله را به اشتراک گذاشته‌اند. البته ورژن رایگان این ابزار تنها اطلاعات مربوط به 100 توییت را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما اگر شما به دنبال آن باشید که اطلاعات بیشتری به دست آورید و آنالیز دقیق‌تری از اطلاعات در اختیار شما قرار داده شود، باید حساب کاربری خود را به یکی از حساب‌های غیر رایگان آن ارتقا دهید. TweetReach

Socialmention

سوشال منشن ابزاری است که امکان بررسی آماری کلیدواژه‌ها، هشتگ‌ها و عبارات جستجو در شبکه‌های اجتماعی را می‌دهد. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید یک کلمه، عبارت یا یک هشتگ را در شبکه‌های اجتماعی و یا در کل اینترنت جستجو کنید و بررسی کنید که افراد بیشتر در چه مواردی این عبارات را جستجو می‌نمایند. یکی از نکات مثبتی که در رابطه با این ابزار وجود دارد، آن است که در هنگام جستجو و بررسی‌ها، وبلاگ‌ها، بوک مارک‌ها، تصاویر و و### ابزارهای شبکه‌های اجتماعی

Socioboard

ابزار Socioboard یک پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای تجارت‌ها و برندهای مختلف می‌باشد. هدف از ایجاد آن کمک به تجارت‌های مختلف برای جذب حداکثری مخاطب، پشتیبانی از مشتریان، بازاریابی و ایجاد تعامل با کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. شما می‌توانید با ایجاد یک حساب کاربری در این ابزار و کانکت کردن تمامی اکانت‌های تجاری مختلفی که در شبکه‌های اجتماعی گوناگون همچون: فیس‌بوک، تلگرام، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و … دارید، تمامی اکانت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را از طریق یک داشبورد مرکزی کنترل نمایید. ورژن رایگان این ابزار برای شما امکان زمان‌بندی، CRM، مدیریت و بررسی آماری برای 5 اکانت مختلف در شبکه‌های اجتماعی مختلف را فراهم می‌نماید. Socioboard

TweetReach

توییت ریچ به شما اجازه می‌دهد تا از میزان دسترسی به مقالاتتان در پست‌های وبلاگ در توییتر اطلاع یابید. شما می‌توانید به راحتی صرفاً با قرار دادن URL مقاله خودتان در آن اطلاعات توییتر را برای آن مقاله مشخص دریافت کنید. اطلاعاتی از قبیل دسترسی به مقاله، برداشت‌ها، تعداد توییت‌ها و بازنشر توییت‌ها در روزهای اخیر، بیشترین مشارکت‌کنندگان و فهرست بالغ بر 50 کاربری که مقاله را به اشتراک گذاشته‌اند. البته ورژن رایگان این ابزار تنها اطلاعات مربوط به 100 توییت را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما اگر شما به دنبال آن باشید که اطلاعات بیشتری به دست آورید و آنالیز دقیق‌تری از اطلاعات در اختیار شما قرار داده شود، باید حساب کاربری خود را به یکی از حساب‌های غیر رایگان آن ارتقا دهید. TweetReach

Socialmention

سوشال منشن ابزاری است که امکان بررسی آماری کلیدواژه‌ها، هشتگ‌ها و عبارات جستجو در شبکه‌های اجتماعی را می‌دهد. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید یک کلمه، عبارت یا یک هشتگ را در شبکه‌های اجتماعی و یا در کل اینترنت جستجو کنید و بررسی کنید که افراد بیشتر در چه مواردی این عبارات را جستجو می‌نمایند. یکی از نکات مثبتی که در رابطه با این ابزار وجود دارد، آن است که در هنگام جستجو و بررسی‌ها، وبلاگ‌ها، بوک مارک‌ها، تصاویر و ویدیوها را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهد. شما حتی می‌توانید بررسی کنید که آیا افراد عبارت مد نظر شما را در یک عبارت جستجوی مثبت استفاده نموده‌اند یا در یک عبارت جستجوی منفی و همچنین حجم جستجو و میزان تکرار جستجوی یک عبارت را نیز می‌توانید با استفاده از این ابزار مورد ارزیابی قرار دهید. Socialmention

Simply Measured

Simply Measured ابزاری است که به صورت کاملاً رایگان یک مجموعه گزارش از حساب‌های کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال، شما می‌توانید حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، گوگل پلاس و … را با این ابزار لینک کنید و به صورت منظم گزارشاتی درباره آنالیز ترافیک حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف و میزان ترافیک ارجاعی از آنها به وب‌سایت خود دریافت نمایید. Simply Measured

فروش و بازاریابی عمومی

Hubspot

Hubspot یک پلتفرم نرم‌افزاری بازاریابی درون‌گرا است که عمدتاً استفاده از ابزارهای آن برای کاربران رایگان است. نرم‌افزار رایگان فروش این پلتفرم این امکان را برای شما فراهم کرده است که قالب‌های ایمیل و محتواهای فروش تولید کنید و با Gmail، Outlook و بسیاری برنامه‌های ایمیلی دیگر لینک شود. شما می‌توانید بازاریابی ایمیلی را به صورت حرفه‌ای با این ابزار مدیریت نمایید. Hubspot

Sniply

Sniply یک ابزار بسیار جالب است که به شما امکان می‌دهد تا به آسانی CTA (call to action) تولید نموده و آن را به محتوایی که به اشتراک می‌گذارید اضافه نمایید. اگر صفحه‌ای که قصد به اشتراک‌گذاری آن را دارید از iframes پشتیبانی نماید، می‌توانید به راحتی دکمه CTA مورد نظرتان را تولید نموده و آن را در صفحه قرار دهید. به این ترتیب، تمامی کاربرانی که به لینک شما مراجعه می‌کنند CTA شما را مشاهده نمایند. Sniply

SumoMe

SumoMe دارای یک مجموعه قدرتمند از ابزارهای بازاریابی از جمله آنالیز محتوا، فرم تماس (contact form) سرویس به اشتراک‌گذاری تصاویر و … می‌باشد. نسخه رایگان این ابزار به شما اجازه می‌دهد که به تمامی برنامه‌های SumoMe دسترسی داشته باشید. همچنین این امکان برای مشترکین حرفه‌ای وجود دارد که با پرداخت 20 دلار و بیشتر به امکاناتی همچون تست A/B و دیگر ویژگی‌های این ابزار دسترسی داشته باشند. SumoMe

Ampervize

اگر دقیقاً نمی‌دانید که کار بازاریابی دیجیتال را از کجا باید آغاز نمایید، گزارشات Ampervize می‌تواند برای شما بسیار راهگشا باشد. این ابزار با توجه به پاسخ‌های شما به سوالاتی بسیار ساده در مورد تجارتتان، یک گزارش تخصصی در مورد حوزه کاری و فعالان موجود در عرصه تجارتتان به شما ارائه می‌نماید که می‌تواند برای شروع کار بازاریابی برای شما بسیار سودمند باشد. Ampervize

Cyfe

Cyfe یک بسته بسیار جامع و کامل برای مدیریت ابزارهای آنلاین تجارت شما می‌باشد. در این ابزار می‌توانید ویجت‌های مختلف سئو، ابزارهای ایمیلی، رسانه‌های اجتماعی، ابزارهای تبلیغاتی و … را در یک مکان اضافه نموده و با هم مدیریت نمایید. نسخه رایگان این ابزار می‌تواند تا 5 ویجت را پشتیبانی نماید و برای ارتقاء این ابزار به نسخه پیشرفته باید ماهیانه 19 دلار پرداخت نمایید تا بتوانید ویجت‌های بیشتری را در کنار هم داشته باشید. Cyfe

ابزارهای بازاریابی ایمیلی

Boomerang

Boomerang یک اپلیکیشن رایگان برای Gmail، Outlook و اندروید می‌باشد که تعداد زیادی ابزار برای مدیریت ایمیل را درون خود جای داده است. این ابزار به راحتی با رابط صندوق ورودی ایمیل شما ادغام می‌شود و می‌تواند ویژگی‌هایی همچون برنامه‌زمان‌بندی ایمیل، snoozing و یادآوری ارسال ایمیل را به این رابط اضافه نماید. Boomerang

MailChimp

اگر در حوزه ایمیل مارکتینگ فعالیت کرده باشید، احتمالاً با این ابزار مواجه شده‌اید. دلایل محبوبیت MailChimp بسیار زیاد است. این ابزار برای بیش از 2000 مخاطب و 12000 ایمیل در ماه کاملاً رایگان می‌باشد. این ابزار یک گزینه بسیار مناسب برای تجارت‌های کوچک و گروه‌ها می‌باشد تا به راحتی بتوانند به خبرنامه‌ها و قالب‌ها دسترسی داشته باشند. با استفاده از این ابزار به‌آسانی می‌توانید بازاریابی ایمیلی خود را بهبود داده و نسبت به دیگر رقبا پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته باشید. MailChimp

Klaviyo

Klaviyo یک نرم‌افزار بازاریابی ایمیلی است که به شما کمک می‌کند ایمیل‌های هدفمند و شخصی‌سازی شده ارسال نمایید. این ابزار برای 250 مخاطب و ارسال 500 ایمیل رایگان می‌باشد. حساب رایگان این ابزار شامل ابزارهای تست A/B، ادغام (integrations)، و بسیاری امکانات دیگر می‌باشد. Klaviyo

Structured Data Markup Helper

Schema.org یکی از انواع structured data markup است که شما می‌توانید در Gmail به ایمیل‌ها اضافه نمایید تا بتوانید از ویژگی‌های ارزشمندی از بازاریابی تعاملی (interactive marketing) دسترسی پیدا کنید. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به auto-adding to Google Calendar، one-click reviews و ادغام با جستجوها اشاره نمود. Structured Data Markup Helper

Hiver

Hiver یک سرویس همکاری ایمیلی است که کمک می‌کند تا یک تیم بتوانند بصورت اشتراکی یک حساب کاربری را بصورت کاملاً بهینه مدیریت نمایند. پیگیری وظایف، دسترسی به صندوق‌های پستی مشترک، نوشتن یادداشت‌ها، ارسال و اشتراک‌گذاری ایمیل به تمامی اعضای تیم از جمله ویژگی‌های این ابزار مفید می‌باشد. نسخه رایگان این ابزار دسترسی 3 کاربر به حساب مشترک را فراهم می‌نماید و برای کار با یک تیم بزرگ‌تر می‌توان با پرداخت 6 دلار در ماه، از نسخه پیشرفته این ابزار استفاده نمود.

ابزارهای ویدیو در شبکه‌های اجتماعی

Instagram Video

شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مختلفی وجود دارند که امکان انتشار ویدیوها را به کاربران می‌دهند، اما اکثر متخصصان در زمینه بازاریابی دیجیتال بر این باورند که یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای انتشار ویدیو و جذب کاربران و همچنین برند سازی، اینستاگرام می‌باشد. ابزار Instagram Video به شما این امکان را می‌دهد که ویدیوهای حرفه‌ای با مدت زمان کمتر از 60 ثانیه برای اینستاگرام تولید نمایید. امکانات متعددی همچون امکان فیلترگذاری و تغییر رنگ و کیفیت ویدیوها و امکان ایجاد یک ویدیو با استفاده از تصاویر متعدد را در اختیار شما قرار می‌دهد.

Wisita

Wisita یک پلتفرم مخصوص ویدیو یا ویدیو هاستینگ است که کاربران می‌توانند در آن ویدیوهای مختلفی را آپلود نمایند و این ابزار آنالیزهای دقیقی از این ویدیوها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای مثال، اگر شما یک ویدیو در این پلتفرم آپلود کنید، می‌توانید ارزیابی‌های آماری مختلفی همچون: آنالیز جزیی مشاهده‌کنندگان، گراف میزان تعامل کاربران با ویدیو و نقشه‌هایی که به شما نشان می‌دهد چگونه کاربران به ویدیوهای شما جذب شده‌اند، از این پلتفرم دریافت نمایید.

Powtoon

Powtoon ابزاری رایگان برای ایجاد ویدیوهای انیمیشنی یا تصاویر متحرک است که می‌توان با استفاده از آن ویدیوهای تبلیغاتی برای بازاریابی ایجاد نمود. این ابزار علاوه بر ایجاد تصاویر متحرک امکان ایجاد اینفوگرافیک‌های انیمیشنی و پرزنتیشن‌ها و بسیاری دیگر از انواع محتواهای دیداری متحرک را برای شما فراهم می‌نماید. اکانت رایگان این ابزار اجازه ایجاد ویدیوهای نهایتاً 5 دقیقه‌ای را به کاربران می‌دهد که در آنها یک واترمارک نیز وجود دارد. البته اکانت پولی این ابزار می‌تواند به شما امکان ایجاد ویدیوهای طولانی‌تر و بسیاری امکانات دیگر را بدهد.

نتیجه‌گیری

در حوزه دیجیتال مارکتینگ برنامه‌های آموزشی زیادی وجود دارد که هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین در دسترس هستند. چه بخواهید بازاریابی دیجیتال را به صورت آنلاین یاد بگیرید یا در دوره‌های آفلاین ثبت‌نام کنید، باید ابتدا اهداف خود را در ذهن مرور کرده و تصمیم بگیرید که دقیقاً چه می‌خواهید و به دنبال یادگیری چه مطالبی هستید. گزینه‌های زیادی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که شما می‌توانید به عنوان یک دیجیتال مارکتر در آنها شرکت کرده و مهارت‌های بازاریابی دیجیتال خود را تقویت کنید. حتی اگر تازه‌کار هستید و می‌خواهید تکنیک‌های اولیه بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید، می‌توانید از روش‌های یادگیری دیجیتال مارکتینگ که با یکدیگر صحبت کردیم، استفاده کنید.

سوالات متداول

مهارت‌های اولیه برای یادگیری بازاریابی دیجیتال چیست؟

  1. مهارت خلاقانه فکر کردن: اگر شما با فکر مردم پیش بروید، یک زمانی دیگر کار شما جذابیت نخواهد داشت زیرا مردم فکرشان و خواسته‌هایشان تغییر می‌کند و شما همیشه با داشتن خلاقیت باید چند پله از آنها جلو باشید تا همیشه مطلب جدیدی برای ارائه به کاربران داشته باشید. در آن صورت موفق خواهید شد.
  2. داشتن ذهنی برای تحلیل مسائل: همیشه در کار مدیریت سنتی و یا دیجیتال از نتیجه کار و یا یک فعالیت آمار و ارقامی گرفته می‌شود و این اعداد بسیار مهم هستند زیرا به شما راه درست را نشان می‌دهند. اما همه آنها مستلزم داشتن ذهنی برای تحلیل است. با تحلیل این ارقام به جای از دست دادن مبلغ، در نهایت سود قابل توجهی به دست خواهید آورد.

آیا می‌توان بازاریابی دیجیتال را به صورت خودآموز فرا گرفت؟

بله، دیجیتال مارکتینگ را می‌توان همانند بسیاری از حرفه‌های دیگر به صورت خودآموز فرا گرفت.

دسته‌بندی‌های آموزشی در زمینه دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برای آموزش و فراگیری دیجیتال مارکتینگ باید مطالب و سرفصل‌های آموزشی را برای خود تقسیم‌بندی کنیم تا بتوانیم تک‌تک آنها را به‌طور کامل یاد گرفته و از آنها استفاده نماییم. مراحل آموزشی آن می‌تواند شامل:

  1. آموزش راه‌اندازی کسب‌وکار
  2. اصول بازاریابی
  3. تبلیغات در گوگل و چگونگی آن
  4. آموزش بازاریابی محتوا
  5. سئو
  6. تحلیل مطالب دیجیتالی
  7. افزایش فروش و شناخت مشتری
  8. آشنایی با رپورتاژ آگهی

چرا نیاز به استراتژی دیجیتال مارکتینگ دارید؟

دیجیتال مارکتینگ مقوله‌ی بسیار مهمی است. برای اینکه کسب‌وکار خود را گسترش دهید، باید استراتژی بازاریابی خود را ایجاد نموده و توسعه دهید. امروزه افراد زیادی برای جذب و حفظ مشتریان خود به دنبال یافتن راهبردهای بازاریابی دیجیتال هستند. اگر کسب‌وکار شما یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ ندارد، احتمالاً با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

مشاوره و خدمات راه اندازی کمپین های تبلیغاتی

مشاوره و خدمات برای راه‌اندازی کمپین های تبلیغاتی در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی با بالاترین بازخورد ممکن با چیدن استراتژی مناسب مشاوره راه اندازی کمپین تبلیغاتیخدمات دیجیتال مارکتینگ
حامد مهدی زاده
حامد مهدی زاده
کارآفرین، دارای کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار با تمرکز بر مدیریت استراتژیک با تجربه در نقش‌های مدیر پروژه، مدیر بازاریابی، مدیر مالی، مدیر منابع انسانی و مدیر عملیات و دانشجوی دکترای مدیریت کسب‌وکار. آماده برای نقش‌های مدیرعامل (CEO)، مدیر ارشد اجرایی (COO)، و مدیر ارشد مالی (CFO) در سازمان‌های بزرگ و پیچیده. مدیر شرکت کاوشگران آداک و مدیر وب‌سایت وب‌آنجل، با بیش از ۱5 سال تجربه و تخصص حرفه‌ای در دیجیتال مارکتینگ. مشاور کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک در زمینه‌های مختلف برندینگ. آموزش‌ها و مقالات من حاصل تجارب و نظریاتم در طی این سال‌هاست و به عنوان متخصص در پروژه‌ها و موضوعات رقابتی سئو فعالیت دارم.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments