گاهی اوقات به نظر میرسد که رایجترین کلمه امروز “استارتآپ” است. در مراکز فناوری مانند سیلیکون ولی، سنگاپور یا هر مرکز راهاندازی دیگری، بسیاری از افراد در حال ایجاد و راهاندازی شرکتهای نوپای خود هستند. گرچه تعریف رایج از استارتآپ به عنوان “یک شرکت فناوری با کمتر از 100 نفر” اشتباه نیست، اما این تعریف جامعی از فلسفه کلی استارتآپ نیست.
شرکت نوپا یا استارتآپ (به انگلیسی: startup، کوتاه شدهٔ startup company) به یک شرکت یا کسبوکار گفته میشود که معمولاً به تازگی و در نتیجهٔ کارآفرینی ایجاد شده است، رشد سریعی دارد و در جهت تولید راهحلی نوآورانه و دوامپذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته است.
تعریف استارتآپ از نگاه استیو بلنک
سالها سرمایهگذاران با استارتآپها به عنوان کسبوکارهای کوچک برخورد میکردند. این موضوع یک مشکل واقعی است، زیرا یک تفاوت بزرگ مفهومی و سازمانی بین یک شرکت نوپا، تجارت کوچک و بزرگ وجود دارد. به گفته استاد استارتآپ استیو بلنک، استارتآپ “سازمانی موقتی است که برای جستجوی یک مدل تجاری تکرارپذیر و مقیاسپذیر طراحی شده است”، در حالی که یک کسبوکار کوچک مطابق با مدل تجاری ثابت کار میکند.
این مفهوم برای یک بنیانگذار استارتآپ به معنای سه عملکرد اصلی زیر است:
- ارائه یک چشمانداز از محصول با مجموعهای از ویژگیها.
- ایجاد یک سری دورنما از مدل کسبوکار در مورد مشتریان، توزیعها و امور مالی شرکت.
- دانستن اینکه آیا مدل شما بر اساس آنچه که از رفتار مشتری پیشبینی کردهاید، مدل مناسبی است یا نه.
شش نوع مختلف استارتآپ به گفته استیو بلنک
1. استارتآپ سبک زندگی: افراد خویشفرما (Lifestyle Startups: Self-employed)
کارآفرینان سبک زندگی، زندگی ترجیحی خود را میگذرانند و برای هیچکس کار نمیکنند، بلکه برای خودشان کار میکنند. در سیلیکون ولی، چنین متخصصانی رمزگذاران مستقل یا طراحان وب هستند که عاشق شغل خود هستند.
2. استارتآپهای مشاغل کوچک: تأمین خانواده (Small Business Startups: Family-owned)
مشاغل کوچک مانند فروشگاههای مواد غذایی، آرایشگاهها، نانوایان، آژانسهای مسافرتی، نجارها و الکتریکیها هستند. آنها کسانی هستند که تجارت خود را برای تأمین غذای خانواده اداره میکنند. کارآفرینی مشاغل کوچک برای بزرگ شدن طراحی نشدهاند.
3. استارتآپهای مقیاسپذیر: برای بزرگ شدن به وجود آمدهاند (Scalable Startups: Born to be Big)
گوگل، اوبر، فیسبوک و توییتر نمونههای استارتآپهای مقیاسپذیر هستند. از همان ابتدا، بنیانگذاران معتقدند که میخواهند جهان را تغییر دهند. چنین استارتآپهایی بهترین و درخشانترین افراد را استخدام میکنند و همیشه به دنبال یک مدل تجاری قابل تکرار و مقیاسپذیر هستند. وقتی این مدل را پیدا کردند، شروع به جستجوی سرمایه بیشتر برای رونق کسبوکار خود میکنند. استارتآپهای مقیاسپذیر اغلب در دستههای نوآوری (سیلیکون ولی، شانگهای، نیویورک، بوستون، اسرائیل و غیره) با هم گروه میشوند.
4. استارتآپهای قابل خرید: برای خریده شدن به وجود آمدهاند (Buyable Startups: Built to be Bought)
در طول پنج سال گذشته، استارتآپهایی که اپلیکیشنهای وب و برنامههای تلفن همراه را ارائه میدهند، به شرکتهای بزرگتر فروخته میشوند. این گرایش بیشتر و بیشتر محبوب میشود. هدف آنها ساختن یک شرکت میلیارد دلاری نیست، بلکه این است که به یک شرکت بزرگتر با مبلغی نقدی فروخته شوند.
5. شرکتهای بزرگ استارتآپ: نوآوری کنید یا از بین بروید (Large Company Startups: Innovate or Die)
شرکتهای بزرگ طول عمری محدود دارند. تغییر در ترجیحات مشتری، فناوریهای جدید، مسائل مربوط به قانون، رقبای جدید باعث ایجاد فشار میشود و شرکتهای بزرگ را مجبور میکند محصولات جدیدی را برای مشتریان جدید در بازارهای جدید ایجاد کنند (به عنوان مثال گوگل Google و اندروید Android).
6. استارتآپهای اجتماعی: مأموریت – تفاوت (Social Startups: Mission-driven)
استارتآپهای اجتماعی پرشور هستند و برای ایجاد تغییر به وجود آمدهاند. با این حال، برخلاف استارتآپهای مقیاسپذیر، مأموریت آنها این است که دنیا را به یک مکان بهتر، نه به خاطر ثروت، بلکه برای یک ایده تبدیل کنند.
7 گام اساسی برای راهاندازی استارتآپ:
خوشحالم که دانش و تجربیات خودم را با شما به اشتراک میگذارم تا در حین گذراندن روند راهاندازی استارتآپ، کارها را برای شما کمی آسانتر و کماسترستر کنم. در حالی که واقعاً صدها قدم برای راهاندازی شرکت خود برمیدارید، من 7 مرحله برتر را که باید برای راهاندازی شرکت خود انجام دهید، توضیح میدهم.
من هر مرحله را بهطور کامل شرح میدهم تا شما درک بهتری از آنچه در مورد آن صحبت میکنم داشته باشید. برای راهاندازی شرکت استارتاپی خود میتوانید از این راهنما بهعنوان طرح اصلی خود استفاده کنید.
1. یک طرح تجاری (بیزنس پلن) تهیه کنید
داشتن ایده یک مسئله است، اما داشتن یک طرح تجاری قابل قبول یک داستان دیگر است.
در زیر نگاهی میاندازیم به تعداد افرادی که شرکتهای خود را با یک طرح تجاری کامل راهاندازی میکنند:
- 36٪ وام دریافت کردهاند.
- 36٪ سرمایهگذاری دریافت کردهاند.
- 64٪ تجارت خود را توسعه دادهاند.
از افراد فاقد برنامه تجاری:
- 18٪ وام دریافت کردهاند.
- 18٪ سرمایهگذاری دریافت کردهاند.
- 43٪ تجارت خود را توسعه دادهاند.
من به زودی جنبههای مالی راهاندازی شرکت استارتاپی شما را مورد بحث قرار میدهم، اما واضح است که برای استارتآپ و راهاندازی مشاغل جدید به پول نیاز دارید. یک طرح تجاری مناسب، مزیت قابل توجهی به شما میدهد. حالا چگونه میتوانید یک طرح تجاری تنظیم کنید؟
به زبان ساده، یک طرح تجاری شرح مکتوب آینده شرکت شماست. شما آنچه را که میخواهید انجام دهید و چگونگی برنامهریزی برای انجام آن را بیان میکنید. بهطور معمول، طرح تجاری 3 تا 5 سال اول استراتژی کسب و کار شما را مشخص میکند. طرح تجاری باید اولین کار در لیست شما باشد چون شما در برخی از مراحل باقیمانده از آن استفاده میکنید.
2. بودجه مناسب را تأمین کنید
برای اینکه استارتآپ خود را سرپا کنید، به سرمایه کافی نیاز دارید. هیچ رقم جادویی وجود ندارد که برای همه مشاغل اعمال شود. بدیهی است که هزینههای راهاندازی از یک صنعت به صنعت دیگر متفاوت است، بنابراین بسته به شرایط، ممکن است شرکت شما به بودجه کم یا زیادتر نیاز داشته باشد.
برای یک استارتآپ کوچک و نیمهوقت که فاقد تجهیزات، حقوق کارمندان یا هزینههای مازاد است، ممکن است بودجه شما کمتر از 10 هزار دلار باشد. سایر سرمایهگذاریها ممکن است میلیونها دلار هزینه داشته باشند. منبع اصلی این بودجه چیست؟
حتی اگر فقط با چند نفر یک فروشگاه برنامه کوچک ایجاد کنید، احتمالاً هزینه شما از 50,000 تا 100,000 دلار خواهد بود. این هزینه فقط برای ساختن برنامه است و تازه شامل هزینه اجرای آن یا هزینههای جذب مشتری نمیشود.
نکتهای که من مطرح میکنم این است که برای تأمین بودجه مناسب، باید بدانید که چه مقدار پول نیاز دارید. برای یافتن این رقم، شما باید واقعبینانه در مورد برنامههای تجاری خود از نظر مالی تحقیق و پیشبینی کنید.
به عنوان مثال، شرکت تازهوارد شما به 100,000 دلار نیاز دارد تا راهاندازی شود. اگر 100,000 دلار ندارید، چه میکنید؟ نگران نباشید، رویای شما هنوز نمرده است. شما گزینههایی پیش رو دارید، اما باید همه آنها را با احتیاط بسنجید تا از پرداخت ضررهای عظیم جلوگیری کنید.
22 درصد وامهای تجاری به مشاغل کوچک اختصاص داده میشود. اکثریت قریب به اتفاق وامهای تجاری مربوط به شرکتهای بزرگی است که از قبل تأسیس شدهاند. دلیلی وجود دارد که این تعداد بسیار کم است. کمتر احتمال دارد که بانکها مبالغ زیادی را به شرکتهای جدید بدون درآمد و دارایی به عنوان پیش پرداخت بدهند.
به همین دلیل، بودجه بانکی در گرافیک منابع مالی که قبلاً به آنها اشاره کردیم و در مورد آنها بحث کردیم، رتبه یکی مانده به آخر بود. بنابراین، اگر نمیتوانید از یک بانک پول بگیرید یا فقط میتوانید بانکی را پیدا کنید که نرخ بهره بینظیری به شما ارائه میدهد، گزینههای دیگر چیست؟
برای تأمین بودجه مورد نیاز خود میتوانید به این گزینهها فکر کنید:
- سرمایهگذاری خطرپذیر (Venture Capital): شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر به دنبال سرمایهگذاری در استارتآپهایی هستند که پتانسیل رشد بالا دارند. این نوع سرمایهگذاری میتواند منابع مالی بزرگی را برای شما فراهم کند.
- سرمایهگذاری فرشته (Angel Investing): سرمایهگذاران فرشته افرادی هستند که سرمایه خود را در استارتآپها سرمایهگذاری میکنند و در عوض بخشی از مالکیت شرکت را دریافت میکنند.
- کمپینهای سرمایهگذاری جمعی (Crowdfunding): از طریق پلتفرمهای آنلاین مانند Kickstarter و Indiegogo، میتوانید سرمایهگذاریهای کوچکی از تعداد زیادی از افراد جذب کنید.
- وامهای دولتی و کمکهای مالی (Grants and Government Loans): برخی از دولتها و سازمانهای غیردولتی برنامههایی برای حمایت از استارتآپها و مشاغل کوچک دارند.
- خودتأمینی (Bootstrapping): استفاده از منابع شخصی و درآمد حاصل از کسبوکار برای تأمین مالی رشد استارتآپ، رویکردی پرخطر اما مؤثر است.
با بررسی دقیق این گزینهها و انتخاب بهترین روش تأمین مالی، میتوانید بدون وابستگی به بانکها بودجه مورد نیاز برای استارتآپ خود را تأمین کنید و به رشد و موفقیت دست یابید.
سرمایه گذاران را پیدا کنید. سرمایه گذاران می توانند:
دوستان، خانواده، سرمایه گذاران فرشته، سرمایه گذاران خطرپذیر باشن. با دقت پیش برین چون نمی خواین که سهام عمده شرکت خود رو قبل از شروع به کار از دست بدین. نوع استارت آپی که شروع می کنین نیز در احتمال اینکه سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران خطرپذیر به شما کمک کنن مؤثره.
بیش از نیمی از سرمایه گذاران خطرپذیر در نرم افزار و فناوری سرمایه گذاری می کنن. اگه در منطقه خاصی نباشین، یافتن سرمایه گذاران خطرپذیر ممکنه آسان نباشد. این نمودار توضیح میدهد که چگونه موقعیت مکانی شما می تونه تغییر ایجاد کنه.
بر اساس این اطلاعات، اکثریت قریب به اتفاق شرکت های نوپا تیم های کوچکی هستن. اگه در صنعت رستوران داری شغلی راه اندازی می کنین، این اعداد به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود. شما به خدمتکاران، کارمندان آشپزخانه، متصدیان بار و مدیران نیاز خواهید داشت. قبل از هر کاری باید نام تجاری خود رو ثبت کنین. پس از ثبت نام کسب و کار، باید شماره شناسه مالیاتی رو هم از سازمان امور مالیاتی دریافت کنین.
همچنین شما باید با افراد زیر مشورت کنید:
- وکیل
- حسابدار
- مشاور مالی
این سه نفر میتوانند به صرفهجویی در کسب و کار شما در طولانیمدت کمک کنند، حتی اگر در زمینه حقوق، امور مالی و حسابداری متخصص باشید. آنها میتوانند الزامات قانونی و تعهدات مالیاتی را بر اساس چگونگی ساختار کسب و کار شما توضیح دهند.
- مالکیت یگانه
- شراکت
- شرکت
- شرکت با مسئولیت محدود
در حالی که وکیل، حسابدار و مشاوران مالی شما لزوماً کارمندان شما نیستند، اما افراد مهمی هستند که باید نزدیک خود داشته باشید. بیمه را فراموش نکنید. یک نماینده بیمه پیدا کنید که بتواند با نرخ مقرونبهصرفه شما را تحت پوشش زیادی قرار دهد. حالا میتوانید استخدام افراد درون سازمان خود را شروع کنید.
4: دفتر کار پیدا کنید و یک وبسایت بسازید
استارتآپ شما به آدرس فیزیکی و آدرس وب نیاز دارد. اعم از دفاتر، فضای خردهفروشی یا محل تولید، برای اداره شرکت خود باید ملکی را خریداری یا اجاره کنید.
همانطور که در نمودار مشاهده میکنید، اجاره ملک برای تجارت شما بهطور قابل توجهی گرانتر از خرید آن است. با این اوصاف، ممکن است واقعبینانه نباشد که همه کارآفرینان بیشتر سرمایه خود را در املاک و مستغلات وارد کنند.
شما باید برای این کار در بیزنس پلن خود استراتژی تعیین کنید. سعی کنید بودجه کافی برای خرید ملک تأمین کنید. خرید ملک ارزش سرمایهگذاری را دارد و در طولانیمدت در هزینههای شما صرفهجویی میکند.
ایجاد وبسایت
همچنین باید یک وبسایت ایجاد کنید. منتظر نباشید که کسبوکار شما بهطور رسمی شروع شود تا پس از آن وبسایت شما راهاندازی شود. هرگز برای شروع تبلیغات کاری خیلی زود نیست. اگر مشتریها به دنبال یافتن خدماتی در صنعت شما بهصورت آنلاین هستند، باید بدانند که شما وجود دارید.
حتی میتوانید از طریق وبسایت خود درآمدزایی کنید. اگر امکانش هست، شروع به گرفتن برخی پیشسفارشها و قرار ملاقاتها کنید. شکل زیر از تسلا برای کسانی که از مدل کسبوکار پیشخرید اطمینان ندارند، آورده شده:
فقط مطمئن شوید که وبسایت شما سریع است. امروز، شرکت شما بدون حضور آنلاین نمیتواند زنده بماند. اگر قبلاً هرگز وبسایتی راهاندازی نکردهاید، میتوانید راهنمای ساخت اولین وبسایت من را دنبال کنید. ممکن است کار دشواری به نظر برسد، اما واقعاً خیلی هم سخت نیست. پس از راهاندازی وبسایت، باید حضور دیجیتالی خود را گسترش دهید.
استفاده از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی
از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی زیر استفاده کنید:
- فیسبوک (Facebook)
- توییتر (Twitter)
- اینستاگرام (Instagram)
- اسنپچت (Snapchat)
مشتریان احتمالی شما از این پلتفرمها استفاده میکنند، بنابراین شما هم باید در آنها حضور داشته باشید.
5. یک متخصص بازاریابی شوید
باید تبدیل به یک متخصص بازاریابی شوید. ممکن است شما بهترین محصول یا خدمات را در جهان داشته باشید، اما اگر کسی در مورد آن اطلاعاتی نداشته باشد، استارتآپ شما نمیتواند موفق شود.
استفاده از تکنیکهای بازاریابی دیجیتال
از تکنیکهای بازاریابی دیجیتال استفاده کنید مانند:
- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
- بازاریابی مشارکتی (Affiliate Marketing)
- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
- بهینهسازی موتور جستجو (SEO: Search Engine Optimization)
- بازاریابی شبکههای اجتماعی (SMM: Social Media Marketing)
- بازاریابی موتور جستجو (SEM: Search Engine Marketing)
- تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC: Pay-per-click Advertising)
منابع برای یادگیری بازاریابی
درباره تمام روشهای بازاریابی بالا، میتوانید مطالب جامع و ارزشمندی در وبلاگ من پیدا کنید. اگر در یک جامعه محلی کسبوکار کوچکی را شروع میکنید، میتوانید از برخی روشهای قدیمی و معمول مانند:
- چاپ تبلیغات
- تبلیغات رادیویی
- تلویزیون
- بیلبوردها
استفاده کنید. با اینکه این روشها میتوانند مؤثر باشند، تلاشهای بازاریابی برونگرا مانند گذشته تأثیرگذار نیست.
اگر در یک ذهنیت قدیمی گیر کردهاید و نمیتوانید با روندهای جدید دنیای بازاریابی سازگار شوید، برای اینکه استارتآپ خود را سرپا نگه دارید، خیلی باید تلاش کنید. برای آن دسته از شما که بازاریاب کارآمدی نیستید، بسته به اندازه شرکت خود یک مدیر بازاریابی یا حتی یک تیم بازاریابی استخدام کنید. تلاشهای بازاریابی شما یکی از مهمترین مؤلفههای راهاندازی کسبوکار نوپای شما خواهد بود.
برای بازاریابی بودجه اختصاص دهید. نحوه توزیع این پول را در کانالهای مختلف تعیین کنید. برنامهای داشته باشید و سعی کنید برای هر کمپین بازده خود را به حداکثر برسانید.
راز جذب مشتریهای مکرر چیست؟
هیچ رازی وجود ندارد. رمز موفقیت در موارد زیر خلاصه میشود:
- خدمات به مشتری
- خدمات به مشتری
- خدمات به مشتری
مشتری باید اولویت اصلی شما باشد. مشتریها خطوط حیاتی مشاغل شما هستند و باید مطابق با آنها رفتار شود. پس از ایجاد یک مشتری ثابت، میتوانید از آن به نفع خود استفاده کنید. شما از مشتریان فعلی خود بیشتر از مشتریان جدید پول دریافت خواهید کرد.
چگونه محصولات یا خدمات بیشتری به مشتریان فعلی خود بفروشیم؟
بیشفروشی (Upselling)
این روش مؤثرتر از فروش متقابل (Cross Selling) است. کمتر از 0.5٪ مشتریان به فروش متقابل پاسخ میدهند، در حالی که بیش از 4٪ از مشتریان شما به روش بیشفروشی واکنش نشان میدهند. این استراتژیها هر دو تلاشهای بازاریابی شما را مؤثرتر میکنند.
به طور کلی، ایجاد، ساختن و حفظ پایگاه مشتری به شما کمک میکند تا استارتاپ خود را راه بیندازید و رشد دهید.
7. برای هر چیزی آماده باشید
انتظار اتفاقات غیرمنتظره را داشته باشید. راهاندازی شرکت تازه تأسیس شما آسان نیست و باید در این راه برای برخی از موانع برنامهریزی داشته باشید. نگذارید این سرعتگیرها به سد معبر تبدیل شوند؛ وقتی مشکلی پیش آمد، دلسرد نشوید.
به راه خود ادامه دهید و از مشکل عبور کنید. مشکلاتی که هنگام راهاندازی شرکت استارتآپ خود با آن روبرو خواهید شد، به شما کمک میکند تا برای راه سخت پیش رو آمادهتر شوید. حتی پس از راهاندازی و فعالیت کسبوکار، لزوماً برای کل چرخه عمر شرکت شما مسیر هموار نخواهد بود.
مقابله با فراز و نشیبها
در حالی که شرکت شما فعالیت میکند، با فراز و فرودهایی روبرو خواهید شد. اشتباهات و عقبنشینیها اتفاق میافتند. برخی از این موارد از کنترل شما خارج میشوند، مانند یک فاجعه طبیعی یا یک بحران اقتصادی در کشور. کارمندان میآیند و میروند. با تصمیمات سخت و دو راهیهایی روبرو میشوید.
یادگیری از اشتباهات
حتی گاهی اوقات، تصمیم اشتباهی میگیرید و ایرادی هم ندارد. بخشی از کارآفرین بودن یادگیری از اشتباهات است. مهم این است که اشتباه خود را تشخیص دهید، به جلو بروید و تمام تلاش خود را بکنید تا مطمئن شوید این اشتباه تکرار نمیشود. قبضهای خود را بپردازید، مالیات خود را پرداخت کنید و در محدوده قانون فعالیت کنید.
آماده برای مبارزه با هر مانع
تا زمانی که این کارها را انجام میدهید، در آینده میتوانید در مقابل هر مانعی که شرکت استارتآپی شما با آن روبروست، مبارزه کنید.
11 چالشی که استارتآپها با آن روبرو هستند
هر بنیانگذار استارتآپی از همان ابتدا میداند که موانعی وجود دارد. اما گاهی اوقات، این چالشها هنوز هم میتوانند شما را غافلگیر کنند به این دلیل که شما فقط آنها را پیشبینی نکردهاید، از بهترین روش برای پاسخگویی مطمئن نیستید، یا هنوز منابع لازم برای پرداختن صحیح به آنها را ندارید.
در اینجا برخی از موضوعات اصلی که باید مراقب آنها باشید ذکر شده، بنابراین میتوانید از قبل برنامهریزی کنید تا بدانید که در صورت مواجه شدن با آنها چه کاری باید انجام دهید:
چالش شماره 1: پول
مدیریت صحیح منابع مالی برای هر استارتآپی حیاتی است. کمبود بودجه میتواند به سرعت منجر به شکست شود.
چالش شماره 2: غفلت از بازاریابی و فروش
بدون بازاریابی و فروش مؤثر، بهترین محصولات یا خدمات نیز به دست مشتریان نخواهند رسید.
چالش شماره 3: عدم برنامهریزی
بدون یک برنامهریزی دقیق و جامع، هدایت استارتآپ به سوی موفقیت دشوار خواهد بود.
چالش شماره 4: یافتن افراد مناسب
استخدام افراد مناسب برای تیم، یک عامل کلیدی در موفقیت هر استارتآپی است.
چالش شماره 5: مدیریت زمان
بنیانگذاران استارتآپ باید بتوانند بهطور مؤثر زمان خود را مدیریت کنند تا همه وظایف بهدرستی انجام شوند.
چالش شماره 6: بنیانگذاران شما
اختلافات بین بنیانگذاران میتواند به سرعت به مشکلات بزرگتری منجر شود و باید بهطور مؤثر مدیریت شود.
چالش شماره 7: افزایش مقیاس
بزرگ شدن استارتآپ و افزایش مقیاس آن نیاز به برنامهریزی دقیق و منابع مناسب دارد.
چالش شماره 8: محدوده امن شما
ترک محدوده امن و پذیرش ریسکهای جدید، برای رشد و موفقیت استارتآپ ضروری است.
چالش شماره 9: رقبا
رقابت شدید میتواند یک چالش بزرگ باشد و باید استراتژیهای مناسبی برای مقابله با رقبا داشته باشید.
چالش شماره 10: مدیریت ضعیف
مدیریت ضعیف میتواند به سرعت منجر به شکست شود. مهارتهای مدیریت قوی برای هدایت استارتآپ ضروری است.
چالش شماره 11: عدم دریافت راهنمایی
مشاوره و راهنمایی از افراد باتجربه میتواند به جلوگیری از اشتباهات و تصمیمگیریهای بهتر کمک کند.
برای هر یک از این چالشها، باید برنامهریزی مناسبی داشته باشید تا در صورت مواجه شدن با آنها بتوانید به بهترین نحو عمل کنید. با آمادهسازی و برنامهریزی صحیح، میتوانید استارتآپ خود را با موفقیت از این موانع عبور دهید و به رشد و پیشرفت دست یابید.
سوالات متداول
5 نوع استارتاپ کدامند؟
- استارتاپهای سبک زندگی
- استارتاپهای کوچک و متوسط
- استارتاپهای مقیاسپذیر
- استارتاپهای اجتماعی
- استارتاپهای بزرگ و مبتکرانه
انواع مختلف شرکتهای استارتاپ کدامند؟
- شرکتهای فناوری
- شرکتهای خردهفروشی آنلاین
- شرکتهای خدماتی
- شرکتهای تولیدی
- شرکتهای اجتماعی و غیرانتفاعی
7 مرحله استارتاپ کدامند؟
- ایدهپردازی
- تحقیقات بازار
- برنامهریزی و تدوین بیزنس پلن
- تامین مالی
- توسعه محصول
- راهاندازی و اجرای محصول
- رشد و مقیاسپذیری
سه نوع ایده پایهای استارتاپ کدامند؟
- ایدههای نوآورانه
- ایدههای بهبود فرآیند
- ایدههای ترکیبی
سه نوع اصلی کسبوکار کدامند؟
- کسبوکارهای فردی
- کسبوکارهای شراکتی
- کسبوکارهای شرکتی
3 P استارتاپ کدامند؟
- محصول (Product)
- مردم (People)
- فرآیند (Process)
5 عنصر کلیدی یک استارتاپ کدامند؟
- ایده یا مفهوم
- بازار هدف
- مدل کسبوکار
- تیم
- تامین مالی
ارکان کلیدی استارتاپ کدامند؟
- نوآوری
- انعطافپذیری
- قابلیت مقیاسپذیری
سه اصل اصلی استارتاپ ناب کدامند؟
- یادگیری معتبر (Validated Learning)
- آزمایش مداوم (Build-Measure-Learn)
- استفاده از حداقل محصول قابل ارائه (MVP)
مشاوره و خدمات راه اندازی استارت آپ
مشاوره و خدمات برای راهاندازی استارتآپها و رشد آنها و تبدیل به اسکیل اپ شدن
مشاوره برندینگ و برندسازی مشاوره دیجیتال مارکتینگ