جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

معرفی ابزار های دیجیتال مارکتینگ
آنچه در این پست می خوانید

امروزه دنیای آنلاین فرصتی برای ایجاد کسب ‌و‌ کارهای اینترنتی و همچنین تبلیغ و رشد تمامی کسب و کارها می باشد. شما با استفاده از تکنیک ها و ابزار های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال می توانید برای کسب و کار خود برندسازی کرده و مخاطبان را جذب کنید.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ابزار هایی هستند که دیجیتال مارکتر ها برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های آنلاین از آنها استفاده می کنند. این ابزار ها تنوع بسیار زیادی دارند و هر روز نیز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

یک ابزار دیجیتال مارکتینگ خوب به شما کمک می کند تا بتوانید از اطلاعات جمع‌ آوری شده در جهت اندازه گیری شاخص کلیدی عملکرد، تعیین استراتژی و همچنین آسان کردن فرآیند های کاری استفاده کنید. ابزار های دیجیتال مارکتینگ به شما در اجرای یک استراتژی مناسب کمک می‌کنند.

شما با استفاده از این ابزار ها می توانید چندین پله از رقبای خود بالاتر باشید. با استفاده از این ابزار ها کمپین های بازاریابی تاثیر گذارتری خواهید داشت، با استفاده از این ابزارها مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ خود را هموار کنید. من خود از علاقه مندان به استفاده از جدیدترین و بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ هستم.

همواره سعی میکنم درباره بهترین ابزار بازاریابی دیجیتال تحقیق کرده و اطلاعات مربوط به آنها را مطالعه کنم. در همین راستا می خوام در این مقاله تجارب و اطلاعات خود را درباره بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ با شما به اشتراک بگذارم. البته قبلا در سئو روز به معرفی ابزار های دیجیتال مارکتینگ پرداخته بودم، ولی در اینجا آموزش نحوه استفاده از این ابزارها را هم توضیح خواهم داد.

معرفی برترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

1-گوگل انالیتیکس

به نظر من گوگل آنالیتیکس برای هر وب سایت هدفمندی بسیار مهم و واجب است. این ابزار مانند یک تحلیلگر حرفه ای عمل می کند. پس اگر با گوگل آنالیز آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌ کنم این مقاله را بخوانید و آن را بکار بگیرید و از پیشرفت سایت خود شگفت زده شوید.

یکی از قدرتمندترین و بهترین ابزار های تحلیل سایت در دنیا همین گوگل آنالیتیکس است. این ابزار بصورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد و استفاده از آن نیز بسیار راحت است. گوگل آنالیتیکس برای تحلیل و رصد کردن وب سایت طراحی شده است. این ابزار به شما کمک می کند تا بدانید چه کاربرانی از سایت شما بازدید می‌ کنند.

همچنین شما می‌ توانید با استفاده از این ابزار از محل کاربران، مرورگر هایی که استفاده می کنند، فعالیت‌ های کاربران، زمان ورود و خروج آنها و سایر اطلاعات مانند زبان و … اطلاع پیدا کنید. گوگل آنالیتیکس با مشاهده و تحلیل رفتار کاربران و ارائه گزارش های مختلف در این زمینه، به شما در بهبود سئو سایت، افزایش فروش محصولات، رشد و توسعه کسب و کارتان کمک شایانی می کند.

با ارائه گزارش های مختلفی که این ابزار در مورد کاربران به شما ارائه می دهد، می توانید تبلیغات سایت خود را با هدفمند کنید. جالب است که بدانید طبق بررسی هایی که انجام شده بسیاری از سایت های معروف دنیا از این ابزار برای تحلیل وب سایت خود استفاده می کنند. آنها با این ابزار تعداد بازدید کنندگان وب سایت خود را تحلیل و بررسی نموده و با این کار در صدد پر بازدیدتر کردن سایت خود بر می آیند.

کاربرد های گوگل آنالیتیکس در دیجیتال مارکتینگ فراتر از این موارد است. اما همان طور که به تعدادی از آنها اشاره کردم، به طور خلاصه مهم ترین کاربرد های گوگل آنالیتیکس عبارتند از:

  1. مسیر هایی که کاربران از آن طریق وارد سایت شما شده اند را نمایش می دهد.
  2. تعداد بازدیدکنندگان سایت را نشان می دهد.
  3. محل زندگی کاربران مانند شهر یا کشور آنها را نمایش می دهد.
  4. میزان توقف کاربران را در صفحات مختلف سایت به شما نشان می دهد.
  5. صفحات و بخش هایی که برای کاربران جذاب بوده و بازدید بیشتری از آن شده را نشان می دهد.
  6. تعداد کاربرانی که از طریق سایت تبدیل به مشتری شده اند را نمایش می دهد.
  7. ویژگی ها و رفتار کاربرانی که به مشتری تبدیل شده اند را نشان می دهد.
  8. تکنیک هایی که سبب افزایش ترافیک سایت می شود را نمایش می دهد.
  9. راهکار های افزایش سرعت سایت را نشان می دهد و…..

اینکه بدانید کاربران از چه طریقی وارد سایت شما شده اند بسیار مهم است. اگر آنها از طریق سرچ در گوگل یا به اصطلاح سئوی ارگانیک وارد سایت شده باشند، پس کار ها و هزینه هایی که برای سئوی سایت خود انجام داده اید، به نتیجه رسیده است.

یا اگر آنها از طریق کمپین های تبلیغاتی “مانند تبلیغی که در گوگل ادز کرده اید” وارد سایت شما شده اند، پس هزینه ای که برای تبلیغات صرف کرده اید مفید بوده است. اگر هم از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام وارد سایت شده اند، پس پست هایی که در این شبکه ها به اشتراک گذاشته اید موفق بوده و در میان کاربران محبوب واقع شده است.

آموزش کار با گوگل آنالیتیکس

آموزش گوگل آنالیتیکس برای هر فردی که به دنبال افزایش بازدیدکنندگان سایت و در نتیجه افزایش فروش و ارائه خدمات خود به کاربران است، یکی از الزامات اولیه است. اگر با گوگل انالیتکس آشنایی ندارید کافی ست با من همراه شوید تا به صورت تصویری این ابزار بسیار کاربردی و مفید را از ابتدای نصب آن برای شما توضیح دهم.

اموزش نصب گوگل آنالیتیکس

ابتدا به یک حساب گوگل نیاز دارید. اگر از قبل یک حساب کاربری جیمیل دارید، می‌ توانید از آن برای راه‌ اندازی حساب گوگل آنالیز خود استفاده کنید.

اگر نه باید یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید. اگر وب سایت های دیگری دارید، می توانید تمام وب سایت ها یا اپلیکیشن های موبایل خود را از طریق یک حساب گوگل آنالیتیکس بررسی کنید و نیازی نیست برای هر اپلیکیشن یا سایت یک حساب گوگل انالیتیکس جدا ایجاد کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که به علت فیلتر بودن سایت گوگل آنالیتیکس در ایران نیاز به فیلتر شکن دارید. پس از ایجاد حساب کاربری وارد صفحه نصب گوگل انالیتیکس شده و گزینه start for free را انتخاب کنید.

1 5

پس از آن یک صفحه خوش‌ آمد گویی و توضیحات اولیه برای شما نمایش داده می‌شود. با کلیک روی دکمه set up for free به مرحله بعد می روید.

2 5

در مرحله بعد نام اکانت مورد نظرتان را در مستطیل قرمز وارد کنید.

سپس در پایین صفحه اطلاعات تحلیلی که می خواهید در دسترس گوگل باشد را مشخص کنید. پیشنهاد می کنم که تمام بخش‌ های این قسمت و به خصوص Benchmarking را تیک بزنید. زیرا این گزینه به شما کمک می کند تا اطلاعات وب‌سایت خود را با وب سایت های رقبا مقایسه کنید. پس از آن گزینه next را در پایین صفحه انتخاب کنید.

3 5

در این مرحله گوگل انالیتیکس از شما می خواهد چیز هایی که می‌ خواهید بررسی و اندازه‌ گیری کنید را مشخص کنید. در اینجا باید مشخص کنید که آیا وبسایت، اپلیکیشن یا به صورت همزمان اپلیکیشن و وبسایت را می‌ خواهید اضافه کنید. یکی از گزینه ها را انتخاب کرده و Next را بزنید.

(اگر فقط می خواهید از آن برای وب سایت استفاده کنید گزینه وب را انتخاب کنید)

4 4

  • در مرحله بعد وارد property می شوید.
  • برای وب سایت خود یک نام مشخص انتخاب کنید.
  • سپس URL وب سایت خود را وارد کنید.
  • در قسمت دسته بندی یا industry category نوع کسب و کار خود را مشخص کنید.

25 دسته مختلف وجود دارد؛ اما اگر جزو هیچکدام از این دسته‌ بندی‌ها نیستید گزینه Other را انتخاب کنید. بعد از آن کشور و منطقه خود را وارد کنید؛ برای داشتن آمار دقیق باید این قسمت را به درستی انتخاب کنید (مثال: ایران- تهران)

6 2

در مرحله آخر پنجره‌ ای ظاهر می‌ شود که از شما می‌ خواهد قوانین استفاده از سرویس را خوانده و بپذیرید. هر دو بخش قوانین را تیک زده و Accept کنید. پس از انجام تمام این مراحل روی گزینه get tracking ID کلیک کنید تا یک آی دی یا کد ردیابی برای شما ایجاد شود.

این کد به صورت ترکیبی از حروف UA و یک سری عدد می باشد که برای هر وب سایتی متفاوت است. این آی دی در زمان ایجاد تگ لازم است. بنابراین حتما آن را کپی یا سیو کنید. اگر از وردپرس استفاده می‌ کنید به پیشخوان بروید و قسمت نمایش / ویرایشگر را انتخاب کنید.

سپس به پوشه Header.php رفته و کد را وارد کنید و روی گزینه ذخیره کلیک کنید. پس از وارد کردن ایدی یا کد، گوگل انالیز روی سایت تان نصب می شود. البته برای دیدن داده ها باید 24 ساعت صبر کنید.

7 1

نحوه کار با گوگل انالیتیکس

پس از نصب گوگل انالیتیکس اولین چیزی که در صفحه اصلی آن مشاهده می کنید، یک داشبورد برای بررسی و تحلیل اطلاعات مربوط به مخاطبان است. از این تحلیل به یک تصویر کلی از وب سایت خود می رسید.

همچنین با ورود به این بخش و کلیک بر روی لینک نمایش داده شده در زیر هر جدول می توانید به اطلاعات جزئی تری دست یابید یا از منوی نوار سمت چپ  استفاده کنید. به علاوه شما می توانید هنگام کار با گوگل انالیتیکس از کلید های میانبر برای ورود سریع به صفحات مورد نظر خود استفاده نمایید. گوگل آنالیز بخش‌ های متعددی دارد که هر کدام گزارشات مختلف و دقیقی ارائه می دهند.

برخی از این بخش ها را با یکدیگر مرور می کنیم:

  • Home

در این بخش شما می‌ توانید یک بررسی کلی از عملکرد سایت خود داشته باشید. داده‌ های مربوط به یک هفته به صورت پیش‌ فرض نشان داده می‌ شوند. در اینجا شما می توانید تعداد کاربران، میزان دفعات حضور آنها در سایت و مدت زمانی که هر بار در سایت گذرانده‌اند، صفحاتی که بیشترین بازدید را داشته اند و… را مشاهده کنید.

  • Customization

این بخش چهار قسمت دارد که عبارتند از:

  • Dashboards: در این بخش شما می‌ توانید یک میز کار شخصی برای خود ایجاد کنید.
  • Custom Reports: در این قسمت می توانید گزارش‌ های شخصی با معیار های مشخص ارائه کنید.
  • Saved Reports: در این قسمت می توانید تمام گزارش‌ هایی که قبلا ذخیره کرده‌اید را ببینید.
  • Custom Alets: این بخش یک هشدار ایمیلی است که به هنگام اجرای یک شرط خاص درون آمار سایت برای شما ارسال می‌ گردد.

مثلا شما می توانید مشخص می‌ کنید اگر میزان فروش به حد مشخصی رسید یک ایمیل برایتان ارسال شود.

  • گزارش Real time

در این گزارش شما می توانید اطلاعات لحظه‌ ای وب سایت خود را مشاهده می‌ کنید. به عنوان مثال سایت شما در این لحظه چند نفر کاربر دارد؟ کاربران در کدام صفحات هستند؟ و….

  • گزارش Acquisition

در این گزارش می توانید تعداد و نوع ترافیک ورودی سایت را مشاهده کنید. این بخش اطلاعات جامع و کاملی در مورد نحوه جذب کاربران ارائه می‌ دهد. به عنوان مثال کاربران چگونه و از چه روشی وارد سایت شما شده اند یا از چه طریقی تبدیل به مشتری شده‌ اند. میزان ترافیک ارگانیک، شبکه های اجتماعی و … را می‌ توانید در این بخش بررسی نموده و ببینید که کدام قسمت‌ ها نیاز به فعالیت بیشتر دارند.

  • گزارش Behavior

این گزارش رفتار کاربران سایت را به شما نشان می‌ دهد. به عنوان مثال کاربران با بخش‌ های مختلف سایت چگونه تعامل می‌ کنند؟ چقدر برای صفحات مختلف سایت وقت می گذارند؟ نرخ پرش چقدر است؟ سرعت بار گذاری سایت چقدر است؟ و …

  • گزارش Conversions

در این گزارش می‌ توانید اهدافی را تعیین نموده و وضعیت دست‌ یابی به آن اهداف را بررسی کنید. به عنوان مثال هدف خود را تعداد کاربرانی که تبدیل به مشتری می شوند، تعیین می کنید. البته باید این هدف خود را در قسمت ادمین وارد کنید.

  • بخش Discover

این بخش یک راهنمای کامل به زبان انگلیسی برای یادگیری گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می‌ دهد.

  • بخش Admin

این بخش مخصوص تنظیمات حساب کاربری گوگل آنالیتیکس و گزارش‌ ها است. همچنین تنظیمات مربوط به ایجاد اهداف و فعال کردن قسمت فروشگاه سایت نیز در این بخش قرار دارد.

2- گوگل تگ منیجر

یکی از بهترین ابزار هایی که می تواند اطلاعات خوبی از کاربران جمع‌ آوری کرده و در اختیار شما قرار دهد، گوگل تگ منیجر است. یکی از مهمترین اهداف بازاریابی فروش بیشتر و افزایش کسب درآمد است. برای تحقق این هدف مهمترین کاری که باید انجام دهید توجه به نیاز ها و به طور کلی رفتار مشتری است.

هر چه بتوانید ارتباط نزدیک‌ تری با مشتریان خود برقرار کنید و از رفتار ها، نیاز ها و تصمیم‌گیری‌ های آنها بیشتر باخبر باشید، تحلیل درست تری از نیاز ها و خواسته‌ های مشتریان را خواهید داشت و در جهت برطرف کردن نیاز های آنها برخواهید آمد.

گوگل تگ منیجر یکی دیگر از ابزار های رایگان گوگل است که به مدیریت تگ‌ هایی که در صفحات سایت و اپلیکیشن‌ ها قرار داده می‌شود کمک می‌ کند. استفاده از این ابزار بسیار ساده است. این ابزار قدرتمند به شما کمک می کند تا اطلاعات دقیق‌ تری از سایت خود به دست آورید.

یکی از مزایای این ابزار این است که نیازی نیست هیچ تغییری در کد های سایت ایجاد کنید و هم برای جمع‌ آوری اطلاعات لازم از رفتار مشتریان، نیازی به تغییر کد های سایت خود ندارید. از دیگر مزایای گوگل تگ منیجر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده آسان: همان‌ طور که گفتم استفاده از این ابزار بسیار ساده است.

شما به راحتی می‌ توانید بدون هیچ گونه دستکاری یا تغییر در کد های سایت خود، کد های گوگل تگ منیجر را در صفحات سایت وارد کنید. به علاوه امکان مدیریت این تگ‌ ها در گوگل آنالیتیکس نیز کار آسانی است.

امکان ویرایش قبل از انتشار: اگر فکر می‌ کنید کد هایی که گذاشتید درست کار نمی کند یا اگر می‌ خواهید عملکرد دقیق آنها را ببینید، پیش‌ نمایش گوگل تگ منیجر به شما کمک می‌ کند تا به سادگی عملکرد این کد ها را بررسی نموده و اگر مشکلی وجود داشت قبل از انتشار برطرف و اصلاح کنید.

راحتی در به‌ روزرسانی سایت: چون گوگل تگ منیجر از سایت یا اپلیکیشن شما جداست، شما می توانید تمام کار های لازم را در محیطی دیگر انجام دهید. به همین دلیل به‌ روزرسانی سایت، نصب افزونه‌ ها، تغییر رابط کاربری UI و … در سایت و اپلیکیشن خیلی سریع انجام می گیرد.

مدیریت کاربران و امکان تعیین سطح: شما برای کنترل بهتر سایت خود می‌ توانید اختیارات کاربران را سطح‌ بندی نموده و مشخص کنید که چه افرادی می‌ توانند روی وب‌ سایت و تگ‌ منیجر ها تغییرات اعمال کرده یا آنها را ایجاد کنند.

امکان ذخیره‌سازی: پس از انتشار گوگل تگ منیجر یک نسخه از تغییرات قبلی ذخیره می‌ شود که شما با مراجعه به آرشیو خود می‌ توانید تغییرات جدید را لغو کرده و به نسخه قبلی برگردید. بنابراین هر جایی که نیاز به اصلاح یا بازگشت باشد خیلی سریع می‌ توانید این کار را انجام دهید.

تگ‌ های پیش‌ فرض: در گوگل تگ منجیر بسیاری از تگ‌ ها به صورت پیش‌ فرض در اختیار شما قرار می گیرند و اگر نتوانید کد نویسی کنید، خیلی راحت می‌ توانید سراغ آنها بروید. البته امکان ویرایش و شخصی‌ سازی این کد ها نیز وجود دارد.

افزایش امنیت: خیالتان راحت باشد!

تگ‌ ها و کد هایی که در سایت قرار می‌ دهید هیچ‌ گونه مشکل امنیتی ایجاد نمی‌ کنند، زیرا تمام امکانات و سطوح امنیتی در اختیار قرار دارد.

رایگان بودن: رایگان بودن این ابزار به شما کمک می‌ کند در هزینه‌ ها صرفه‌ جویی کنید.

ردیابی رویداد ها: با استفاده از این ابزار متوجه می شوید که کاربران کدام صفحات را بیشتر بازدید کرده اند، روی کدام لینک ها کلیک کرده اند، با کدام صفحات تعامل بیشتری برقرار کرده و…

کاربرد گوگل تگ منیجر

شما با کمک این ابزار می توانید گوگل انالیتیکس را نیز نصب کنید و اطلاعات مورد نیاز را به گوگل انالیتیکس و سایر ابزار های تحلیلی انتقال کنید. همچنین با استفاده از این ابزار بدون نیاز به کد نویسی به صفحات مختلف تگ های خاصی اضافه کنید.

برخی از مهم‌ ترین این کاربرد های این ابزار عبارتند از:

  • اتصال سرویس‌ های آمارگیری
  • مشاهده رفتار کاربران
  • ثبت بازگشت و خروج کاربران از سایت
  • شناسایی افزونه‌ های مورد استفاده کاربران
  • مشاهده رفتار کاربران اپلیکیشن‌ ها و خطای اپ
  • ثبت تعداد کلیک ها
  • فعال‌ سازی سرویس‌ چت، نوتیفیکیشن و…
  • شناسایی میزان اسکرول صفحه توسط کاربران
  • مشاهده فرم‌ ها از اطلاعات خروجی و حتی اطلاعات فرم‌ های ارسال نشده
  • ثبت اطلاعات از پخش ویدیو یا صدا
  • افزودن تگ‌ های خاص به صفحه
  • افزودن کد های اسکیما به صورت اتوماتیک
  • مشاهده میزان تعامل کاربران

آموزش نصب گوگل تگ منجیر

توجه: برای نصب این ابزار کاربردی نیز باید دارای حساب کاربری در گوگل باشید و همچنین از فیلترشکن استفاده کنید.

ابتدا وارد آدرس Google Tag Manager شوید و اطلاعات خود را در گوگل تگ منیجر وارد کنید.

8 1

گزینه Start for free را انتخاب کرده و سپس آدرس جیمیل خود و رمز ورود را وارد کنید و بر روی کلمه Next کلیک کنید. اگر اکانت گوگل شما در مرورگر لاگین شده باشد، به صفحه زیر منتقل می‌شوید:

9 2

در این صفحه باید یک نام برای اکانت خود انتخاب کنید. نام کشور ایران در لیست کشور ها وجود ندارد و شما می‌ توانید همان کشور پیش‌ فرض، یعنی آمریکا را انتخاب کنید. سپس در قسمت Container name، آدرس سایت خود را وارد کنید.

پس از آن گزینه Web را انتخاب و بر روی Create کلیک کنید.

10 1

پس از این مرحله صفحه ای برای شما باز می شود که باید برای تایید شرایط و قوانین سرویس گوگل تگ منیجر بر روی Yes کلیک کنید. بعد از پذیرفتن این شرایط، GTM به شما کد هایی که باید در سایت خود قرار دهید را نشان می‌ دهد.

11

در مرحله بعد، باید هر دو کد بالا را در قسمت head و body سایت خود کپی کنید. اگر سایت شما وردپرس است به بخش نمایش > ویرایشگر رفته و بر روی فایل header.php کلیک کنید تا ویرایشگر این بخش فعال شود. حالا همانند تصویر زیر، بعد از head و body کد های GTM را قرار دهید.

12

پس از انجام تمام این مراحل، روی گزینه submit کلیک کرده و Container خالی را publish کنید. اگر مراحل را به درستی انجام داده باشید به صفحه دیگری منتقل می‌ شوید ک باید در کادر آن، آدرس سایتتان را به صورت کامل وارد کنید. در صورت نصب درست این ابزار باید پیام وصل بودن گوگل تگ منیجر به سایت را ببینید.

3- گوگل سرچ کنسول

گوگل وب مستر تولز که به گوگل سرچ کنسول تغییر نام داده است یک سرویس آنلاین رایگان است که توسط گوگل ارائه شده است. شما برای رسیدن به یکی از نتایج برتر در گوگل باید معیار های تعریف شده توسط موتور های جستجوگر گوگل را به خوبی بشناسید.

اگر سایت شما در نتایج اولیه گوگل نباشد، امکان دیده شدن آن کم بوده و شما از رقبای خود عقب می مانید. بنابراین بررسی وضعیت سایت در نتایج جستجو گوگل و عملکرد آن امری ضروری است. ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول یکی از مهم ترین کار هایی است که باید به منظور بهبود کار خود انجام دهید.

بیشتر بخوانید:  سئو محلی چیست؟

گوگل سرچ کنسول با ارائه ابزار های کارآمد و آمار هایی دقیق، بهترین گزینه برای تحلیل سایت و رفع مشکلات احتمالی است. شما با استفاده از این ابزار ارزشمند می توانید سایت خود را بهینه سازی کنید. پس از اینکه سایت شما توسط سایت گوگل سرچ کنسول شناخته شد، این سایت داده های مربوط به سایت شما را جمع آوری می کند.

این اطلاعات می تواند در مورد ایندکس شدن سایت، ترافیک سایت، تعداد کلیک هایی که از طریق سرچ گوگل به دست می آید و … باشد. البته ابتدا باید مالکیت سایت خود را تایید کنید تا بتوانید از این اطلاعات استفاده کنید. برای آگاهی از آمار و اطلاعات، google search console گوگل توصیه می کند که حداقل ماهی یک بار به سرچ کنسول خود سر زده و داده های آن را تحلیل و بررسی کنید.

البته گاهی لازم است که این کار را به صورت هفتگی یا حتی روزانه انجام دهید. با این ابزار شما متوجه می شوید قبل از اینکه یک کاربر وارد سایت شما شده، چه فرآیندی اتفاق افتاده است. همچنین می توانید بررسی کنید که موتور های جستجو چگونه روی سایت شما تاثیر می گذارند. شما می توانید به سرچ کنسول گوگل درخواست ایندکس شدن سایت خود را بدهید. پس از ثبت درخواست برای بررسی و ایندکس کردن سایت معمولا بین چند روز تا چند هفته زمان می برد.

نحوه کار با گوگل سرچ کنسول

اگر برای اولین بار است که می خواهید از این سایت استفاده کنید، ممکن است همه چیز به نظرتان پیچیده برسد. زیرا با تعداد زیادی تگ، انواع و اقسام فیلتر ها و نمودار های گیج کننده رو به رو خواهید شد که شاید خیلی از آنها برایتان ناشناخته باشد. اما نگران نباشید. وقتی کار با گوگل سرچ کنسول را شروع می کنید، کم کم روی تمام این موارد تسط پیدا می کنید.

هر چقدر که بیشتر با این سرویس مهم کار کنید، روی ابزار های آن تسلط بیشتری پیدا خواهید کرد. این ابزار کاربرد های زیادی دارد. برخی از کاربرد ها و ویژگی های مهم این ابزار عبارتند از:

  1. با ثبت سایت خود در google search console گوگل سایت شما را پیدا کرده و ربات های خزنده خود را درون آن فرستاده تا محتوا های آن را ایندکس کنند.
  2. برای رفع هر گونه مشکلی در رابطه با ایندکس شدن محتوا های سایت، می توانید از طریق گوگل سرچ کنسول اقدام نمایید و به راحتی این مشکلات را برطرف کنید.
  3. -با استفاده از این ابزار شما می توانید رتبه سایت خود را بررسی و بهبود ببخشید.
  4. اگر نیاز به بررسی یک بخش مشخص از سایت یا ایندکس شدن سایت خود توسط گوگل داشتید، می توانید از طریق این ابزار درخواست خود را به گوگل ارسال کنید.
  5. تعداد دقیق لینک های داخلی و خارجی سایت در گوگل سرچ کنسول مشخص شده است.
  6. با استفاده از این ابزار امکان حل مشکلات متداول و بررسی mobile-friendly و فریم ورک AMP وجود دارد.
  7. با استفاده از گوگل سرچ کنسول می توانید کلمات کلیدی مرتبطی که توسط کاربران بیشترین سرچ را داشته پیدا نموده و به بهبود رتبه سایت و افزایش ترافیک سایت خود کمک کنید.
  8. این ابزار نشان می دهد که سایت شما در کدام یک از نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود.

این پلتفرم به گونه ای طراحی شده است که شما با هر تخصص و تجربه ای می توانید از آن استفاده نمایید. اما برای افراد زیر کارآمد تر و مفید تر از دیگران است:

مدیران و مالکان کسب و کار ها:

  • صاحبان کسب و کاری که یک وب سایت دارند می توانند با استفاده از گوگل سرچ کنسول و داشتن تحلیلی درست و دقیق عملکرد سایت خود را بهبود بخشیده و رتبه سایت خود را به یکی از نتایج برتر گوگل ارتقا دهند. بهینه سازی سایت سبب فروش بیشتر و برند سازی بهتر می شود.
  • سئو کاران و بازاریابان: بازاریابان و سئو کاران با استفاده از گوگل سرچ کنسول می توانند ترافیک سایت را افزایش داده و رتبه آن را بهبود بخشند. زیرا اکثر کاربران از طریق موتور های جستجو وارد یک وبسایت می شوند.
  • مدیران سایت: اگر مدیر سایت هستید باید عملکرد سایت خود را بررسی نمایید. این ابزار به شما کمک می کند تا بعضی از ارور های سرور یا مشکلات امنیتی سایت خود را شناسایی نموده و آنها را کنترل و برطرف نمایید.
  • توسعه دهندگان وب: اگر در حال نوشتن markup یا کدی برای سایت خود هستید، می توانید از گوگل سرچ کنسول کمک بگیرید.

آموزش نصب گوگل سرچ کنسول

 برای نصب این ابزار کاربردی نیز به یک حساب کاربری در گوگل نیاز دارید. برای نصب google search console باید در مرورگر وارد حساب کاربری جیمیل شوید.

ابتدا وارد سایت سرچ کنسول گوگل شوید و گزینه Start رو بزنید.

13

سپس گزینه Domain را انتخاب نموده و نام دامنه سایت خود را با پسوند بنویسید و در ادامه COUTINUE را بزنید.

14

 

پس از آن کد تاییدی برای شما نمایش داده می شود که باید  آن را کپی کنید.

اکنون وارد هاست خود شوید و از بخش Domains گزینه Zone Editor را انتخاب کنید.

15

در بخش Zone Editor، اگر چند دامنه دارید، دامنه مورد نظر خود را وارد کنید و گزینه Manage را بزنید

16

در صفحه manage روی گزینه Add Record کلیک کنید و سپس گزینه Add “TXT” Record را انتخاب کنید.

17

پس از آن کادری ظاهر می شود که باید دامنه سایت خود را در سمت چپ وارد کنید و در سمت راست، کد تایید خود را Paste کرده و در نهایت Save Record را بزنید.

18

پس از انجام تمام این مراحل به سایت گوگل سرچ کنسول برگشته و گزینه Verify را بزنید. اگه مراحل را به درستی انجام داده باشید، Verify دامنه شما انجام می شود و گوگل سرچ کنسول برای سایت شما نصب می شود.

مقایسه گوگل سرچ کنسول جدید با نسخه قبلی آن

نسخه جدید گوگل سرچ کنسول در مقایسه با نسخه قبلی آن یکسری تغییرات کلی داشته که سبب بهبود عملکرد آن شده است.

برخی از این تغییرات مهم و اساسی عبارتند از:

  1. درباره صفحات سایت جزئیات بیشتری در اختیار کاربران قرار می گیرد.
  2. اطلاعات بیشتری درباره ایندکس شدن صفحه، URL های استاندارد، موبایل فرندلی و…. ارائه می دهد.
  3. با استفاده از نسخه جدید گوگل سرچ کنسول شما می توانید صفحاتی که توسط ربات های خزنده مشکل دار شناخته شده اند را شناسایی و مشکل آنها را حل و برطرف کنید.
  4. در نسخه جدید گوگل سرچ کنسول گزارش دهی و خدمات بهتری ارائه شده است.
  5. در نسخه قبلی اطلاعات مربوط به ترافیک سرچ سه ماهه بود.

اما در نسخه جدید آن اطلاعات 16 ماهه به نمایش گذاشته می شود.

4-گوگل کیورد پلنر keyword planner

ابزار گوگل keyword planner یکی از قدرتمند ترین و بهترین ابزار های موجود برای یافتن کلمات کلیدی است. این ابزار رایگان قابلیت های فراوانی دارد و استفاده از آن بسیار راحت است. با استفاده از این ابزار، گوگل کلمات کلیدی جذاب و پر جستجو را به شما ارائه می دهد.

ابزار گوگل کیورد پلنر بهترین ابزازی است که می‌توان از آن در یافتن کلمات کلیدی برای سئو و بهینه سازی سایت و تبلیغات در گوگل ادوردز استفاده کرد. شما می توانید از ابزار کیورد پلنر برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود و پیش بینی نرخ کلیک و جستجو استفاده کنید.

همان طور که گفتم کلمات کلیدی تاثیر چشمگیری در سئو سایت و رتبه بندی آن دارند. از این ابزار ارزشمند برای تقویت سئو استفاده کنید. این ابزار به خصوص برای بازاریابان محتوا بسیار کاربردی است.

اگر شما هم این حرفه را دارید، به عنوان یک بازاریاب محتوا همیشه باید به دنبال کلمات کلیدی مناسبی باشید که علاوه بر افزایش رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل سبب افزایش ترافیک سایت شما شود. با جستجوهای متعدد در Keyword Planner شما می توانید مناسب ترین کلمات کلیدی را برای وب سایت خود انتخاب کنید.

ابزار گوگل کیورد پلنر به شما کمک می کند تا این کلمات کلیدی هدفمندی که سبب ترافیک بیشتر می شود را شناسایی کنید. یکی از مهمترین و بزرگ ترین اهداف در دیجیتال مارکتینگ «تحقیق کلمات کلیدی مناسب» است. کلمات کلیدی که ابزار کیورد پلنر به شما ارائه می دهد، خواسته‌دها و نیازدهای مردم است که در اینترنت جستجو شده است.

این کلمات کلیدی می تواند رابطی خوب بین خواسته های کاربران و صاحبان وب‌ سایت‌ ها باشند. از این طریق صاحبان وب‌ سایت ها روی کلمات کلیدی مرتبط و پر جستجو با موضوع سایت خود تمرکز می کنند تا بتوانند کاربران خاص و هدفمند خود را جذب نمایند.

کاربران برای برطرف کردن نیاز خود به محصول، خدمات یا بدست آوردن اطلاعات، تعدادی از کلمات کلیدی را جستجو می کنند. پس صاحبان وب‌ سایت همواره باید در تلاش برای رسیدن به کلمات کلیدی باشند که بیشترین سرچ را توسط کاربران داشته است. یک بازاریاب باید بداند که از کدام کلمات کلیدی برای ارائه سرویس، محصول و یا محتوای خود استفاده کند تا بیشترین تعداد کاربر را به سایت خود وارد نموده و آنها را تبدیل به مشتری کند.

آموزش تصویری کار با کیبورد پلنر

ابزار keyword planner هم اکنون بخشی از برنامه گوگل ادز است.پس در ابتدا باید که یک اکانت گوگل ادز داشته باشید. برای این کار باید با اکانت جیمیل خود وارد سایت گوگل ادز بشوید.

سپس در بخش تنظیمات روی گزینه keyword planner در گوشه سمت چپ و بالا کلیک کنید.

19

 

در این مرحله با دو گزینه روبرو می شوید.

با انتخاب گزینه سمپ چپ می توانید همه کلمات پر بازدید در حوزه کاری خودتان را ببینید و با انتخاب گزینه سمت راست می توانید از میزان سرچ و هزینه پرداخت کلیکی گوگل ادز کلمات مورد نظر خود اطلاع یابید.

20

بر روی گزینه سمت چپ Find keywords کلیک کنید و چند تا از کلمات مربوط به حوزه ی کاری خودتان را وارد کنید.

21

 

در اینجا آماری که گوگل ادز به ما می دهد بر اساس زمان و زبان کشوری است که وقت محلی اکانت با آن تنطیم شده است، پس باید آن را تغییر داد تا اطلاعات صحیح را به ما بدهد.

22

به دلیل تحریم شما نمی توانید کشور ایران را انتخاب کنید. پس فرقی نمی کند چه کشوری را انتخاب کنید.

بر روی ویرایش کنار زبان کلیک کنید و زبان persian را انتخاب کنید.

23

 اکنون با این تنظیمات می توانید آمار را با توجه به موقعیت و زبان مد نظر خود، مشاهده نمایید.

24

 

این نکته را هم یادآوری کنم که شما می توانید با اضافه کردن کلمات کلیدی منفی در قسمت Negative Keywords آمار دقیق تری بدست بیاورید.

5- الکسا

اول یک تعریف از الکسا ارائه می دهم:  الکسا یک سایت مثل moz و ahrefs و semrush هست که سئو کاران و مدیران سایت ها از آن برای تجزیه و تحلیل سایت رقبا و مقایسه سایت خود با رقبا استفاده می کنند.

سایت الکسا نسبت به سایت هایی که گفته شد از محبوبیت بیشتری در بین وبمستر های ایرانی برخوردار است. دلیل محبویت آن نیز این است که الکسا هر سایتی را با همه سایت های جهان و ایران مقایسه می کند و رتبه آن را در جهان و ایران مشخص می کند.

با این رتبه بندی شما متوجه می شوید که سایت تان در رتبه چندم گوگل قرار دارد و میزان پیشرفت یا افت خود را نسبت به قبل متوجه می شوید. الکسا همه سایت ها را  بر اساس فاکتور هایی مانند میزان ترافیک و بازدید سایت رتبه بندی می کند. این رتبه بندی در دو مقیاس جهانی و کشوری انجام می شود.

در رتبه بندی جهانی الکسا همه سایت های جهان را با هم مقایسه کرده و به شما می گوید که رتبه سایت شما در جهان چند است و در رتبه بندی کشوری، رتبه سایت شما را در کشورتان مشخص می کند. رتبه Alexa بر اساس میزان محبوبیت یک سایت نسبت به سایر سایت ها تعیین می شود. بنابراین رتبه الکسا برآوردی از میزان محبوبیت سایت شما نسبت به سایت های دیگر است.

برخی از کاربرد های الکسا که می‌ تواند به صاحبان سایت‌ ها، وبمستر ها یا سئو کار ها کمک کند عبارتند از:

  1. در حال حاضر تنها منبعی که می توان برای رتبه‌ بندی سایت‌ به آن مراجعه کرد همین الکسا است. برای اینکه سایت خود را به لحاظ کیفی با سایر سایت ها مقایسه کنید باید داده ها و اطلاعاتی در اختیارتان قرار گیرد؛ الکسا این کار را انجام می دهد.
  2. برای اینکه میزان محبوبیت و اعتبار سایت خود را نشان دهیم، می توانیم به جای تعداد بازدید، آمار کلیک، مدت زمان حضور کاربران در سایت و…تنها اعلام کنیم، رنک یا رتبه الکسا سایت ما چه عددی است.
  3. به دلیل تحریم ها الکسا به سایت‌ های ایرانی با پسوند ir خدمات سئو ارائه نمی‌کند؛ به همین دلیل سایت‌ های ir نمی توانند در ازای واریز وجه از الکسا رتبه خریداری کنند. در نتیجه رقابت سالم‌ تری بین سایت‌ های با پسوند ir جود دارد.
  4. مزایا و امکاناتی که ابزار الکسا برای سئو کاران ارائه میدهد، تنها بخشی از فعالیت های آن است. الکسا هم اکنون بدنبال پیاده‌ سازی پروژه‌ های بزرگی در زمینه IOT یا همان اینترنت اشیا است. نتایج این پروژه ها در چند سال آینده جهان رو متحول خواهد کرد، IOT تمام امکاناتی که ما برای یک زندگی هوشمند و دیجیتال به آن نیاز داریم را برای ما فراهم می کند.

خدمات الکسا را می‌ توان در ۵ دسته اصلی و مشخص دسته‌ بندی کرد:

  • Site Info: الکسا حجم زیادی از داده‌ های دقیق را برای هر وب‌ سایت ارائه می دهد.
  • The Alexa Toolbar: نوار ابزار شناخته شده الکسا، تمام خدمات سایت الکسا را به راحتی در اختیار کاربران قرار می دهد.
  • What’s Hot: در این بخش صفحات معروف اینترنت نمایش داده می شود و هر ۵ دقیقه آپدیت می‌شود.
  • For Site Owners: در این بخش شما می توانید داده‌ های سایت خود را در الکسا وارد یا ویرایش کنید.

مهم‌ ترین قسمت الکسا بخش رتبه‌ بندی سایت‌ ها بر اساس میزان بازدید است. معیار این رتبه بندی تعداد بازدید ها از یک وب‌ سایت است.

  • Top Sites: در این بخش سایت‌ های پربازدید به نمایش گزاشته می شود.

سه نوع فیلتر برای نمایش این سایت ها بکار می رود: جهانی، کشوری و بر اساس موضوع خاص

آموزش نصب تولبار الکسا

برای دانلود افزونه الکسا باید از گوگل کروم استفاده کنید.

روی گزینه Add to Chrome بزنید.

25

پس از آن یک پنجره کوچک نمایش داده می شود که باید روی گزینه Add Extention بزنید.

26

در مرحله بعد با مشاهده آیکون الکسا در گوشه سمت راست مرورگر کروم نصب تولبار الکسا به پایان می رسد.

27

توجه: تولبار الکسا را می توان از مرورگر فایرفاکس نیز دانلود کرد.

6- متریکس

یکی از ابزار های دیجیتال مارکتینگ ایرانی متریکس است که به عنوان یک ابزار تحلیلگر شخص ثالث، نتایج کمپین‌ ها در هر یک از کانال‌ ها و شبکه‌ های تبلیغاتی را به صورت گزارش‌ هایی شفاف و رسا به تبلیغ‌ دهندگان ارائه می دهد. همان طور که می دانید این روز ها اغلب مردم بخش زیادی از زمان خود را صرف اپلیکیشن‌ های موبایل می‌ کنند.

بنابراین بهترین فرصت تبلیغ کسب و کار و خدمات شما همین اپلکیشن‌ های موبایل است که با استفاده از آنها می توان برند خود را در مقابل چشمان مخاطبان هدف قرار داد و کاربران جدید را جذب کرد. اجرای کمپین‌ های تبلیغاتی در اپلیکیشن موبایل یکی از مؤثر ترین راه های بازاریابی است. به علاوه، یکی از مهمترین تفاوت‌ های بین تبلیغات آنلاین و آفلاین، توانایی رصد کردن تبلیغات است. این موضوع درباره موبایل مارکتینگ نیز صادق است.

برخی از کاربرد ها و مزایای سرویس متریکس عبارتند از:

  1. نشان می دهد کاربران از چگونه وارد سایت شما شده اند.
  2. مشخصات و رفتار کاربران را نشان می دهد.
  3. اگر تخلفی از طریق کمپین های تبلیغاتی برای جذب کاربران جدید رخ دهد آن را بررسی می کند.
  4. این ابزار بهترین بازه های زمانی را برای اجرای کمپین‌ های تبلیغاتی انتخاب می کند.
  5. شما می توانید از طریق شناخت و انتخاب بهترین و مناسب‌ ترین کانال‌ ها، کمپین‌ ها و شبکه‌ های تبلیغاتی در هزینه های بازاریابیصرفه جویی کنید.

سرویس اتریبیوشن متریکس

اتریبیوشن وظیفه اندازه‌ گیری رویداد های مختلف کاربر را برعهده دارد. رایج‌ ترین رویدادی که اتریبیوشن‌ های موبایل اندازه‌ گیری می‌ کنند، نصب اپلیکیشن است. اتریبیوشن‌ های موبایل از طریق تطبیق شناسه کلیک هر کاربر فعالیت او را مانند (نصب بازی، خرید درون اپ، پر کردن یک فرم یا …) بررسی کرده و تعداد آنها را شمارش می‌ کنند.

فرض کنید شما یک اپ مارکتر هستید و برای فروش اپ خود نیاز به تبلیغ آن دارید؛ اما بودجه کافی برای این کار ندارید. بنابراین بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در بهترین کانال و برای مخاطبان هدف تبلیغ کنید تا از اثر گذاری حداکثری تبلیغ اپلیکیشن خود و بازگشت حداکثری سرمایه مطمئن باشید. در اینجا سرویس اتریبیوشن متریکس بهترین انتخاب برای شما است.

سرویس اتریبیوشن متریکس چه کمکی به دیجیتال مارکتر ها می‌کند؟

اگر شما دیجیتال مارکتر هستید، این سرویس به شما کمک می‌ کند که عملکرد هر کدام از کمپین‌ های تبلیغاتی، کانال‌ های بازاریابی و شبکه‌ های تبلیغاتی را به صورت یکجا در یک پلتفرم مشاهده نموده. نتایج کمپین‌ ها را با یکدیگر مقایسه کرده و متوجه شوید که کدام کمپین‌ ها، کانال‌ ها و شبکه‌ های تبلیغاتی عملکرد بهتری داشته‌ اند و کاربران باکیفیت‌ تری برای شما جذب کرده‌ اند.

بنابراین، با انتخاب بهترین کانال‌ ها و شبکه‌ های تبلیغاتی، می‌ توانید کاربران ارزشمند تری را جذب نموده و اپلیکیشن خود را ارتقا دهید. ابزار اتریبیوشن متریکس به صورت آنلاین و در زمان واقعی اجرا می شود. بنابراین شما در همان لحظه‌ می‌ توانید نتایج کمپین‌ های تبلیغاتی خود را دیده و گزارش‌ های حاصل از آن را مشاهده کنید.

یک اتریبیوشن خوب از ابتدای ورود کاربر به سایت تا تبدیل کاربر به مشتری را اندازه‌ گیری می‌ کند. این ابزار به شما نشان می دهد که آیا یک کاربر با دیدن یک تبلیغ به آن واکنش نشان داده است یا خیر؟ یا آیا کاربر پس از دیدن تبلیغ یک آپ، آن اپلیکیشن را نصب کرده است؟

مزیت استفاده از سرویس اتریبیوشن چیست؟

بازاریابان برای اینکه هزینه ای را در جایی صرف بازاریابی کنند باید مطمین شوند که سود می کنند. سرویس اتریبیوشن همان چیزی است که باید به آن اطمینان کرد. بدون اتریبیوشن دقیق اپ مارکتر ها نمی‌ دانند چه مقدار پول به ازای هر تبلیغ هزینه شده است و هزینه هر تبدیل چقدر است.

به طور خلاصه می توان گفت: هدف نهایی استفاده از سرویس اتریبیوشن مدیریت هزینه و میزان بازگشت سرمایه است. این سرویس بهترین ابزار جذب کاربر از طریق اپلیکیشن‌ های موبایل است؛ زیرا علاوه بر صرفه اقتصادی، کاربران با کیفیتی را جذب کرده و از تقلب‌ های تبلیغاتی دوری می گزیند.

یکی از دغدغه‌ های اصلی توسعه‌ دهندگان اپلیکیشن‌ های موبایل و تبلیغ‌ دهندگان، وجود تقلب‌ های موبایلی است که باعث هدر رفتن بودجه تبلیغاتی آن‌ ها می‌ شود. بنابراین برای بررسی نتایج حاصل از کمپین‌ های تبلیغاتی، به ابزاری نیاز است که علاوه بر عواملی مانند تعداد کلیک کاربر، نصب اپلیکیشن و شاخص‌ های ارزیابی کیفیت کاربران بتواند به راحتی تقلب‌ های موبایلی را شناخته و با آن ها مقابله کند.

7-گوگل ترندز

شما با استفاده از این ابزار قدرتمند می توانید جستجوی کلمات کلیدی، موضوعات و عبارات مورد نظر را در طول بازه‌ های زمانی خاص مشاهده کنید. روش کار گوگل ترندز با ابزار هایی مانند Keyword Planner متفاوت است. Keyword Planner اطلاعات جستجو های انجام‌ گرفته را به‌ صورت دقیق نشان می‌ دهد، در صورتی که اعداد و ارقام گوگل ترندز نسبی است و نمی توان گفت واقعی است؛

بیشتر بخوانید:  تبلیغات کلیکی چیست؟ جامع ترین راهنمای بازاریابی PPC

به این معنی که بیشترین حجم جستجو به‌ عنوان 100 و فقدان جستجو به‌ عنوان صفر در نظر گرفته می‌ شود. بنابراین گوگل ترندز ممکن است به تنهایی ابزار کار آمدی نباشد، زیرا به میزان محبوبیت کلمات جستجو شده امتیازی بین 0 تا 100 می دهد. قبلا در سئو روز درباره استفاده از Google Trends اشتباه رایج برای تشخیص رقابت! توضیحاتی داده ایم. اما اگر در کنار ابزاری مانند گوگل کیورد پلنر استفاده شود، می توانید از آن برای انتخاب کلماتی که به سئوی سایت شما کمک می کنند استفاده کنید.

کاربرد های گوگل ترند

  • شناخت مخاطبان هدف

اطلاعات و نتایجی که از موتور جستجو گوگل به دست می آید، نشان دهنده علایق و سلیقه افراد مختلف است.  بنابراین شما به عنوان یک بازاریاب محتوا باید درک درستی از علاقه و سلیقه افراد مختلفی که به نوعی دنبال خدمات یا محصولات شما هستند، داشته باشید تا بتوانید افراد بیشتری را جذب کنید.

  • انتخاب بهترین کلمات کلیدی

یکی از تاثیرگذار ترین چیز ها برای بهبود رتبه سایت شناخت و انتخاب کلمات کلیدی درست است. زمانی که کاربر در موتور های جستجو‌ چیزی را جستجو می‌ کند، همین کلمات کلیدی باعث می‌ شوند که سایت شما به آن‌ ها پیشنهاد داده شود.

بنابراین انتخاب کلمه کلیدی مناسب و درست سبب می‌شود که سایت شما توسط گوگل به کاربران پیشنهاد شده و بازدید سایت افزایش یابد. Google Trends به راحتی بهترین و تاثیرگذار ترین کلمات کلیدی را متناسب با موضوع شما معرفی می‌کند.

  • انتخاب و شناسایی موضوعات خوب و مناسب

در هنگام تولید محتوا حواستان باشد تا محتوای مناسب و جدیدی را به کاربر خود ارائه دهید که کاربران فکر نکنند بدون دلیل وقت شان را در سایت شما گذرانده اند. با استفاده از این ابزار شما می‌ توانید موضوعات جالب در هر زمان و مکان را بیابید و مقاله‌ ای متناسب با حرفه خود به کاربران ارائه دهید.

انتخاب و شناسایی محتوای مناسب باعث می‌ شود شما رضایت کاربران را جلب کنید و در نتیجه آن‌ ها در مورد سایت شما با سایر افراد صحبت کنند. در نتیجه این کاربران در ظول زمان تبدیل به کاربران و مشتریان وفاداری خواهند شد.

  • استفاده از لینک های داخلی

یادتان باشد هر مقاله ای که در سایت قرار می دهید، در آن از لینک‌ های داخلی نیز استفاده کنید. این کار شما که سئو داخلی نامیده می شود، برای گوگل بسیار ارزشمند است؛ زیرا گوگل متوجه می شود شما علاوه بر محتوای خود، برای کاربران ارزش قائل هستید.

هنگامی که شما از لینک‌ های داخلی در مقالات خود استفاده می‌ کنید، یعنی محتوایی مرتبط به هم ارائه می دهید و بنابراین روند درستی را طی می‌ کنید. در این مورد نیز می توانید از گوگل ترندز کمک بگیرید.

بدین صورت که هر گاه شما کلمه ای را جستجو می‌ کنید، این ابزار به شما پیشنهاداتی می‌ دهد که شاید لازم باشد برای آن کلمات نیز مقاله دیگری تهیه کنید. گوگل ترندز مقالاتی که با یگدیگر مرتبط هستند و  می‌ توانند به یکدیگر لینک داخلی داشته باشند را به شما پیشنهاد می‌ دهد.

  • تحلیل و آنالیز کسب و کار

یکی از کار های مهمی که باید هر چند وقت یکبار انجام دهید این است که روند پیشرفت کاری خود را بررسی کرده و بازده تجارت آنلاین خود را بسنجید. این کاری است که بسیاری از افراد از آن غافل می‌ مانند. در این مورد نیز Google Trends خدمتی به شما ارائه می‌ کند که با استفاده از آن می‌ توانید گزارشی دقیق از روند بهبود کار خود داشته باشید.

فقط کافی است که شما اسم سایت خود را به گول ترندز داده و گزارش سایت را به همراه مقایسه با سایت های رقیب دریافت کنید. در این گزارش ارائه شده، شما می‌ توانید کلماتی که بیشترین جستجو داشته را حتی در یک زمان خاص شناسایی کنید. این ابزار به شما کمک می کند تا خودتان به آنالیز کسب و کار خود بپردازید و در صورت نیاز تغییر یا ابتکاری برای آن‌ ها در نظر بگیرید.

  • شناسایی نیاز کاربران در مناطق مختلف

با استفاده از ابزار Google Trends شما می‌ توانید از نحوه عملکرد رقبای خود آگاه شوید. به عنوان مثال می‌ توانید از رتبه رقبا آگاه شده و ببینید چه خدماتی را به کاربران خود ارائه می‌ دهند.

شاید شما در سایت تان خدماتی را ارائه کنید، اما هنوز هم خدماتی باشد که آن‌ ها را پوشش نمی‌ دهید. گوگل ترندز به شما کمک می کند تا با سایر خدمات سایت‌ های رقیب آشنا شده و آن خدمات را نیز در سایت تان ارائه کنید.

مزایای گوگل ترندز

وب سایت گوگل ترندز مزایا و کاربرد های زیادی دارد که عبارتند از:

  1. جذب بیشتر مخاطبان هدف با توجه به کلمات کلیدی که بیشترین جذابیت و جستجو را در موتور های جستجو داشته است.
  2. مقایسه دو کلمه کلیدی متناسب با کسب و کار خود و انتخاب بهترین آنها.
  3. شناخت بهتر رقبا با استفاده از این ابزار کاربردی.
  4. بهبود سئو سایت با تولید محتوایی که بیشترین جذابیت را برای کاربران دارد.
  5. انتخاب کلمات کلیدی مناسب و درست با جستجوی آن در سایت گوگل ترندز
  6. بهبود سئو محلی خود با توجه به آمار منطقه ای که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد.
  7. گوگل ترندز یکی از ابزار های بسیار مفید و کاربردی در سئو است؛ زیرا که اطلاعات به‌ روزی را در رابطه با ترند های محبوب در اختیار شما قرار می‌ دهد.
  8. این ابزار آمار و روند رشد و افت کلمات کلیدی را به شما نشان می‌ دهد، به علاوه با نمایش کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط با حرفه تان، برای انتخاب بهترین کلمات جایگزین به شما ایده می‌ دهد.
  9. این ابزار نیاز ها و خواسته های کاربران را به شما نشان می دهد؛ بنابراین شما متوجه می شوید که کاربران و مشتریان هدفتان بیشتر به دنبال چه چیز هایی هستند.
  10. این ابزار اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌ دهد که با استفاده از آن‌ ها می‌ توانید گام های مثبتی را در مسیر پیشبرد برنامه‌ های خود بردارید.

آموزش تصویری کار با گوگل ترندز

کار کردن با این ابزار بسیار ساده است و این سرویس نیز به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد. شما با داشتن یک آدرس ایمیل می توانید به راحتی از تمام امکانات آن استفاده کنید. ابتدا به وب سایت گوگل ترندز بروید و از قسمت بالا کشور ایران را انتخاب کنید و آمار محبوب‌ ترین جستجو ها را مشاهده کنید.

28

در تصویر زیر کلمه کلیدی آموزش سئو است که در گوگل ترندز جستجو شده است. نموداری که در تصویر می بینید، میزان جستجوی این کلمه را در بازه زمانی مشخص نشان می دهد.

29

البته شما می توانید به جای جستجوی یک کلمه از جستجو برای چند کلمه استفاده کنید. در نتیجه شما می توانید کلمات کلیدی مختلفی را با هم مقایسه کنید. این ویژگی سایت گوگل ترندز می تواند کاربرد فراوانی برای شما داشته باشد.

30

نمودار بالا روند تغییر جستجوی عبارات را در یک سال گذشته نشان می دهد. همان طور که می بینید عبارت “طراحی سایت” جستجوی بیشتری به نسبت عبارت سئو داشته و با گذشت زمان این روند با سئو سایت برابر شده است.

8- Semrush سمروش

سمروش یکی از ابزار های کاربردی برای آنالیز و تحلیل سئو سایت است. بنابراین این ابزار را بیشتر به عنوان یک ابزار تحلیل سئو می‌ شناسند. اما اطلاعاتی که در اختیار کاربر می گذارد حتما برای یک دیجیتال مارکتر بسیار مفید است. این ابزار برای آنالیز کلمه کلیدی یا دامنه سایت مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این ابزار شما می توانید از تبلیغات کلیکی رقبا و بک لینک ها آگاه شوید.

این سرویس به عنوان یکی از بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ است. سمرش یک خزنده وب قوی به حساب می آید. SEMrush به شما کمک می کند تا قدم اول در سئو نویسی را محکم و درست بردارید. با استفاده از این ابزار شما می توانید کلمات کلیدی و همچنین کلمات مرتبط را بررسی کنید و از بهترین کلمات کلیدی استفاده کنید تا بتوانید بیشترین میزان کلیک را داشته باشید. به علاوه این ابزار طول کلمات کلیدی را برای شما تحلیل خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد تا از حد استاندارد آن تجاوز کنید.

برخی از کاربرد ها و مزایای ابزار سمرش عبارتند از:

  1. دامنه و کلمات کلیدی را بررسی و تحلیل می کند.
  2. آمار ترافیک ارگانیک و پولی را به شما نشان می دهد.
  3. بک لینک های سایت را مشاهده و نمایش می دهد.
  4. تبلیغات بنری را به شما اطلاع می دهد.
  5. تبلیغات موتور های جستجوی سایت رقبا را نمایش می دهد.
  6. کلمات کلیدی را به صورت ماهیانه سرچ و نشان می دهد.
  7. میزان دشواری کلمات کلیدی را مشخص می کند.

البته این ابزار دو نسخه دارد: رایگان و غیر رایگان که در نسخه رایگان آن به تمام داده‌ ها دسترسی نخواهید داشت.

  1. 8. ابزار MOZ

یکی از راه‌ های موفقیت در سئو بکارگیری ابزار های حرفه‌ ای سئو است، یکی از این ابزار ماز یا MOZ است. این ابزار جزء معروف ترین وب سایت ها در زمینه آموزش سئو است. به علاوه مقالات آموزشی این وب سایت در زمینه سئو بسیار معتبر و کامل هستند.

این سایت مجموعه ای از ابزار های دیجیتال مارکتینگ و سئو سایت را در اختیار کاربرانش قرار می دهد که بعضی از آنها به شکل نیمه رایگان قابل استفاده هستند. ماز یک نرم افزار تحت وب است که از چندین ابزار جداگانه ساخته شده و هر یک از این ابزار ها، کار متفاوت و منحصر به فردی را انجام می‌دهند. این ابزار به شما کمک می کند تا بتوانید محتوا، صفحه و در نتیجه وب سایت خودتان را در نتایج برتر گوگل ببینید.

Moz Pro چیست و چرا باید از آن استفاده کنید؟

ابزار ماز برخی از خدمات خود را به صورت رایگان و برخی دیگر را به صورت غیر رایگان ارائه می دهد. پیشنهاد می کنم هرگز خرید اشتراک ابزار Moz را به چشم یک هزینه اضافه نگاه کنید؛ بلکه باید آن را یک سرمایه‌ گذاری به جا محسوب کرد، زیرا شما با استفاده از این ابزار وب سایت خود را صد ها قدم به سوی موفقیت جلو برده اید.

برای استفاده از ابزار های غیر رایگان ماز، باید حساب کاربری خودتان را به یک اکانت Moz Pro تبدیل کرده و برای این کار لازم است مبلغ مشخصی را به صورت ماهانه پرداخت کنید. در ادامه می خواهم ابزار رایگان و غیر رایگان یا پولی ماز را برای شما شرح داده و کاربرد های آنها را بگویم.

  • ابزار Keyword Explorer

این ابزار به شما کمک می‌ کند تا بهترین کلمات کلیدی را برای تولید محتوای خود پیدا کنید. برای استفاده از این ابزار باید بعد از ایجاد اکانت و تایید آن از طریق ایمیلی که ثبت کرده‌ اید، کلمات کلیدی پیشنهادی را دریافت کنید. کلمات کلیدی پیشنهادی را می‌ توانید بر اساس میزان جستجو در هر کشور، بررسی کنید.

با این ابزار متوجه می شوید که کلمات کلیدی مد نظر شما به صورت ماهانه تا چه حد توسط کاربران جستجو می‌ شود. دقت این ابزار 95 درصد است و همین میزان کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.

شما می توانید در ابزار Keyword Explorer عبارات کلیدی مد نظرتان را ذخیره و در صورت نیاز آن‌ ها را مقایسه کنید. با استفاده از ابزار کیوورد اکسپلورر ماز، می‌ توانید وضعیت هر کدام از کلمات کلیدی را در وب سایت خود بررسی کرده و با وضعیت همان کلمه‌ ی کلیدی در سایت‌ های رقبای خود مقایسه کنید.

  • ابزار Link Explorer

معروف ترین ابزار این سایت، ابزار link explorer نام دارد. به کمک لینک اکسپلور می توانید اطلاعات زیادی را در مورد سایت خود و رقبایتان به دست بیاورید.

این اطلاعات عبارتند از:

  1. اعتبار نسبی دامنه سایت و هر صفحه از سایت
  2. میزان نسبی نرخ اسپم و مشکوک بودن گوگل به سایت
  3. تعداد بک لینک های ساخته شده
  4. تعداد بک لینک های از دست رفته
  5. آمار بک لینک ها
  • ابزار Moz Bar

ماز بار اطلاعات مفیدی را از هر سایت در اختیار شما قرار می‌دهد.

از جمله‌ی این اطلاعات عبارتند از:

  1. اعتبار دامنه
  2. اعتبار صفحه
  3. اسپم اسکور: رفتار هایی که ممکن است برای وب سایت شما مخاطره آمیز باشد را تحت بررسی قرار می‌ دهد.
  • ابزار Domain Analysis

از این ابزار می توانید برای آنالیز و تحلیل دامنه استفاده کنید. ابزار آنالیز دامنه یا دامین انالیز اطلاعاتی مانند یافتن بهترین صفحات، یافتن کلمات کلیدی مناسب و برترین لینک‌ های موجود در آن دامنه را در اختیار ما قرار می دهد.

ابزار های غیر رایگان ماز

برای استفاده از ابزار های غیر رایگان ماز باید به عضویت Moz Pro دربیایید. هر چند که شما باید به صورت ماهانه مبلغی پرداخت کنید، اما نگران نباشید! این هزینه می‌ تواند در موفقیت کسب و کار آنلاین شما تاثیر به سزایی بگذارد.

برخی از ابزار های غیر رایگان و کاربردی و مفید ماز عبارتند از:

  • ابزار Rank Tracking

شما می‌ توانید با استفاده از این ابزار اطلاعات مفیدی از کلمات کلیدی سایت تان کسب کنید. این ابزار وضعیت هر کلمه کلیدی در هر صفحه یا صفحات سایت شما را بررسی کرده و در صورت لزوم راهکار هایی را برای بهبود وضعیت آن ارائه می‌ دهد.

  • ابزار Crawl Diagnostics

با استفاده از این ابزار سایت ماز مانند ربات‌ های گوگل عمل کرده و سایت یا صفحات سایت شما را از دیدگاه موتور های جستجو بررسی می کند. همچنین این ابزار خزنده میتواند نقاط ضعف و نقاط قوت سایت شما را شناسایی کند تا شما بتوانید نقاط ضعف سایت خود را برطرف نموده ونقاط قوت آن را تقویت کنید.

  • ابزار Page Optimization Score

این ابزار محتوای سایت شما را تحلیل می‌ کند و آن را از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار می‌ دهد. سپس  به شما راهکار هایی را پیشنهاد می‌ کند تا با اعمال آن‌ ها روی محتوایتان، بتوانید صفحه‌ ‎ی بهتری را برای خزش در اختیار موتور های جستجو قرار دهید.

آموزش نصب ابزار رایگان ماز

ابتدا وارد سایت MOZ شوید. روی Free SEO Tools کلیک کنید تا صفحه ی زیر برایتان باز شود.

31

آدرس سایت تان را در کادر بالا وارد کرده و Analyze Domain را انتخاب کنید. بعد از این کار اطلاعات زیر را دریافت خواهید کرد.

32

معنی اصطلاحاتی که در عکس بالا می بینید:

  • Domain Authority: در این قسمت می توانید اعتبار دامنه سایت خود را ببینید.
  • Linking Root Domains: این بخش می توانید تعداد لینک های ROOT DOMAIN را مشاهده نمایید.
  • Ranking Keyword: این قسمت میزان رتبه کلمه کلیدی را نشان می دهد.
  • Spam Score: این بخش میزان و درصد لینک های بد و بی کیفیت یک سایت را نشان می دهد.
  • Top Pages by Links: این قسمت صفحات مهم سایت که بیشترین لینک را دریافت کرده اند، نشان می دهد.
  • Top Linking Domain: این بخش سایت هایی که بیشترین لینک را برای شما ارسال کرده اند، نشان می دهد.

9-ابزار گوگل ادز

ابزار گوگل ادز بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در سراسر جهان است. گاهی شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر یا وبمستر باید برای پیاده‌ سازی یک تبلیغات کارآمد برنامه‌ ریزی کنید تا از این طریق یک کسب و کار خود را ارتقا دهید.

این ابزار به صورت رایگان و آنلاین در اختیار شما قرار میگیرد. البته برای سفارش تبلیغات باید هزینه ای پرداخت کنید. تبلیغات کلیکی در موتور جستجوگر گوگل، اپلیکیشن‌ ها، یوتیوب، گوگل پلی و تبلیغات نمایشی در ‌سایت‌ هایی که در زمینه تبلیغات با گوگل همکاری می‌ کنند از جمله امکاناتی می‌ باشد که سرویس گوگل ادز در اختیار شما قرار خواهد داد.

تبلیغات Google Ads چیست؟

در واقع گوگل ادز سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل است که تبلیغ کنندگان می توانند در آن جا از طریق سایت ها و ابزار های مختلف گوگل، کسب و کار خود را برای مشتریان تبلیغ کنند. معروف ترین شکل Google Ads، تبلیغات در گوگل است. بدین صورت که تبلیغ کننده کلمات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل ادز وارد می‌ کند تا تبلیغاتش برای کاربرانی که این عبارات را جستجو می کنند نشان داده شود.

البته تبلیغ کنندگان برای هر کلیک روی تبلیغ آنها باید هزینه‌ای را پرداخت کنند. اگر کاربران کلمات کلیدی مورد نظر شما را جستجو کنند، گوگل از بین پیشنهاد های مختلف تبلیغ دهندگان برطبق قوانین خاصی برخی از تبلیغ ها رو انتخاب و به کاربران نشان می دهد.

این قوانین عبارتند از:

  1. انتخاب درست و مناسب کلمات کلیدی
  2. تنظیم هزینه درست برای کلیک کلمات
  3. نوشتن تبلیغاتی با محتوای جذاب و تاثیر گزار
  4. انتقال درست کاربران به صفحات سایت
  5. داشتن سیاست هدفمند برای جذب کاربران

باید بدانید اگر تبلیغات در گوگل ادز به درستی انجام شوند در کسب و کار شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. اگر اطلاعات زیادی از این ابزار بسیار کاربردی ندارید می توانید از افراد کارشناس در این زمینه کمک و مشاوره بگیرید.

آیا تبلیغات در گوگل ادوردز هزینه زیادی دارد؟

ساخت حساب کاربری گوگل ادز رایگان است و شما برای نمایش تبلیغات در گوگل هیچ هزینه ای پرداخت نمی‌کنید؛ فقط اگر کاربران روی تبلغ شما کلیک کردند، به ازای کلیک آنها هزینه پرداخت می‌ کنید. هزینه کلیک روی هر کلمه کلیکی یا همان تبلیغات کلیکی در کسب و کار های مختلف، متفاوت است. در این روش شما برای نمایش‌ هایی که منجر به کلیک نمی‌ شوند هیچ هزینه‌ ای پرداخت نمی‌ کنید.

آموزش تصویری گوگل ادز

ابتدا باید یک اکانت گوگل ادز بسازید. برای این کار با فیلتر شکن وارد سایت Google Ads شده و سپس Start now را بزنید.

33

سپس آدرس جیمیل و با پسورد ان را وارد کنید.

34

در ایم مرحله توسط جیمیلی که انتخاب کرده اید وارد گوگل ادز می‌شوید تا اکانت خود را بسازید. برای این کار New Google Ads Account را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید ادرس جیمیل خود را عوض کنید، گزینه Switch Google Account را انتخاب کنید.

35

پس از ایجاد اکانت در گوگل ادز یک کد 10 رقمی در بالای آدرس جیمیلتان دیده می‌ شود. در اینجا برای آموزش گوگل ادز به طور حرفه‌ ای، باید Switch to Expert Mode را انتخاب کنید تا بتوانید بعد از تکمیل اطلاعات، اولین کمپین تبلیغاتی خود را راه‌ اندازی کنید.

36

پس از اینکه وارد صفحه Expert Mode شدید با زدن Create an account without a campaign اطلاعات اکانت خود را کامل کنید.

37

برای تکمیل اطلاعات اکانت خود باید نام کشوری که حساب بانکی شما در آن است، ساعت زمانی و واحد پولی آن کشور را مشخص کنید. این اطلاعات دیگر قابل تغییر نیستند پس در انتخاب ان ها دقت کافی کنید.

38

پس از وارد کردن اطلاعات گزینه Submit را بزنید تا اکانت گوگل ادز شما ایجاد شود. در صفحه بعد، با انتخاب Explore Your Account، پنل اکانت گوگل ادز را مشاهده خواهید کرد.

39

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردم برخی از ابزار های دیجیتال مارکتینگ را برای شما توضیح مختصری بدهم. همانطور که میدانید ابزار های دیجیتال مارکتینگ تنوع بسیار بالایی دارند و با توجه به پیشرفت علم و فناوری هر روز بر تعدادشان اضافه می‌ شود. پس این مقاله تنها توضیح کوتاهی از برخی از این ابزار ها بود.

  • شما از چه ابزار هایی استفاده می کنید؟
  • آیا تجربه‌ ای از کار با این ابزار ها دارید؟
  • نظرات خود را با من در میان بگذارید.

دوست دارید با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ حرفه ای کار کنید؟!

کلاس و دوره های آموزش سئو من را در وب آنجل دنبال کنید تا به یک متخصص تبدیل شوید.

حامد مهدی زاده
حامد مهدی زاده
حامد مهدی زاده هستم، یکی از کارشناسان سئو و دیجیتال مارکتینگ در ایران. با بیش از 15 سال سابقه کار، هدفم این است که با استفاده از تجربیات و مهارت‌هایی که به دست آورده‌ام، اثری ماندگار در حوزه کاری خود بگذارم.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *